Hur mkt mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • The_fish
    • November 2007
    • 26

    Hur mkt mat?

    Hej
    Jag har 10 fiskar, guppys
    Mitt problem är att jag inte vet hur mkt mat jag ska ge dom
    Och hur många gånger ska jag ge de mat?

    Tack
  • Erika
    • May 2007
    • 182

    #2
    Ursprungligen postat av The_fish
    Hej
    Jag har 10 fiskar, guppys
    Mitt problem är att jag inte vet hur mkt mat jag ska ge dom
    Och hur många gånger ska jag ge de mat?

    Tack
    Ge dem så pass mycket mat som dom äter upp innom två minuter, en gång om dagen. Det ska inte trilla ner en massa mat på botten.
    MVH Erika
    MVH Erika

    Kommentar

    • The_fish
      • November 2007
      • 26

      #3
      Okej men jag ger dom såndär flingor, tror jag det heter, ungefär hur många bitar ska det vara.
      Jag kan ge dom hur mkt som helst, de fortsätter bara äta

      Tacksam för svar

      Kommentar

      • Erika
        • May 2007
        • 182

        #4
        Ett kryddmått eller en knivsudd. en liten nypa....du får kolla nästa gång du ger dem , mäta in å se. Allt ska vara uppätet inom två min. De skulle säkert äta en hel burk om de fick,,,
        MVH Erika

        Kommentar

        • Verbal-slaughter
          • June 2007
          • 272

          #5
          Jag är inte expert på guppy men de händer aldrig att en fisk svälter ihjäl och det beror mycket på hur många gånger i veckan elr månaden man byter vatten men... Kanske 1 gång varannan dag? Eller varje dag ifall du e flitig med att byta vatten... Och ge inte för mycket, hellre mindre än för mycket, du kan typ kasta i en flinga per fisk.. Lite jobbigt sitta o räkna kanske haha men ba du inte ger för mycket o de sjunker ner till botten som erika säger

          Kommentar

          • The_fish
            • November 2007
            • 26

            #6
            Aha okej, så det du försöker säga är att jag inte ska ge dom så mkt mat.
            När jag frågade en hos djuräffaren sa hon att jag skulle ge dom som en nagel, menade hon då till var och en, alltså en nagel x 10, eller en nagel till alla fiskar?
            Jag märker även att fiskarna inte får lika mkt mat, vissa äter fortare maten så de andra får inte lika mkt mat, är det vanligt eller?

            Kommentar

            • The_fish
              • November 2007
              • 26

              #7
              Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
              Jag är inte expert på guppy men de händer aldrig att en fisk svälter ihjäl och det beror mycket på hur många gånger i veckan elr månaden man byter vatten men... Kanske 1 gång varannan dag? Eller varje dag ifall du e flitig med att byta vatten... Och ge inte för mycket, hellre mindre än för mycket, du kan typ kasta i en flinga per fisk.. Lite jobbigt sitta o räkna kanske haha men ba du inte ger för mycket o de sjunker ner till botten som erika säger
              jaha okej, tack nu förstår jag
              Då ger jag dom en nypa varje gång

              tack för hjälpen

              Kommentar

              • Erika
                • May 2007
                • 182

                #8
                Flingorna har ju olika storlekar....framförallt när det börjar närma sig slutet på burken, Så en nagel är nog tänkt till alla fiskar du har. De som äter mindre vid matning får i sig av det som trillar ner på botten och som sagt en fisk svälter sällan ihjäl. Jag matar mina som jag nämt innan och alla mår bra.
                MVH Erika

                Kommentar

                • Verbal-slaughter
                  • June 2007
                  • 272

                  #9
                  The_fish jag var också som dej och försökte se till så alla fick mat och kasta i mer och mer mat, t.o.m nu när jag köper in ny eller annorlunda fisk gör jag så men oroa dej inte för dom, dom klarar sig fint... Du kommer aldrig märka att några utav dina guppys e fetare eller att en är smal för dom är snälla mot varandra... Däremot, ifall du köper annan sorts fisk som kanske är snabbare med att käka maten och du är säker på det inte blir nått kvar för dina guppy's så kan du släppa ner mat på en ände och sen försöktigt släppa ner i den andra änden för dom skyggare fiskarna... Dom kommer INTE svälta, du kan skita i ge mat i en vecka så kommer dom klara sig ^_^

                  Kommentar

                  • The_fish
                    • November 2007
                    • 26

                    #10
                    Okej men tack för allting, nu förstår jag mkt bättre.

                    Kommentar

                    • MrBig
                      • July 2004
                      • 11

                      #11
                      Uhm

                      Tja lyfter den här igen...

                      Har familjemedlemmar som matar mina fiskar emellanåt.. och de fattar inte de där med 2min regler och sånt så de övermatar något kopiöst.......

                      Tänkte precis Tesked men den är väl på tok för stor =)

                      Ps: Antalet fiskar finns i signaturen.
                      1 Algätare
                      3 Ciklider

                      Kommentar

                      • Verbal-slaughter
                        • June 2007
                        • 272

                        #12
                        Det är vanligtvis det som dödar fiskarna när man är nybörjare, man matar för mycket, dom bajsar mycket och sen blir det mycke nitrit o sånt....

                        Kommentar

                        Arbetssätt...