egen räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeffa
    • July 2007
    • 62

    egen räkmix

    Någon som vet hur mycket agar agar jag ska använda som bindningsmedel i min räkmix? Har letat över allt. På paket står 1msk per 200ml vätska? Men jag har ju ingen vätska i? Fick tips om att det inte var så bra med gelantin för det var animaliska fetter i.
    Någon som vet. Tacksam för svar. Hälsningar Jennifer
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #2
    Du kan lugnt använda gelatin, innehåler ingen mängd fett som kan vara skadlig. För det går ju åt så pass lite gelatin för att binda ihop en räkmix om du räknar det i vikt eller i volym, så gelatinet är försumbart enligt mig. Men det finns säkert andra som har annan uppfattning i fråga, men alla mina fiskar, räkor och snäckor lever normallånga liv, är nästan aldrig sjuka och mår hur fint som helst så jag ser inga problem what so ever

    MVH // Jörgen

    Kommentar

    • jeffa
      • July 2007
      • 62

      #3
      Hade i lite agar agar på må få. Det verkar gått bra. Det höll ihop och en så länge mår ingen fisk dåligt. Nästa gång blir det nog gelantin eller enbart pellets. Guuud... vad räkmixen skitar ner om man jämnför med pelletsen. Tack iallfall. hälsningar Jennifer

      Kommentar

      • jubbe063
        • November 2007
        • 343

        #4
        Aj aj, räkmix som är rätt blandad enligt mig smutsar inte mer ner än något annat. Skulle tro att det blev för lite bindningsmedel i din blandning om den smutsar ner så pass.

        När du kör med gelatin, kom ihåg att hålla både "smeten" och gelatinet varmt innan du blandar dem, 45-50 grader (vet inte säkert, använder fingrarna när jag bedömmer temperatur), blanda lite försiktigt ner lite gelatin åt gången, se till att det inte blir några gelatinklumpar bara....

        Kommentar

        • Risberg
          • September 2007
          • 14

          #5
          när jag gör min räkmix så skippar jag att värma mixen, bara massa extra jobb

          går alldels utmärkt ändå, smält gelatinet i vattenbad, häll i det i smetbyttan och blanda direkt t ex med vanlig elvisp

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Ok, intressant. Så dewt går att få den jämn och fin utan att värma själva smeten? ja ja, där ser man, och du har inte haft pkroblem med att den smutsar ner mer då?

            Kommentar

            • jeffa
              • July 2007
              • 62

              #7
              Nu imorse gick de bättre. Tog nog lite för stor bit igår, det vart inte alls lika smutsigt. Dom verkar gilla de och alla mår bra. Men nästa gång som sagt ska jag prova med gelantin. Lite tragiskt bara att det är mer fiskmat än vår mat i frysen ha ha ha

              Kommentar

              • Fellan
                • June 2006
                • 551

                #8
                även rätt sammansatt räkmix kan skita ner rätt rejält om man har en bunt fiskar som sliter det i stycken men det ser oftafarligare ut än vad det är, dom käkar ju upp det efter ett tag om man ger rätt mängd

                sen så har iaf jag inte fattat det här med animaliska fetter. är inte det fett som kommer från djur? vad är farligt med det? om man matar med räkor är det väll redan klart att fiskarna är köttätande.
                Always look on the bright side of life!
                Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                Kommentar

                • jubbe063
                  • November 2007
                  • 343

                  #9
                  har nog inte förstått alla detaljer kring fetter från däggdjur och från växelvarma djur som fiskar och så....

                  men som jag förstått så är sammansättningarna mellan de olika fettsyrorna den stora biten, fiskra kan lättare tillgodogöra sig och bryta ner fett som kommer från fisk räkor etc men har svårare att hantera fett från däggdjur, tydligen nåt med att de kan få problem med sin lever av detta.

                  men jag överlåter det till dem som kan mer om den saken... men jag vet av praktisk erfarenhet att reptiler exempelvis snabbare och lättare smälter fisk än vad de klarar att göra med en mus eller råtta trots att dessa är lika stora.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fellan
                    även rätt sammansatt räkmix kan skita ner rätt rejält om man har en bunt fiskar som sliter det i stycken men det ser oftafarligare ut än vad det är, dom käkar ju upp det efter ett tag om man ger rätt mängd

                    sen så har iaf jag inte fattat det här med animaliska fetter. är inte det fett som kommer från djur? vad är farligt med det? om man matar med räkor är det väll redan klart att fiskarna är köttätande.
                    Det finns lite info i denna Zoopetartikel


                    Fetterna från varmblodiga resp. kallblodiga djur har olika smältpunkt och därför är det rätt stor skillnad mellan ox/svinkött samt fisk/räkkött
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Fellan
                      • June 2006
                      • 551

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det finns lite info i denna Zoopetartikel


                      Fetterna från varmblodiga resp. kallblodiga djur har olika smältpunkt och därför är det rätt stor skillnad mellan ox/svinkött samt fisk/räkkött
                      haha, tackar! då var man lite klokare då ;D

                      just denna information kommer jag definitivt ha mer nytta av än det jag lärde mig igår, hur en motorsåg är uppbyggd (motor och hela skiten) xD
                      Always look on the bright side of life!
                      Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Här är ett recept som flera använt ett åtalgånger.
                        400gr torskfilé eller sej filé.
                        800gr hela räkor.
                        300g ärter eller liknande.
                        Lite frysta mygglarver.
                        Några droppar multivitamin.

                        Sen fryser man ner det i stora platta kakor.
                        bryt söder vid matning.
                        En del blandar även in musslor....allt ska hackas lite så det inte blir för stora bitar.
                        Dock så får man anpassa födan efter storlek på fiskar.
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • Maffia666

                          #13
                          Ursprungligen postat av firefox75
                          Här är ett recept som flera använt ett åtalgånger.
                          400gr torskfilé eller sej filé.
                          800gr hela räkor.
                          300g ärter eller liknande.
                          Lite frysta mygglarver.
                          Några droppar multivitamin.

                          Sen fryser man ner det i stora platta kakor.
                          bryt söder vid matning.
                          En del blandar även in musslor....allt ska hackas lite så det inte blir för stora bitar.
                          Dock så får man anpassa födan efter storlek på fiskar.
                          Kör oxå med det receptet förutom mygglarverna, har även i spirulina pulver. Använder inte gelatin. Och jag tycker inte att den smutsar ner.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...