Fjärilcikid yngel, vad ska jag ge dem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Fjärilcikid yngel, vad ska jag ge dem?

    Nu har rommen kläckts och har jättesmå yngel av mina bolivianska fjärilciklider. Men när och vad ska jag mata dem med? De är väldigt rädda av sig och jag är rädd att jag skrämmer dem om jag kommer för nära. Har inte möjligthet och tid att kläcka artemia själv och inte ens föräldrarna är matglada och vägrar torrfoder. De har ätit jättelite när jag slängt ner malfodret så vad kan jag ge dem?
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Smula flingfoder i 0,0,0,0,1 bitar.
    pröva också med lite små bitar av rå spenat.
    OBS: Som du måste ha tvättat först

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ålrajt!
      Om det nu är så att du inte (som de flesta av oss tror jag...) kanske inte riktigt orkar med att kläcka artemia - så är det oftast så at den lilla gruppen yngel klarar ganska fint att få i sig lite småtjafs här och där.


      (nu vill jag hänsvisa till min T-ciklidtråd; "960-liters tanganyika" där jag har två kullar Gracilisyngel som inte fått något annat än vad karet i sig erbjudit och senare "handsmulat" vuxenfoder - med ypperligt resultat!).

      Du kan alltså ta det foder du vanligtvis ger dina fiskar, smula sönder detta till ett pulver eller en gegga och försiktigt ta ner handen mot yngelsvärmen och dra iväg ett moln mot dom. Blir det helknas med den metoden och du känner att föräldrarna och ynglen inte klarar detta - så kan du köpa en pipett och suga upp "sörjan" i denna och försiktigt sticka ner densamma mot yngelsvärmen och pytsa ut en dos mot dom - de kommer att äta glatt!

      Kommentar

      • lordi.4ever.94
        • September 2007
        • 117

        #4
        testa att köpa en fryst artemia, finns i dom flesta zooaffärer!
        Elelr så kan du testa med mygglarver, finns åxå i vanliga zooaffärer
        // lordi.4ever.94

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Det finns skald torr artemia som ser ut som ett orange fint pulver, ynglen växer som attan på det.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av 3 guppy
            Smula flingfoder i 0,0,0,0,1 bitar.
            pröva också med lite små bitar av rå spenat.
            OBS: Som du måste ha tvättat först
            Fjärilsciklider äter inte spenat.

            Vill man ha bra billigt levandefoder kan man som jag odla micromask. Enkelt och billigt. Bättre kan det inte bli.
            Senast redigerad av tummen; 05 October 2007, 12:27.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av cikliden2
              Nu har rommen kläckts och har jättesmå yngel av mina bolivianska fjärilciklider. Men när och vad ska jag mata dem med? De är väldigt rädda av sig och jag är rädd att jag skrämmer dem om jag kommer för nära. Har inte möjligthet och tid att kläcka artemia själv och inte ens föräldrarna är matglada och vägrar torrfoder. De har ätit jättelite när jag slängt ner malfodret så vad kan jag ge dem?
              Micromask, frysta bosmider/dafnier eller låt dem ta vad som finns i akvariet, eller vad som blir över när föräldrarna äter, "finsmula" räkmix kan funka också.
              Lycka till!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Thaifighter
                • August 2006
                • 420

                #8
                Ursprungligen postat av cikliden2
                Nu har rommen kläckts och har jättesmå yngel av mina bolivianska fjärilciklider. Men när och vad ska jag mata dem med? De är väldigt rädda av sig och jag är rädd att jag skrämmer dem om jag kommer för nära. Har inte möjligthet och tid att kläcka artemia själv och inte ens föräldrarna är matglada och vägrar torrfoder. De har ätit jättelite när jag slängt ner malfodret så vad kan jag ge dem?
                Förstår inte varför en del vill ha akvariefiskar, men sen inte ens orkar eller anser sej inte ha tid att fixa mat till dom!?
                Tar högst några minuter om dan att mata fiskarna!
                Fixa en Artemia uppfödnings-skål som finns att köpa i dom flesta akvarie affärer och sätt igång!
                Bara att hälla i vatten och blanda i ca 3 rågade teskedar med salt utan jod (eller havssalt) och sen sprid ut en nypa artemia-ägg i yttersta ringen, och om 24 timmar har du nykläckt artemia som simmat mot ljuset i lockets mitten där det sitter en liten sil som du bara lyfter upp, sug sen upp 2-3 droppar och placera i akvariet där ynglena går, lätt som en plätt!
                Tar inte ens 5 minuter att sätta igång en artemia odling, som du sen kan ha igång i ca en vecka, och ta artemia ifrån och mata ynglena med 2-3 ggr per dag!
                När artemian börjar avta är det bara att sätta igång en ny sats, bäst om man kan ha 2 igång samtidigt, då har man ständigt tillgång till artemia!
                Flesta dvärgciklider är köttätare och tar inte spenat eller malfoder eller annat torrfoder, utan vill ha levande eller djupfryst.

                Thaifighter
                Alla mina fisk-video på Youtube!
                http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                Kommentar

                • cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

                  #9
                  Hur mycket kostar artemia uppfödningsskål och artemia satserna?

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Thaifighter
                    Förstår inte varför en del vill ha akvariefiskar, men sen inte ens orkar eller anser sej inte ha tid att fixa mat till dom!?
                    Tar högst några minuter om dan att mata fiskarna!
                    Fixa en Artemia uppfödnings-skål som finns att köpa i dom flesta akvarie affärer och sätt igång!
                    Bara att hälla i vatten och blanda i ca 3 rågade teskedar med salt utan jod (eller havssalt) och sen sprid ut en nypa artemia-ägg i yttersta ringen, och om 24 timmar har du nykläckt artemia som simmat mot ljuset i lockets mitten där det sitter en liten sil som du bara lyfter upp, sug sen upp 2-3 droppar och placera i akvariet där ynglena går, lätt som en plätt!
                    Tar inte ens 5 minuter att sätta igång en artemia odling, som du sen kan ha igång i ca en vecka, och ta artemia ifrån och mata ynglena med 2-3 ggr per dag!
                    När artemian börjar avta är det bara att sätta igång en ny sats, bäst om man kan ha 2 igång samtidigt, då har man ständigt tillgång till artemia!
                    Flesta dvärgciklider är köttätare och tar inte spenat eller malfoder eller annat torrfoder, utan vill ha levande eller djupfryst.

                    Thaifighter
                    .....och efter ett par timmar har artemianauplierna dött i akvariet om de inte blivit uppätna. bättre då att ha ett gäng micromaskkulturer som håller några veckor, man kan skrapa upp mat från dem flera gånger om dagen och de lever i sötvatten tills de äts upp. Dessutom nästan gratis att odla, till skillnad från artemia som kräver speciella kläckare och att man skall köpa dyra ägg....men smaken är som baken, delad, jag kläckte också artemia förr. (....när jag hade en akvarielokal, körde med genomluftning och uppochnervänd petflaska, men det låter för mycket om den metoden för att köra den inomhus i bostaden.) Då tycker jag det är lättare att odla micromask och mata med frysfoder+smulat torrfoder som omväxling.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Thaifighter
                      • August 2006
                      • 420

                      #11
                      Håller med dej tummen!
                      Man skall inte mata för mycket!
                      Trots alla år jag hållit på med fiskar har jag aldrig personligen provat micromask!
                      Plockade förr ibland enchytraer bland tången på stranden, men har aldrig odlat micromask!
                      Hur stora är dom här micromaskarna igentligen!
                      Kommer ihåg att min far vid nått tillfälle odlade små vita maskar som han matade med "gröt"!?
                      Är det samma sort eller?
                      Passar dom som första foder även för dom allra minsta yngel eller?
                      Var får man tag på dom , har aldrig hört nån akvarieaffär som sålt såna!?
                      Och framför allt hur odlar man dom och vad matar man i sin tur maskarna med?

                      Thaifighter
                      Alla mina fisk-video på Youtube!
                      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                      Kommentar

                      • cikliden2
                        • January 2005
                        • 434

                        #12
                        Mina yngel blev tyvärr uppätna av föräldrarna men jag ska köpa micromask istället tror jag:-)

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Thaifighter
                          Håller med dej tummen!
                          Man skall inte mata för mycket!
                          Trots alla år jag hållit på med fiskar har jag aldrig personligen provat micromask!
                          Plockade förr ibland enchytraer bland tången på stranden, men har aldrig odlat micromask!
                          Hur stora är dom här micromaskarna igentligen!
                          Kommer ihåg att min far vid nått tillfälle odlade små vita maskar som han matade med "gröt"!?
                          Är det samma sort eller?
                          Passar dom som första foder även för dom allra minsta yngel eller?
                          Var får man tag på dom , har aldrig hört nån akvarieaffär som sålt såna!?
                          Och framför allt hur odlar man dom och vad matar man i sin tur maskarna med?

                          Thaifighter

                          Enkyträer, Grindalmask
                          och Micromask
                          är tre olika sorters foder som man kan odla själv, jag har alla tre hemma. Enkyträerna skall dock odlas i svalt utrymme så dem håller jag bara vid liv, jag matar inte med dem då de är ganska få. Odlingsbeskrivningar och övrig info om dem finns på min zoon. alla sorterna är billiga i drift och lättare att hålla på med än att kläcka artemia. Micromasken är den jag använder mest, ger alla fiskar det, och "alla" yngel kan i princip äta det som första foder. (utom pyttesmå tetrayngel och sådant förståss. De skall ju matas med hjuldjur och sådana microskopiska djur. DET är överkurs....)
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • doggy power
                            • October 2007
                            • 2

                            #14
                            mat

                            Du kan smula flingor. Det borde funka. Jag hade guppi yngel, till de smulade jag flingor och de funka
                            tjoba allihop

                            Kommentar

                            Arbetssätt...