Levande foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    Levande foder

    Jag har skaffat mej kantnålar som vill ha levande foder som simmar runt i vattnet. Kommer ge nykläckt artemia men det känns lite enformigt.. Har någon tips på något annat? Jag har testat hoppstjärtar men det är tydligen för jobbigt att simma ända upp till ytan.. Hur är det med cykops, daphnier mm? Går något att odla hemma?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Moina låter lämpligt - mindre dafnie som odlas världen över.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • taxidermy
      • January 2007
      • 298

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Moina låter lämpligt - mindre dafnie som odlas världen över.
      Okej, finns det någonstanns man kan beställa hem dem? Bor ute i skogen..

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det blir svårare. Kanske någon har i närmaste akvarieförening där i Dalarna? Kolla med akvarieaffären om de kan ta in något eventuellt. Man kan väl beställa på internet från t ex Tyskland men det börjar bli lite kallt för det. Har man vägarna förbi Södermalms akvarieaffär i Stockholm så brukar det också lösa sej.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • harbard
          • July 2002
          • 1085

          #5
          Även nyfödda vanliga dafnier är ganska små (om det var det som var önskemålet).Har du svårt att hitta Moina så prova att odla t.ex Daphnia magna.Om odling av vattenloppor finns många webbplatser t.ex.:

          Daphnia: An Aquarist's Guide Proudly hosted by Caudata.org Version 3.2 written & compiled by John Clare, B.A., Ph.D. Table of Contents Background Introduction and Version Information What are Daphnia? Anatomy of Daphnia What kinds are...


          <<<(^:>*
          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

          Kommentar

          • taxidermy
            • January 2007
            • 298

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Det blir svårare. Kanske någon har i närmaste akvarieförening där i Dalarna? Kolla med akvarieaffären om de kan ta in något eventuellt. Man kan väl beställa på internet från t ex Tyskland men det börjar bli lite kallt för det. Har man vägarna förbi Södermalms akvarieaffär i Stockholm så brukar det också lösa sej.
            Hm, jag får höra med Falu förening då, men annars åker jag förmodligen till sthlm om ett par veckor.. Tack för svar!

            Kommentar

            • taxidermy
              • January 2007
              • 298

              #7
              Ursprungligen postat av harbard
              Även nyfödda vanliga dafnier är ganska små (om det var det som var önskemålet).Har du svårt att hitta Moina så prova att odla t.ex Daphnia magna.Om odling av vattenloppor finns många webbplatser t.ex.:

              Daphnia: An Aquarist's Guide Proudly hosted by Caudata.org Version 3.2 written & compiled by John Clare, B.A., Ph.D. Table of Contents Background Introduction and Version Information What are Daphnia? Anatomy of Daphnia What kinds are...


              <<<(^:>*
              Okej, ska gå ut i skogen här och leta. Men de finns nu också eller(fastän det är så kallt)?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Vattenloppor finns året runt, fast de är förstås lite knepiga att fånga under is.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • taxidermy
                  • January 2007
                  • 298

                  #9
                  Okej.. Men hur gör man när man fångar dem?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Finmaskig håv, gärna med långt skaft. I fisktomma dammar är risken för parasiter & sjukdom i stort sett noll (så länge inte sjöfågel håller till mycket i dammen), tar du i sjö finns lite större risk att få in framförallt karplus, men det går det också. Men framåt vintern bör du ju ha nån form av odling för då blir det som sagt svårt att fånga vattenloppor i naturen.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • taxidermy
                      • January 2007
                      • 298

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Finmaskig håv, gärna med långt skaft. I fisktomma dammar är risken för parasiter & sjukdom i stort sett noll (så länge inte sjöfågel håller till mycket i dammen), tar du i sjö finns lite större risk att få in framförallt karplus, men det går det också. Men framåt vintern bör du ju ha nån form av odling för då blir det som sagt svårt att fånga vattenloppor i naturen.
                      Hm, okej.. Men kan man ta efter ytan då? Eller måste man få med dy? Och hur vet man att man fått med några, ser man dem?

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av taxidermy
                        Hm, okej.. Men kan man ta efter ytan då? Eller måste man få med dy? Och hur vet man att man fått med några, ser man dem?
                        Du ser dem nog, de ser ut som små runda "pluppar" med lite spröt i ena änden, får du med cyklops så är de droppformade med spröt de med, bara testa! Svarta, vita och röda mygglarver kanske finns med, och funkar superbra de också... dessutom brukar jag hävda att billigt är bra, och gratis är ännu bättre. Bara ut och håva! Du skall dra håven i vattnet, inte i dyn. Bäst är en göl eller tjärn med löv och mossa på botten, men det går bra att fånga i träsk och andra vattensamlingar också. Jag fångar ofta mitt levandefoder i en (anlagd) fågeldamm i en park i Varberg (Påskbergsdammen om någon undrar...) Periodvis tröttnar mina fiskar på levandefoder...

                        Vill du odla lite levandefoder under vintern så kan jag rekommendera micromask, grindalmask eller enkyträer. Odlingsbeskrivning finns på t.ex. min zoon, men många andra finns på nätet. I "ciklidboken" finns också odlingsbeskrivningar på dessa maskar. Låna den på biblioteket om du inte har den själv....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • taxidermy
                          • January 2007
                          • 298

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Du ser dem nog, de ser ut som små runda "pluppar" med lite spröt i ena änden, får du med cyklops så är de droppformade med spröt de med, bara testa! Svarta, vita och röda mygglarver kanske finns med, och funkar superbra de också... dessutom brukar jag hävda att billigt är bra, och gratis är ännu bättre. Bara ut och håva! Du skall dra håven i vattnet, inte i dyn. Bäst är en göl eller tjärn med löv och mossa på botten, men det går bra att fånga i träsk och andra vattensamlingar också. Jag fångar ofta mitt levandefoder i en (anlagd) fågeldamm i en park i Varberg (Påskbergsdammen om någon undrar...) Periodvis tröttnar mina fiskar på levandefoder...

                          Vill du odla lite levandefoder under vintern så kan jag rekommendera micromask, grindalmask eller enkyträer. Odlingsbeskrivning finns på t.ex. min zoon, men många andra finns på nätet. I "ciklidboken" finns också odlingsbeskrivningar på dessa maskar. Låna den på biblioteket om du inte har den själv....
                          Okej.. Då ska jag ut i skogen och leta

                          Kommentar

                          Arbetssätt...