mixa eget frysfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mammas nya kille
    • July 2007
    • 203

    mixa eget frysfoder

    vad kan vara gott o nyttigt att slänga i mixern om man vill göra eget frysfoder? något som passar malawi men även i sällskapsakvarium?

    massa grönsaker o räkor eller? några tips?
  • spaceace
    • February 2003
    • 257

    #2
    Jag har ett recept här http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=166804
    Min zoon
    Mitt fotogalleri

    Kommentar

    • mammas nya kille
      • July 2007
      • 203

      #3
      ah, ser riktigt gött ut. har du nån ungefärlig kostnad på allt det där i huvudet?
      iofs lär det väl räcka i år och dar, men ändå, kul att veta.

      du har inget simplare som man kan dra ihop av "basvaror" man har hemma? eller är det ett absolut måste med vitaminer och sånt? tänkte mer något som man bara kunde slänga ihop lite snabbt hemma och mata med ibland, varvat med det "köpta".

      sen är det lite surt att man är en sån sucker för räkor... lär ju käka upp 200 g av dom 400 själv =)

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #4
        Hej.

        Jag brukar, efter tips här på zoopet, köra ca en dessertskål räkor & lika mkt frysta gröna ärtor i mixern. Platta ut i en påse & in i frysen. Sen e det ju bara att bryta i lagom portion när det e dags att mata. Det e godis för mina firrar, dom älskar det & äter med mkt god aptit.

        Lycka till!

        Mvh Eva

        Kommentar

        • spaceace
          • February 2003
          • 257

          #5
          Enbart räkor och ärtor räcker säkert långt ifall du använder det som komplement till något annat foder. Fisken och gelatinet hjälper dock till att hålla ihop det så att du slipper att få ett stort moln när du släpper ner det i vattnet. Räkor och ärtor kostar ju jämfört med fiskmat "ingenting" så du kan nog kosta på dej 1kg så stillar du väl ditt räkbegär en liten stund ;-) Spirulina är ganska dyrt men det räcker hur länge som helst likaså vitaminerna. Kan lova att du inte är lika sugen på att käka när smeten är färdig.
          Min zoon
          Mitt fotogalleri

          Kommentar

          • EvaPeva
            • May 2007
            • 765

            #6
            Självklart är den mixen jag skrev om ett komplement. Jag varierar med artemia, pellets & flingfoder samt vita mygg.

            Mvh Eva

            Kommentar

            • Loelle
              • July 2007
              • 623

              #7
              Ursprungligen postat av spaceace
              Hej! Jag passar på att ställa några frågor:

              Hur mkt gelatin skall man ha i smeten?
              Vilka multivitamin tabletter är det man skall andvända? Dom jag har hemma är brustabletter, funkar dom? Har även sett att det fins någon juice-aktig dricka som heter "multivitamin". Kan man hälla i lite av den istället?
              Lelle
              "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

              Kommentar

              • Jonaflax
                • April 2007
                • 73

                #8
                Ursprungligen postat av spaceace
                Läste receptet och funderade över varför jag ska använda räkor med skal om jag ändå måste mixa det så ordentligt att inga vassa skalbitar märks.

                Är det så att skalen är bra för firrarna om det bara är väldigt finmalet?

                Kommentar

                • spaceace
                  • February 2003
                  • 257

                  #9
                  Ursprungligen postat av Loelle
                  Hej! Jag passar på att ställa några frågor:

                  Hur mkt gelatin skall man ha i smeten?
                  Vilka multivitamin tabletter är det man skall andvända? Dom jag har hemma är brustabletter, funkar dom? Har även sett att det fins någon juice-aktig dricka som heter "multivitamin". Kan man hälla i lite av den istället?
                  Jag brukar använda några hårda multivitamintabletter som jag mal sönder till pulver, tror inte att det funkar lika bra med brustablett (kanske blir ett kul bubbelbad åt fiskarna). Multivitamindryck borde ju funka men då räknar man väl med att en flaska är dagsintaget för en människa och det kanske blir lite söligt, man vill ju att konsistensen ska bli ganska fast.
                  Min zoon
                  Mitt fotogalleri

                  Kommentar

                  • spaceace
                    • February 2003
                    • 257

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jonaflax
                    Läste receptet och funderade över varför jag ska använda räkor med skal om jag ändå måste mixa det så ordentligt att inga vassa skalbitar märks.

                    Är det så att skalen är bra för firrarna om det bara är väldigt finmalet?
                    Skalet innehåller mycke kalcium som är bra för fiskarna.
                    Min zoon
                    Mitt fotogalleri

                    Kommentar

                    • Loelle
                      • July 2007
                      • 623

                      #11
                      Ursprungligen postat av spaceace
                      Jag brukar använda några hårda multivitamintabletter som jag mal sönder till pulver, tror inte att det funkar lika bra med brustablett (kanske blir ett kul bubbelbad åt fiskarna). Multivitamindryck borde ju funka men då räknar man väl med att en flaska är dagsintaget för en människa och det kanske blir lite söligt, man vill ju att konsistensen ska bli ganska fast.
                      Dem jag har sett är tetra pack på 2liter! Jobbigt att hälla ner det i karet varge dag. Snart simmar fiskarna i multivitamin iställer för vatten Man kanske får läsa på den hur mkt det är meningen att man skall konsumera varge dag. Är det inte jättemkt kanske det funkar.

                      Hur mkt gelatin skall man ha i smeten? Ska det bli som ett geléhallon eller bara lite segt?
                      Lelle
                      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                      Kommentar

                      • spaceace
                        • February 2003
                        • 257

                        #12
                        Ursprungligen postat av Loelle
                        Dem jag har sett är tetra pack på 2liter! Jobbigt att hälla ner det i karet varge dag. Snart simmar fiskarna i multivitamin iställer för vatten Man kanske får läsa på den hur mkt det är meningen att man skall konsumera varge dag. Är det inte jättemkt kanske det funkar.

                        Hur mkt gelatin skall man ha i smeten? Ska det bli som ett geléhallon eller bara lite segt?
                        Jo, man vill ju inte att det ska se ut som om någon pinkat i akvariet :b Till 1kg räkmix brukar jag använda ½ paket gelatinpulver motsvarar nog 3-4 msk. Det är bara så att mixen blir lite fastare och inte smulas sönder så mycket.
                        Min zoon
                        Mitt fotogalleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...