Diskus foder skadligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    Diskus foder skadligt?

    Är röda mygg skadligt? läser att det står så lite här och där, nånstans står det att man inte ska använda vita/svarta mygg.. Står också att oxhjärta inte kan smältas osv... Så kan nån snälla berätta vad man ska mata med? Just nu matar jag med röda mygg, ska skaffa lite annat så det varierar men man blir orolig
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Jag använder svartamygg, artemia, fryst discusfoder, krill, d50+ flingor och discusgranulat.

    Kommentar

    • spazm
      • August 2006
      • 315

      #3
      Röda mygg är startk allergi framkallande och många använder inte rödamygg pågrund av det. För fisken är det ofta inte farligt men innehåller inte så mycket näring kanske. Dock är röda mygg fantastiskt som "lördagsgodis". Fiskarna älskar det och många gånger så är det bra att använda om man vill framkalla lite lek.

      Vita och svarta mygg.. Inga invändningar där, mer näring än i rödamygg men kanske inte lika uppskattat av fiskarna..

      Oxhjärta.. tja, jag matar mina diskar med oxhjärta och diskusarna växer otroligt på det + att de leker och mår bra. Det har dessutom används av "proffs" uppfödare LÄNGE så att det skulle vara farligt för fisken har jag oerhört svårt att tänka mig.

      Jens
      Ad nocendum potenses sumus

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        En av riskerna att använda hjärta i inredda kar är att det kan förpesta vattnet om det inte blir uppätet, men i nakna kar funkar det finfint.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...