Vad ger ni era fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Vad ger ni era fiskar?

    Fram till vecka 30 var det 180 liter numera 400 liter men med ungefär samma fiskar.
    Skalar 5 st
    Nyckelhål 4 st
    Citrontetra 10 st
    Kardinaltetra 10 st
    Sterba´s pansarmal 3 st (3 med skadade fenor dog efter 3 månader)
    Neontetra ca 30 st (fick med vid köp av 400 liters)
    Siamesisk algätare 4 st
    Apistogramma Trifasciata (2 hannar 4 honor nya i 400 liters)
    L134 1 st (en hanne som väntar på sin hona som är på gödning)

    Jag matar ca 5 gånger per vecka växlar mellan torrfoder och fruset med fördelningen 70% fruset och resten torrfoder ger utöver detta grönsaker en till två gånger per vecka. Ger dessutom färsk fisk och färska räkor/rom när det står på matbordet för oss på två ben.

    Fruset: Röda/Svart mygglarver, Räkmix och Mysisräkor.
    Grönsaker: Ärtor/Broccoli
    Torrfoder:Aquaic Nature (Tropical Fishfood-Basic) & Spirulina Wafers.

    Jag upplever det som att fiskarna stortrivs och växer som man kan förvänta sig. Har Kardinaltetror som nu är över två år och är riktigt ståtliga. Likaså har jag dragit upp Nyckelhålscikliderna från 2-3 cm till idag ca 8 cm, de ska nog växa lite tillJ

    Nu till varför jag skriver detta, mitt sätt att mata stämmer ju ganska dåligt med rekommendationerna om 2-3 gånger dagligen.
    Jag är nyfiken på vad ni ger era liknande fiskar.

    Det här är ju inga ”stora” ciklider som ju kräver betydligt kraftigare foder. Jag vet, har haft en härlig blandning av Jack Dempsey, Zebra, Eldbuk och Jättegurami i min ungdom för länge sedan.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Guest

    #2
    Jag utfodrar ungefär som du!
    Fast 7 gånger/vecka. Men två utav dagarna bara grönfoder/groddar.
    Fördelningen är nog mer 30% frys/levande, och 70% torrfoder.
    I mina yngelkar kan jag däremot utfodra flera gånger om dagen.

    Ser med att del fodrar upp till 5 gånger om dagen, men har aldrig begripet varför?
    Jag tror fiskarna mår bra av att få vara utan mat...
    Tro nu inte att jag har magra fiskar för det har jag inte...

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Jag matar 7 ggr/vecka med torrfoder. Normalt växlar jag mellan 2-3 olika sorters torrfoder för att variera kosten lite. Har inget speciellt favoritfoder, men brukar försöka ha någon grönfoder variant med i mixen. Innan fick dom fryst mat en eller ett par gånger i veckan, men jag läste någonstans att frusen mat inte var så näringsrik så nu blir det bara ibland.

      Kommentar

      • BengtO
        • May 2005
        • 216

        #4
        Jag matar 5-6 ggr i veckan med fryst och levande artemia, hoppstjärtar och bananflugor, plus annat levande foder när jag lyckas fånga nåt. Fiskar mår bara bra av lite svältdagar. Mina fick under en period i juli mat en gång i veckan men var hur pigga som helst. En vecka utan mat nån gång är inget problem, och förmodligen vad de ofta råkar ut för i naturen. Det är bra att inte mata med för proteinsrik mat. Fiskarna är inte "gjorda" för det och en stor del av näringen från tex torrfoder går rakt ut i vattnet som gödning för tex alger och smutsar ner.

        Kommentar

        Arbetssätt...