Hjälp - Foder till VF Scalarer of VF Vittata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hjälp - Foder till VF Scalarer of VF Vittata

    Hej !

    Idag kommer det 5 st VF Spetsnos Scalarer + 4 st VF Peckoltia Vittata hem till mig.

    Nu har jag inte några problem med vad jag skall ge dom för mat. Har laddat upp med samma mat som grossisten har gett dom under ett par månader.

    Men en sak slog mig.

    De kommer ju att ha transporterats ganska långt när de kommer hem.

    De är kanske mer stressade än fiskar som kommer från den lokala affären.

    Finns det några guidelines på hur mata fisk som har transporterats ganska långt. (För mig är iaf 5-6 timmar långt....).

    Skall det matas ännu mer försiktigt än i "normala" fall ?

    Eller är det bara att köra på som "vanligt" ?

    Vidare, Scalarerna har ätit Artemia, frysta mygg, räkmix, granulat, flingor hos grossisten. Malarna har ätit räkmix, pellets, artemia. Allt i ungefär lika delar.

    Vilket bör jag använda som huvudfoder i början under en eventuell "avstressningsperiod" ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    nähä....ingen ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • rsoderberg
      • February 2007
      • 954

      #3
      Jag skulle köra med samma foder som mina spetsnosar älskar dsv. Duscus granulat, svarta mygg, artemia, discusfood, och flingorna tropicla regular och d50+

      Jag matade på en gång och det gick bra, men ha lite koll det kan ta någon dag innan dom äter för fullt.

      Lycka till
      Mvh Rille

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        Hej !

        Idag kommer det 5 st VF Spetsnos Scalarer + 4 st VF Peckoltia Vittata hem till mig.

        Nu har jag inte några problem med vad jag skall ge dom för mat. Har laddat upp med samma mat som grossisten har gett dom under ett par månader.

        Men en sak slog mig.

        De kommer ju att ha transporterats ganska långt när de kommer hem.

        De är kanske mer stressade än fiskar som kommer från den lokala affären.

        Finns det några guidelines på hur mata fisk som har transporterats ganska långt. (För mig är iaf 5-6 timmar långt....).

        Skall det matas ännu mer försiktigt än i "normala" fall ?

        Eller är det bara att köra på som "vanligt" ?

        Vidare, Scalarerna har ätit Artemia, frysta mygg, räkmix, granulat, flingor hos grossisten. Malarna har ätit räkmix, pellets, artemia. Allt i ungefär lika delar.

        Vilket bör jag använda som huvudfoder i början under en eventuell "avstressningsperiod" ?
        5-6 timmar är ingenting mot vad de kan få vara med om ibland. Testa med att mata som grossisten gjort, men väldigt lite från början tills du ser att de tar maten.

        Lycka till!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          hmmm...efter fyra dagar i tanken kan man konstatera att det är några glupska typer jag har fått.

          de slafsar i sig artemia, kläckt och fryst, discusgranulat, flingor, torkade röda mygg, frysta vita och svarta mygg, räkmix, mosad räka, algtabletter, pellets,........det enda de ratade var vegatabilisk flingfoder.....

          kul att de äter.....

          ska bli kul att se hur de växer.....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            uppdatering, de äter inte rå torsk. stoppar in i munnen, tuggar, och spottar ut torsksörja....gud så skitigt det blev i karet.....rena lutzendimman.

            vilket jag tycker är lite märkligt. torsken är en av huvuddelarna i räkmixen de äter med glädje....räkmixen består av lika delar torsk/räkor/ärtor + lite gelatin och vitaminer....

            ska prova med lite finhackad grönländsk räka idag när jag kommer hem.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              nähä......räkor ville spetsnosarna inte alls ha....smakade inte ens på dom.

              vilket är ganska lustigt, de äter inte torsk, inte räkor.

              Men räkmixen som är gjord på 1/3 torsk, räka, ärtor + gelatin o vitamin, det äter dom.

              kräsna små typer, vill tydligen att räkan och torsken skall vara tillagad...

              men gud vad runda de blev om magen med det vanliga SERA flingfodret.....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                igår morse så var två st mollysar riktigt riktigt feta.

                igårkväll var dessa mollysar riktigt smala om magen.
                Släppt yngel under dagen (hittade 2 st bland växterna).

                Spetsnosarna var igårmorse ganska smala om magen.
                Igårkväll var de alla ganska trinda runt magen.

                undrar vad som har hänt......


                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  tubifix äter dom som om de inte har ätit på 3 veckor....

                  slukade allt på 30 sekunder.....innan scalarer i karet tog det kanske 2-3 min innan samma mängd var borta......

                  vidare så äter malarna squash som om de aldrig hade gjort annat....

                  går bra det här.... :-)
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    scalarerna äter INTE Tetra Pro Color flingor,,,,,,,
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Mattias Gustafsson
                      • July 2007
                      • 6

                      #11
                      Kul att läsa att fler än jag har begåvats med VF spetsnosar. Jag är dock lite orolig för att övermata mina. De får just nu "en krona" räkmix tidig eftermiddag, "en krona" artemia eller röda mygg på kvällen. Jag har 6 Leopoldi tillsammans med 10 koppartetra och 20 neon + 6 pansarmalar i ett 375 kar. Matar lag för lite eller för mycket?
                      Det blir dock alltid malarna som är mättast efter matningen. Funderar på att börja introducera pelletsfoder som omväxling, vad tror du om detta?

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        igår morse så var två st mollysar riktigt riktigt feta.

                        igårkväll var dessa mollysar riktigt smala om magen.
                        Släppt yngel under dagen (hittade 2 st bland växterna).

                        Spetsnosarna var igårmorse ganska smala om magen.
                        Igårkväll var de alla ganska trinda runt magen.

                        undrar vad som har hänt......


                        Jag vet. Jag vet. Yngel är det bästa mina skalarer vet. Jag har massvis med guppy i tre andra kar och alla nästan yngel därifrån går direkt in till skalerna. De är fenomenala jägare bland växterna. Och de verkar må superbra av kosten...

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          drattade ner 6 st 3 timmar gamla guppyngel igår till spetsnosarna.

                          ja j---r vilken fart det blev på scalarerna.....jagade som tosingar.
                          efter kanske 20-30 sek var alla yngel borta.

                          sedan stod de och tittade på mig med samma uttryck som när mina egna yngel har ätit upp glassen....."vi vill ha mer"......
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...