Moina överraskning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Moina överraskning

    I början av månaden försökte jag kläcka Austrolebias bellottii-ägg som legat i torv många månader. Inga yngel kläcktes dock. Några dagar senare såg jag en rörelse i burken vilket visade sej vara en i mitt tycke fullvuxen Moina som jag beslöt att ta hand om. Det blev tiotalet moinor till slut. Jag beslöt mej för att se om det gick att få igång en kultur från dessa. Efter tre veckor hade jag fått fram en sjudande kultur.
    Då moinorna var stora när jag hittade dom antog jag först att de rört sej om vuxna moinor som hade överlevt i torven. Jag har ju tidigare sett små vattenskalbaggar och annat klara av den konsten. Så nästa experiment blev att se om det gick att ha en moinareserv i torv. Jag lät en större mängd moinor läggas i torv under tio dagar. Idag blötlade jag den utan att hitta någon överlevare. Så den teorin var fel.
    Så gissningsvis rör det sej om viloägg från överlevande matning som hamnat i torven, kläckts vid blötläggningen och snabbt vuxit upp. Det fanns ju iaf mat i torven från de förlorade äggen. Varför har jag i så fall inte sett det här tidigare? Jag skulle tro att yngel som kläcks gärna sätter i sej de nykläckta nauplierna. Och jag var kanske mer uppmärksam än normalt eftersom jag verkligen behövde en bellottii-kläckning och samtidigt hade problem med att få igång moinan efter semestern.
    Har någon liknande erfarenheter?
    Jag ämnar iaf att starta nya försök att få fram viloägg med torv på botten av den moinaburken.
    Killies is a lifetime passion
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag försökte kolla vad som får Moina att börja lägga viloägg, och en Rysk studie påstår att det enda de hittade som triggade läggande av viloägg var överbefolkning. Hos åtminstone vissa andra cladocerer leder svält också till att de börjar lägga viloägg.

    Dvs överbefolkning och minskad matning kan vara receptet på viloägg.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag har tidigare hittat observationer att åtminstone svält kan trigga produktionen av viloägg. Det hände den första moinaodlaren i Uppsala. Den artikeln finns på min zoon förresten. Jag hittade också ett förslag på att lågt vattenstånd också kan framkalla det.

      Om det nu lyckas så blir nästa fråga hur dom skall lagras och senare kläckas.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag fick några kommentarer på Killie-talk där jag ställde en liknande fråga. Det fick mej att tänka på temperaturen kan också spela roll och eftersom jag håller bellottiin kyligare än andra arter (12-18) kan det också vara en förklaring varför jag såg det just hos dom.
        Det viktiga är förmodligen att moinan blir triggade till att producera hannar som sedan befruktar honorna som därefter lägger viloägg. Så det är en process som tar några veckor kan tänka. Så jag tänker lägga till (lagom) kyla till mina experiment.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Förresten kan jag redan nu tillägga att det inte var någon större idé att ge moinan torvbotten från start. Stryk det. Men jag tror fortfarande det är en bra idé som lagringsmedium för viloäggen. Bättre än kycklingskit i alla fall.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...