moina utan tillsyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    moina utan tillsyn

    Jag håller ju på att försöka få moina att producera viloägg sedan ett par månader tillbaka. Om jag lyckats eller ej har jag ännu inte kunnat bevisa. Mina äldsta möjliga viloägg är väl drygt 1 månad gamla just nu så jag väntar än ett tag med kläckningsförsök.
    Som bifynd har jag dock noterat att en välskött moinapopulation som lämnas utan matning oftast överlever två veckor men knappast tre. Vilket kanske inte är så dumt att känna till. Ville bara notera detta inför vintersemestrarna.
    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag har nu gjort några kläckningsförsök på två månader gamla "möjliga viloägg" (som jag torkat in) utan något positivt resultat tyvärr. Så då ställer sej frågan behöver de torkas in eller räcker det om de förvaras fuktigt bara. Finns kunskap?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är fullt tänkbart att Moina behöver inte bara svält utan också kyla (eller kanske tillochmed bara kyla) för att producera viloägg (1).

      Troligen måste viloäggen inte torkas, utan bara ligga kylda ett tag för att kläckas när de sen hamnar i varmare vatten (2).

      Om du har gott om Moina skulle du gärna kunna få göra ett experiment åt mig: tillsätt två rågade matskedar bordssalt till en liter vatten, och koppa in ett litet antal Moina i det vattnet. Jag är nyfiken på om den art du har är lika salt-tolerant som Moina mongolica i första referensen.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Skall testa salttoleransen - kommer iaf ihåg en gammal Singaporeartikel där man uppmätte 3 promille salthalt vid de kommersiella odlingarna. Moinan klarar sej däremot sämre vid 12-16 grader än vid normal rumstemp det vet jag iaf från höstens trial and error. Så det blir iaf en kortare tid att producera viloägg på för moinan. Och när kulturerna kraschade i Singapore kan ju de inte ha överlevt pga kylda viloägg iaf men å andra sidan kanske det fanns tillräckligt med levande moina kvar för att börja om. Å andra sidan finns väl moinan naturligt i Japan där det kan bli lite kyligare...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Frågan är ju vilken art av Moina du har. Släktet finns utbrett över hela gamla världen, och deras miljökrav är säkert lika vida.

          Att kolonin kraschar vid kyla är väntat, frågan är bara om det är en krasch där de faktiskt dör ut, eller en "krasch" där de går över till att producera viloägg.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag vet iaf att jag har Janne Westers moina som han fick såsom Moina macrocopa på 1980-talet.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Moinan var inte ssk salttolerant. Jag visste sedan tidigare att dom klarar cirka 3 promille då jag matat med dom i sådana burkar så jag började med 3 promille och höjde efter några timmar till 6 promille vilket dom även tycktes klara. Men när jag höjde till 9 promille ett par timmar senare tog försöket slut.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Synd. Om moina gått att mata saltvattensyngel med hade det verkligen kunnat göra saltvattensodling bra mycket enklare. Man hade t.ex. kunnat ha en koloni moina i en yngelkasse hos fiskynglen, så moinans larver kunde simma ut men inte de vuxna.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...