Äter mygglarver Moina?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Äter mygglarver Moina?

    Jag har fått in (svarta) mygglarver i en av mina försöksburkar för odling av Moina. Ganska många dessutom. Utgör de en fara för Moina?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej. Förutom att de konkurrerar om födan.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Jag andas ut - alltså bara extraföda.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Hur fick du in mygglarver i den odlingen?
        Har du den utomhus?
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Varför jag undrar?


          Jo, två skäl.

          Jag har funderat på att försöka odla moinan utomhus men det tycks inte bli av den här säsongen. Kallt och regnigt och dessutom en del problem med att få igång dom igen efter semestern.

          Jag har försökt attrahera myggorna de två senaste åren men har inte lyckats. Frågan om man då skall starta med moinavatten?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            @erikthur: Mitt intryck, baserat på ett rätt begränsat antal observationer, är att myggorna gillar vatten som inte luktar fisk men där det är mycket växtplankton (grönvatten). En regnvattentunna i söderläge med ett par kapsyler blomstra borde ge mygg.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Kan kanske förklara tidigare misslyckade försök att attrahera mygg där jag nog hinkat i en del akvarievatten.

              Till synes ett biologiskt riktig instinkt från myggens sida också.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Hur fick du in mygglarver i den odlingen?
                Har du den utomhus?
                Enkelt! Jag hämtade vatten från Strömmen (Norrköping), som jag tänkte var fullt av grönalger. Det är det också men utefter kanterna fanns myggägg som strax blev larver som strax blev fiskmat som strax blev glada fiskar.
                Då blev jag strax orolig för om mygglarver månna också gillar Moina.

                Kommentar

                Arbetssätt...