Röda eller svarta mygglarver? Skillnaden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    Röda eller svarta mygglarver? Skillnaden?

    Det jag läst här på Zoopet är att dom röda kan ge allgeri på människan.
    Jag har då aldrig märkt några problem med mig vid användning av röda frysta mygglarver.

    Däremot så hade jag en period då Guppy, Platy och svärdbärare dog på mysko sätt och detta 1-3 dagar efter jag serverat dom röda mygglarver.

    Nu har jag inte kört med mygglarver på ett tag och enbart en svärdbärar-hona dog ganska fort hon kom till mig.
    Men inga andra fiskar.. Kanske är så att det var dåliga röda mygglarver?!

    Anledningen till mina mygglarver är mina grodor.
    Jag har ett akvarium med Guldgrodor, dvärggroda och kampfiskar, dom matar jag enbart med mygglarver och dessa mår toppen.
    Men så läste jag även att mygglarver i sig inte är så näringsrikt.
    Men vad kan man ge istället då?


    Sen så undrar jag vad skillnad är mellan svarta och röda mygglarver?
    Enbart färgen eller är det annat?
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    #2
    Undvik rödamygglarver, särskilt om du har anlag för allergi, bara för att du inte känner nått nu betyder inte att du inte kommer bli allergisk så småningom och får du en allergi är det lätt att det kommer fler.
    Röda och svarta mygglarver är två olika arter. Det ämne som färgar de röda mygglarverna röda är även det ämne som är kraftigt allergent. Nu är det ett tag sedan jag använde myggglarver alls men jag tyckte att mina fiskar åt ganska dåligt av svarta mygg och att de flöt vilket gjode att det inte funkade som foder till mina malar
    Försök ge dina djur en varierad kost, jag har 4-5 olika foder jag växlar mellan och oftast ger jag 2-3 olika foder på en gång.
    Frusen artemia har i princip tagit över den "roll" som röda mygg hadde för mig innan.
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #3
      Har också hört att man kan få allergi av röda mygglaver, men att det skulle vara det röda färgämnet verkar konstigt. Färgämnet är hemoglobin, samma ämne som färgar vårt eget blodröda blod rött.

      Röda mygglarver anses även orsaka bukvattensot hos ciklider från Malawi- och Tangayikasjön.
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • lordi.4ever.94
        • September 2007
        • 117

        #4
        Hej

        Jag matar mina fiskar med röda mygglarver och dom mår toppen, jag får ingen alergi heller, jag har åxå hört att yngel växer fortare om man matar dom med mygglarver.

        Förut andvände jag vanlig torrfoder men det smutsar ner vattnet så mycket, det blir så att när den ena fiskar äter på en så råkar den spotta ut några skitsmå bitar och dom bitar smutsar ner vattnet och sen möglar dom typ.

        Så nu andvänder jag röda mygglarver...
        // lordi.4ever.94

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          Jo, en sak till om frysta mygglarver - oavsett vilken färg de har. De innehåller inte särskilt mycket näring för fiskarna, att ge frysta mygglarver är mer som att servera smågodis efter huvudrätten.
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • Rambo
            • February 2004
            • 672

            #6
            Ursprungligen postat av lordi.4ever.94

            jag får ingen alergi heller
            Har anlag för att få allergi är det mest en tidsfråga innan du börjar reagera på röda mygglarver. Min morsa har jobbat med den läkare som har genomfört de studier som gjorde att man idag har med rödamygglarver bland de allergener man testar först vid misstänkt allergi, så det är inget jag hittar på själv eller gissar.
            Personligen ser jag ingen anledning till att mata med röda mygg, det finns en hel del frysfoder som är minst lika bra utan allergirisken.
            575l Åleds
            80l JAD
            Tiffany - perser/norskskogskatt
            Lizton - renrasig Bengal

            Kommentar

            Arbetssätt...