Artemia bara dör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Artemia bara dör...

    Jag har gjort 2 mislyckade försök med att driva upp artemia till vuxen storlek. Kläckning i glasspaket går bra. Efter kläckningen flyttar jag över naupilerna till ett 12L plastkar med luftpump. Jag har matat med jäst löst i vatten. Ett par droppar efter någon dag. Men, efter några dagar syns inte en enda till. Vad gör jag för fel?

    Jag har ett bottenfilter som drivs av luftpump som jag tänkte andvända till min artemia. Funkar det? Eller sugs naupilerna med? Kan det förhindras av tx tyg mellan gruset och insuget?

    Tacksam för svar då jag gärna vill ge mina firrar något att jaga ibland
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Om det kan trösta dej så har jag misslyckats betydligt oftare än så.
    Ibland går det - ibland inte.
    Min upplevelse brukar vara att först dör dom, sedan händer ingenting, sedan händer ingenting och sedan händer ingenting. Sedan plötsligt växer några överlevare till
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • topcabbie
      • January 2007
      • 128

      #3
      Ursprungligen postat av Loelle
      Jag har ett bottenfilter som drivs av luftpump som jag tänkte andvända till min artemia. Funkar det? Eller sugs naupilerna med? Kan det förhindras av tx tyg mellan gruset och insuget?
      Jag har nu experimenterat ett tag och äntligen har jag ett system som verkar funka - har dessutom inte behövt kläcka några nya på flera månader.
      Efter kläckningen flyttade jag över dem till en plastbalja med ungeför 7 liters volym, med tre matskedar salt per liter. Jag använde vanligt salt som jag köpte i livsmedelsaffären:
      Jozo Medelgrovt Havssalt, utan jod.
      Ner i burken har jag en luftslang utan någon sten eller filter. Luftpumpen är kopplad till en timer som gör att den bubblar en kvart, fyra gånger per dygn.
      När jag tidigare har haft för små och fina bubblor och/eller blåst för mycket luft (d.v.s. hela tiden) verkar de ha dött av detta.
      Jag har inget bottensubstrat, utan "dammsuger" med en hävert varannan vecka, för att få bort skräp som samlats och överblivna rester från matningen.
      Tre dagar efter kläckningen började jag att mata med Liquifry varannan eller var tredje dag, och efter tre veckor även med spirulinapulver.
      Jag har i ungeför ett kryddmått spirulina och tio-femton droppar liqiuifry när vattnet klarnat.
      Då och då slattar jag i lite färskt vatten istället för det som avdunstar.
      De verkar reproducera fint i denna miljö, och fiskarna får en liten skvätt artemia varannan dag eller så.
      Jag tror att du inte ska blåsa runt så mycket i baljan, och att du bara ska ha luftslangen "rå" ner i vattnet.
      Lycka till!
      /Roland
      Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
      (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
      Hemsida Mina akvarier

      Kommentar

      Arbetssätt...