Undernärd pleco - tips för snabb "viktuppgång"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zunken
    • April 2005
    • 13

    Undernärd pleco - tips för snabb "viktuppgång"

    Min kära Ruben (vanlig pleco) har plötsligt blivit väldigt mager. Han är forfarande väldigt aktiv och ser ut att leta mat. MEN äter inte. Fick en algtablett precis framför huvudet nyss, men han låg bara där 5 mm från tabletten ganska länge utan att nosa på den.
    Är heller inte så skygg som tidigare, och nu får man tom klappa honom (känns inte bra). Är väldigt tunn som sagt.

    Eftersom mina monsterguldfiskar, ca 20 cm, äter allt de kommer åt brukar jag mata malen i en grotta där de andra inte kommer in. Det brukar gå bra, men nu verkar det inte fungera längre. Det ligger ofta matrester i grottan, trots det magrar han.

    Nu behöver jag hjälp hur jag ska få upp "midjemåttet" på Ruben igen.
    Ger en algtablett varje kväll. Ska prova med ärtor o majs i natt.
    /Ia
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är du säker på att den bara är mager, så den inte har fått problem med magen?
    Kollar du i akvarieaffärer på malar så kan man ganska ofta se att de har insjunken mage, och det är sällan att de malarna överlever den pärsen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Zunken
      • April 2005
      • 13

      #3
      Hmm..
      Vet faktiskt inte, men den har varit normalfet sedan jag skaffade den i våras, och nu verkar det ha hänt något. Var iofs inte hemma mer än under helgerna under 5 veckors tid i sommar, kan det ha bidragit till magrandet?

      Slängde i broccoli och ärtor i natt, och de har ätits upp, men om det är guldfiskarna (troligtvis) eller malen kan jag inte svara på.

      Är det idé att slänga över Ruben i ett eget akvarie?
      /Ia

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kan vara en god idé, så ser du om den äter och att den får ha käket ifred för dina soptunnor.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Zunken
          • April 2005
          • 13

          #5
          Nu har Ruben fått eget boende, verkar faktiskt lite piggare o tål inte längre att man petar på honom. Tuggar lite på växterna, och verkar äta lite algtabletter. Ärtor var ingen hit, och röda mygglarver som en kompis rekommenderade tyckte jag att han var på i början, men nu verkar inte heller det passa..

          Nån som har bra förslag på foder?
          /Ia

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Zucchini-skivor.
            Broccoli-bitar.
            Vikta ned genom att trycka en sked igenom.

            Se upp med röda mygglarver, det är mycket lätt att döda växtätande malar med den skiten. Helst undvik helt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Zunken
              • April 2005
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av Azur

              Se upp med röda mygglarver, det är mycket lätt att döda växtätande malar med den skiten. Helst undvik helt.


              Ah - då ska han inte få mygglarver nån mer gång. Fick tips av en biolog jag känner.
              Ska prova igen med broccoli.

              /Ia

              Kommentar

              Arbetssätt...