När kan jag börja mata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RozzI
    • February 2007
    • 46

    När kan jag börja mata?

    Hej

    Köpte 3 Guppy + 2 st Otocinclus cocama. Släppte i dem i karet igår kl: 20:00.
    När kan jag börja mata dem, redan idag eller tidigast i morgon?

    Tack.
    ---Aquatic Nature Evolution 37L--- Endlers Guppy+Elefant Snigel
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    De klarar sig flera dagar utan mat. Men självklart ska du mata dem, till exempel imorgon. Det viktiga är att du inte matar för mycket, bara jättejättelite, så att det äts upp direkt! Mata kanske var tredje dag, litegrann, nu i början. Få även in en vana att göra delvattenbyte på 30% av vattnet en gång i veckan. Och gör inte rent filtret heller utan låt nyttobakterierna byggas upp där i filtret.

    Otocinclusen behöver algtabletter, du kan lägga i kanske en halv eller en fjärdedels sån tablett, var tredje dag nu i början. Kanske när akvariet är släckt, så att guppysarna inte äter upp tabletten för ottosarna.

    Generellt tycker jag otocinclus är känsliga fiskar. De är ofta viltfångade och så stressade i affären att de inte ätit något, utan har insjunkna magar och är i dåligt skick redan när man köper dem. Mina trivdes bra i en vecka, åt massor av alger och fick även stödfoder i form av tabletter. Jag hade inga problem med nitrit i vattnet, ändå så dog otocinclusen efter en vecka.

    Lycka till ändå!
    / Ebba

    Kommentar

    • RozzI
      • February 2007
      • 46

      #3
      Tack för din info.
      Trevlig helg.
      ---Aquatic Nature Evolution 37L--- Endlers Guppy+Elefant Snigel

      Kommentar

      Arbetssätt...