när mata malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    när mata malar

    Jag har dels pansarmalar som är igång på dagen, dels en ancistrus som nu har käkat upp alla alger på nätterna och väl bör få något annat nu. Säkert en dum fråga, men: när ska jag stoppa i maltabletterna? Både på dagen och när ljuset slocknat, eller...?

    Har också märkt att mina mosaikguramis blir matmonster när maltabletten kommer på dagen, de skuffar bort pansarmalarna och käkar upp den själva. Kan man hindra dem från det...? Jag har hittills (när ancistrusen varit ny och haft tillräckligt att äta på algfronten) givit flingfoder och tablett samtidigt.
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    #2
    Hej
    Jag brukar göra som följande, jag stoppar ner maltabletter och någon grönsak (oftast skalade ärtor) på fyra olika ställen i akvariet varje kväll. Har fyra malar och dom har lärt sig att komma fram och äta på varsitt ställe. Oftast ser jag malarna komma fram när jag gör detta.
    Sen ger jag de övriga fiskarna sitt flingfoder, medans som äter upp så går jag runt och matar i de övriga akvariumen/terrariumen. När jag kommer tillbaka till det stora karet så har fiskarna börjat visa intresse för maltabletterna och då släcker jag där. På så sätt så kommer malarna fram och börjar äta och de andra går och lägger sig. Jag matar mina mallar en gång/dag, med en maltablett (modell större) samt någon någon grönsak.

    /B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      både ancistrus och pansarmalar matas med fördel efter att ljusets släckts!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...