Foder till Scalaryngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerSteffo
    • March 2007
    • 174

    Foder till Scalaryngel?

    Hej.
    Nu har jag snart frisimmande scalaryngel som går med mamma o pappa i ett 160 Liters kar. Jag har lite trubbel med att kläcka artemia, väntar iofs på en kull ikväll, så jag undrar vad man kan ge dessa små liven istället för artemia?

    /Stefan
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    #2
    hmm jag vet inte men jag har en fråga till dig: hur såg du könen på dom? (har nämligen 2 st som jag TROR att det är hanar men vet inte riktigt)
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Det finns yngel mat som är som mjöl borde fungera sedan finns det skalad artemia som är bra yngelmat,du kan även göra infusier det har vi till kampfiskyngel.

      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • PowerSteffo
        • March 2007
        • 174

        #4
        Könsskillnad

        Angående kön på dem så är det faktikst inga problem att se skillnad på dem när de väl lekt. Honan har ett lite rundare, trubbigare äggläggnings rör.
        Hanens är mycket smalare och lite spetsigare. Dock så kan det vara svårt att se på scalarer som inte är leksugna.
        Lyckades faktiskt se leopardskalarhanar i min lokala handlares scalarkar när jag tittade lite noga. Konstaterade att alla där var hanar. Så det verkar som det går att se detta på dem i alla fall.

        /Stefan

        Kommentar

        • sting
          • September 2007
          • 481

          #5
          kanske ägg gula

          Kommentar

          • PowerSteffo
            • March 2007
            • 174

            #6
            Äggula, hm, jag provade det med förra kullen utan bra resultat
            Dessutom så grisade det ner hela akvariumet....
            Men, jag kunde se att magarna på ynglen blev gula. Men tyvärr var det ingen av dem som överlevde. Denna gången är de minst 5 gånger så många så nu hoppas jag det går bättre.

            /Stefan

            Kommentar

            • PowerSteffo
              • March 2007
              • 174

              #7
              Ursprungligen postat av Thomas&Anna
              Det finns yngel mat som är som mjöl borde fungera sedan finns det skalad artemia som är bra yngelmat,du kan även göra infusier det har vi till kampfiskyngel.

              Thomas
              Hm, denna skalade artemian vore kanon. Var kan man få tag på detta?

              /Stefan

              Kommentar

              • Tenkare
                • May 2005
                • 2519

                #8
                Jag har också scalaryngel på g.
                Hela bladet föräldrarna lagt dom på vibrerar. ser mer ut som grodyngel just nu.
                Köpte idag nåt som heter liquifry.
                Man droppar i det i karet. Får se hur det funkar.
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                Min zon Min Tenkare

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av PowerSteffo
                  Hm, denna skalade artemian vore kanon. Var kan man få tag på detta?

                  /Stefan
                  http://www.ta-aquaculture.co.uk/ är ett ställe det finns på. Finns säkert i välsorterad svenska butiker också. På den hemsidan finns också nykläckt artemia på "burk". Håller ju dock inte lika länge då man väl öppnat förpackningen..

                  hittade en svensk nätbutik:

                  Senast redigerad av oaken; 10 November 2007, 19:52.

                  Kommentar

                  • PowerSteffo
                    • March 2007
                    • 174

                    #10
                    Liquifry provade jag på förra kullen. Fattar nada vad det var.
                    Blev oftast en klump som sjönk ner till botten. Vad är meningen med det?
                    Att man skall droppa en sån klump på ett blad i närheten av ynglen?
                    För på botten gör det ingen nytta.??

                    /Stefan

                    Kommentar

                    • sucksdorff
                      • December 2006
                      • 239

                      #11
                      Jag körde skalad artemia till mina ciklid yngel, det funkade skitbra. Så skönt att slippa kläcka själv, greja med salt m.m. jag köpte mina hos Gubbero zoo i gbg och förvarar påsen i frysen så håller den sej. Absolut värt att testa!

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

                        #12
                        Ursprungligen postat av PowerSteffo
                        Liquifry provade jag på förra kullen. Fattar nada vad det var.
                        Blev oftast en klump som sjönk ner till botten. Vad är meningen med det?
                        Att man skall droppa en sån klump på ett blad i närheten av ynglen?
                        För på botten gör det ingen nytta.??

                        /Stefan

                        Det simulerar tydligen infusiorer i vattnet, och det ska visst vara mums för ynglena. men det blir många droppar att dosera.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        • PowerSteffo
                          • March 2007
                          • 174

                          #13
                          Jag har köpt ett pulver som heter micron nånting. Enligt parva zoo i karlstad så fungerar detta fint till scalaryngel. Så smått att man häller i pyttelite åt gången för det blir fullt med små partiklar som tydligen ska vara bra till dessa yngel. Men för säkerhets skull skall jag även beställa skalade artemia ägg från akvareieshop.se som även det skall vara bra.
                          Hoppas verkligen att det skall fungera bättre denna gången....

                          /Stefan

                          Kommentar

                          Arbetssätt...