"Semesterfoder"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    "Semesterfoder"

    Hur fungerar "semesterfoder" som man kan köpa i affärer? De där vita små blocken som kan räcka i flera dagar. Hur bra/dåligt är det?
    Jag har aldrig tyckt om det, men vet egentligen inte varför. Har inte användt sådant sedan jag var 10 år gammal. Nu försöker jag komma på andra lösningar. Har inte direkt pengar till 8 foderautomater.

    Några tips om man är borta 2-3 dagar? Jag vet att de kan klara ett par dagar, men om man har yngel och så?

    Tack på förhand!
    MVH Henrik
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Yngel klarar sig enligt min erfarenhet väldigt bra utan mat i 2-3 dagar de med. Är i princip aldrig hemma på helgerna och alla mina yngel klarar sig fint. Fast de har ju massor med javamossa att leta mat i också förstås. Men har svårt att tro att det skulle vara något problem hur som helst.

    Och friska fiskar klarar väl ändå rätt lång tid utan mat, så om det inte är så att du knappt är hemma så verkar det ju bara onödigt att lägga energi på att försöka ge dem mat bara för att du är borta ynka 2-3 dagar. Hade det varit 1-2 veckor hade det väl varit en sak

    Kommentar

    • rsoderberg
      • February 2007
      • 954

      #3
      Semesterfoder förstör vattnet, dina fiskar har inga problem att klara sig i 2-3 dagar utan mat.

      Kommentar

      • hfh75
        • April 2005
        • 595

        #4
        Är helt inne på samma linje, 2-3 dagar är ingenting... och semesterfodret skitar som sagt ner en del...
        /Fredrik

        -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av rsoderberg
          Semesterfoder förstör vattnet, dina fiskar har inga problem att klara sig i 2-3 dagar utan mat.
          Nja, jag vet inte riktigt om det förstör vattnet direkt. Det är väl en slags kalk som sakta löser dig och buffra vattnet vilket ju är bra. Så ur den synpunkten så är det ju positivt - men däremot fyller de väl inte någon större funktion ur fodersynpunkt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nja, jag vet inte riktigt om det förstör vattnet direkt. Det är väl en slags kalk som sakta löser dig och buffra vattnet vilket ju är bra. Så ur den synpunkten så är det ju positivt - men däremot fyller de väl inte någon större funktion ur fodersynpunkt
            Konstigt. Jag vet flera med mig som har varit med om att akvariet slås ut med detta semesterfoder, men vi har aldrig haft något problem när fiskarna har varit utan mat. Jag kan inte ge någon kemisk analys av varför, jag kan bara säga det av erfarenhet.
            Kjell. Som vanligt så håller vi inte med varandra ha ha ha. Ha en trevlig helg.

            Kommentar

            • Vandal
              • January 2006
              • 1655

              #7
              man säger ju att man ska mata försiktigt, sen helt plötsligt ska man ha i mat för 3 dagar eller tom en vecka... jag är skeptisk... bättre då att mata som vanligt, byta lite vatten strax innan man åker och ha finbladiga växter som fiskarna kan gnaga på om det krisar...
              over and out /Petter
              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                jag har erfarit alg explosition av semesterfoder!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vandal
                  man säger ju att man ska mata försiktigt, sen helt plötsligt ska man ha i mat för 3 dagar eller tom en vecka... jag är skeptisk... bättre då att mata som vanligt, byta lite vatten strax innan man åker och ha finbladiga växter som fiskarna kan gnaga på om det krisar...
                  Jo men fodret är ju "inbakat" i stenen och den löser sig alltefterhand - så därför handlar det ju inte om att all maten kommer ut i akvariet samtidigt.

                  Men som sagt - fiskarna klarar sig bra utan mat rätt så länge så det finns egentligen ingen anledning till att använda detta foder
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Crash
                    • December 2005
                    • 15

                    #10
                    Jag har varigt i väg på en 7dagars sem å nästan alla fiskarna klara sig utan mat det var bara en mal som strök med som middag för någon hungrig sak.

                    Körde dock förr med sem foder o ser inga nackdelar med det, som det skulle slå ut karet.

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #11
                      Det måste finnas känsliga och okänsliga fiskarter. Mina fiskar klarade sig i två veckor utan mat i somras. De hittar egen mat bland alla växter. Jag har inte så många fiskar så de klarar sig på det. Fast efter två veckor är de stackarna magra så man får dåligt samvete. 2-3 dagar verkar ju löjligt. Inte ens diskus kan väl må dåligt av det? Om de nu är känsliga för matbrist.

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Jag matar mina fiskar 1-2 ggr i veckan. DVS 2-3 dagars uppehåll är snarare regel än undantag. Mina fiskar är feta och fina, inga tecken på problem.

                        Om jag åker på semester så lämnar jag upp till 3 veckor utan matning.

                        Att folk erfar problem med att vattnet blir dåligt kan bero på dels för dålig filtrering och/eller ett vatten som har haft dålig skötsel och lågt ph innan....Amoniakförgiftning när ph höjs.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Janina
                          • November 2007
                          • 142

                          #13
                          stoppade ner en sån där i min sällskaps burk när jag åkte till grekland i en veka, när jag kom tillbaka låg alla fiskarna på botten.. dom andades fortfarande men dom såg ut som när dom första veckorna när jag hade akvarium och tyckte att det var kul att mata.. altså övergödda men det kanske bara tillfälligt bytte vatten på direkten och då kvickna dom till

                          Kommentar

                          Arbetssätt...