Mat till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bravo
    • July 2007
    • 62

    Mat till Malawi

    Nu ska jag snart hämta mina första Malawis (3 st Cynotilapia afra, Cobwe), men, efter alla förberedelser som ett nytt akvarie medför så slog det precis mej...vad ska jag ge dom för mat, tanken har inte ens slagit mej.
    Vad ger ni era? finns det nåt "helfoder" som man kan ge eller måste man mixa lite själv..?

    // Bravo
  • Maffia666

    #2
    Ursprungligen postat av Bravo
    Nu ska jag snart hämta mina första Malawis (3 st Cynotilapia afra, Cobwe), men, efter alla förberedelser som ett nytt akvarie medför så slog det precis mej...vad ska jag ge dom för mat, tanken har inte ens slagit mej.
    Vad ger ni era? finns det nåt "helfoder" som man kan ge eller måste man mixa lite själv..?

    // Bravo
    Oberoende på vilka Malawi du tänkt dig så den bästa maten jag kan komma på är Räkmix. Det finns en del olika recept här på Zoopet. Så sök på Räkmix så ska du se att du hittar något bra recept till dina tilltänkta fiskar. Dessutom så är det betydligt billigare att göra maten själv. Snygga fiskar föresten och välkommen in i Malawivärlden.
    Senast redigerad av Gäst; 30 October 2007, 07:13.

    Kommentar

    • GRIZZLY
      • December 2006
      • 867

      #3
      Tina hela frysta räkor. Sen klipper du dom i någolunda små bitar Mina goldens älskar det Fast om man nu ska ha i huvudet vet ja inte. ja brukar bara ha i rommen och ryggen/svansen

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Man skall ge fiskarna en föda som i sin sammansättning i så hög grad som möjligt påminner om deras naturliga föda.
        Som du kan läsa i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=83 så äter de i naturen plankton.
        Ett naturligt foder vore då djupfryst cyclops men kombinera det gärna med ett torrfoder (t.ex. flingor)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bravo
          • July 2007
          • 62

          #5
          Man tackar !!!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            -Och ett sådant flingfoder är t ex Tropicals Malawi-flingor. Har dragit upp generationer av malawis med det.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Bravo
              • July 2007
              • 62

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              -Och ett sådant flingfoder är t ex Tropicals Malawi-flingor. Har dragit upp generationer av malawis med det.


              Kan man ge dom enbart det, eller ska jag komplettera med nåt?

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av Bravo
                Kan man ge dom enbart det, eller ska jag komplettera med nåt?
                Det går att köra med enbart det, men jag får lite dåligt samvete att fiskarna aldrig får något "godis".
                Så ibland, på lördagarna, får de lite mysis eller levande artemia. Dessutom tar de gärna för sig av maltabletterna också, så jag får slänga i sådana under natten när alla sover utom malarna.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Bravo
                  • July 2007
                  • 62

                  #9
                  Man tackar så mycket för hjälpen !

                  Kommentar

                  • surinam
                    • September 2007
                    • 673

                    #10
                    jag har hört att man inte ska ge mygglarver till ciklider, stämmer det?
                    1 st malkar
                    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av surinam
                      jag har hört att man inte ska ge mygglarver till ciklider, stämmer det?
                      I varje fall inte chironomid-mygglarver, dvs de som kallas för "röda mygg" annars. Dels växer de ofta upp i sura, förorenade vatten och tar det med sig
                      när de blir uppätna, dels har de små hakar på bakkroppen som de har för hänga fast på stenar och sådant och som gärna också hakar upp sig i tarmsystemen hos malawis. Det beror på att malawis tarmsystem är gjort för att till större delen äta alger och annat vegetariska saker och är väldigt långt och trångt. Svarta mygglarver fungerar bra.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Vita mygg skall man också vara lite försiktig med eftersom de både kan komma från områden med surt som från alkaliskt vatten.

                        Sedan består ju i och för sig också myggorna till större delen av vatten och de är inte speciellt näringsrika. Om man nu vill mata med fryst foder så är typ räkmix det bästa men mindre kräftdjur (cyclops och mysis) kan duga som tilltugg
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • surinam
                          • September 2007
                          • 673

                          #13
                          Jag har en kompis som har diskus och har nu fått ett gäng delfinciklider, hennes diskus älskar mygglarver och nu hade jag hört nånstans att ciklider inte ska äta mygglarver.
                          Jag ska tipsa henne om räkmixen, kanske gillar hennes diskus det med
                          Mina ciklider gör det iaf, det är bara jag som inte gillar att få det i vattnet då jag tycker det blir så grumligt (och nej jag överdoserar inte)
                          Senast redigerad av surinam; 07 November 2007, 21:23.
                          1 st malkar
                          1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...