Bästa maten för mindre fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoloth
    • November 2007
    • 13

    Bästa maten för mindre fiskar.

    Har skaffat ett gäng neontetror och vill veta vad det finns för foderalternativ.

    Gärna foder som förstärker tetrornas naturliga färger , samt gärna foder som är lätt att dosera till 10 småfiskar.
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Jag växlar mellan flingfoder dafiner och cycklops, om det är optimalt eller inte vet jag inte men mina kardinaltetror verkar gilla det.

    edit. vet inte vad jag fick dafiner ifrån rödaplankton ska de vara.
    Senast redigerad av addo; 05 November 2007, 19:01.

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #3
      det bästa foderalternativet har enligt mig alltid varit nykläckt artemia, däremot är det meckigt och hålla på med hela tiden, så jag ger hellre frusen cyclops, flingor och ibland cyclop-eeze...
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        jag tror att det absolut bästa du kan mata med - om du ska använda torrfoder eller dylikt, och inte levande foder då - åstadkommer du genom att göra en blandning på den här sidan: http://www.ta-aquaculture.co.uk/

        Under foods -> granular finns lite olika sorters foder i granulatform som man specialbeställa sin egen blandning utav. dessa foder är väldigt högkvalitativa och rika på näring. t.ex. skulle du kunna blanda så här:

        1/3 Otohime granulat - i storlek a eller b1. jag använder detta i storlek a som standardmat i sällskapsakvarium, det är så litet så även yngel från levandefödare äter det utan problem men de större fiskarna (dock är inga större än typ 4cm och har inte speciellt stora munnar) fullkomligt älskar det.

        1/3 Red Astax Crumb - för att få fram den röda färgen i dina neontetror. innehåller väldigt mycket astaxantin vilket används för att få framhäva röda färger hos fiskar.

        1/3 Freeze Dried Krill Fine Grade - nedmalen krill helt enkelt, näringsrikt och bra.

        nu kanske detta känns som lite overkill men det är otroligt bra foder och det räcker länge. du frågade ju om det bästa så

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Dapfnier och cyklops.
          Tetra rubin är väldigt bra flingfoder då det innehåller färgstärkande naturliga ämnen.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          Arbetssätt...