Thai Fairy Shrimp Eggs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reyman
    • May 2008
    • 5

    #91
    Ursprungligen postat av legob
    Ingen cirkulation, ingen luftning. Lervatten och daglig matning med mindre mängd jäst.
    behöver man byta vattnet? får mitt första miniakvarium snart med några triops antar att det är samma sak typ

    Kommentar

    • starcastle
      • June 2008
      • 234

      #92
      Halloj!

      Är ny här och surfar runt forumet.
      Har en påse med ägg av spiny tail fairy shrimp, streptocephalus sealii, Cyzicus mexicanus.

      Nån som har testat såna?
      Enligt skötselinstruktionen ska dom äta spirulina.
      Destillerat vatten rekommenderas till äggen.
      Syrepump när dom lämnat babykaret, inget filter

      Instruktionen påstår att dom kan leva 3-6 månader med rätt omvårdnad.

      Dom enda foton jag hittat visar en grön(?) räka.



      Hittade en del andra fairy shrimp ägg också
      Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
      Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

      Kommentar

      • starcastle
        • June 2008
        • 234

        #93
        Ursprungligen postat av legob

        Vad den långa mörka strängen som går genom hela kroppen är vet jag inte. Kan det vara tarmen? Jag tror nämligen att det är bajs som hänger utanför längst bak.
        Om dom är som seamonkeys så betyder den mörka strängen att dom har tillräckligt med mat. Ingen sträng = svält.
        Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
        Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

        Kommentar

        • NULL
          • August 2007
          • 45

          #94
          Ursprungligen postat av starcastle
          Bilderna på den första länken var trevliga, kul att de kan ha fler färger. =)

          På den andra siten letade jag fram en sida med en kort beskrivning på hur de föder upp deras:

          (Ligger under: http://www.arizonafairyshrimp.com/fairyshrimp.html )
          "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #95
            Ursprungligen postat av starcastle
            Halloj!

            Är ny här och surfar runt forumet.
            Har en påse med ägg av spiny tail fairy shrimp, streptocephalus sealii, Cyzicus mexicanus.

            Nån som har testat såna?
            Enligt skötselinstruktionen ska dom äta spirulina.
            Destillerat vatten rekommenderas till äggen.
            Syrepump när dom lämnat babykaret, inget filter

            Instruktionen påstår att dom kan leva 3-6 månader med rätt omvårdnad.

            Dom enda foton jag hittat visar en grön(?) räka.



            Hittade en del andra fairy shrimp ägg också
            http://www.arizonafairyshrimp.com/eggs.html
            Var får man tag i såntdäringa månntro?

            Kommentar

            • starcastle
              • June 2008
              • 234

              #96
              Man hittar dom på ebay

              Kan berätta att fairy shrimp'sen dog tämligen omgående. Det blev bara minibebisar och sen inget mer.

              Clamshrimps blev det en del av men jag tror tanken stod för nära direkt solljus en varm dag, nu kan jag bara se 2 st kvar.
              Dom är fortfarande väldigt små, får se om dom överlever.
              Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
              Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #97
                Jag prövade på nytt för två veckor sedan med thai fairy shrimp.
                Jag kör i vättervatten ur kranen som är ganska mjukt förstås.
                Har nu 6 stora på drygt 2 cm samt en hel del små på runt en halv cm.
                Läste nyss genom tråden igen. Är de kannibaler tro?
                Med tanke på http://www.zoopet.com/forum/showpost...5&postcount=87
                Jag ser ännu varken typiska klor (dvs hannar) eller äggsäckar (honor) på de större exemplaren. Men det kanske är för tidigt eller?
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #98
                  Alla mina små (dvs 4-5 mm) är gråblå till färgen och alla större (1-3 cm) är oranga. De liknar varandra till form men inte till färg och storlek. Ibland funderar man på om de kan vara två olika arter. Eller är det bara så att de färgar om när de växer till. Det verkar ju så av legobs inlägg och bilder i detta inlägg. Kan någon konfirmera detta samt tala om för mej vid vilken storlek omfärgningen sker?
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #99
                    Ytterligare en kommentar... Parallellt med den här kullen av thai fairy shrimps har jag försökt dra upp Triops och Artemia. Givetvis växer triopsen betydligt snabbare än fairy shrimps. Men det är helt också klart att fairy shrimps vinner övertygande i en jämförelse med artemian - åtminstone inomhus. Så nu var den observationen postad.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • ceratopteris
                      • May 2009
                      • 4

                      Hej!

                      Ny här, hittade hit tack vare lite sökningar efter fairy shrimp på nätet.

                      Jag köpte Triops för att testa och för att roa mina barn lite. Utöver Triops dök det upp något annat - nu vet jag att det någon typ av fairy shrimp. Jag har ingen aning om vilken art det är...

                      Hos mig växte de snabbare än mina triops och klor respektive äggsäckar dök upp efter en vecka. De var vitaktiga i början och färgade delvis om till ljust orange färg vid dryga centimetern om jag minns rätt.

                      Jag undrar en sak: Sjunker äggen eller flyte de? Jag får en känsla av att det flyter runt något pyttelitet, men har inte hunnit kolla in närmare.

                      Hmmm... någon som vet?
                      Senast redigerad av ceratopteris; 04 May 2009, 20:49.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        Jag försökte ta tillvara på det mesta från min burk men lyckades inte kläcka nytt därifrån. har fortfarande ägg kvar från inköpet men de får nog invänta hösten. Triopsen däremot lägger sina ägg i sanden - det vet jag tämligen säkert.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • ceratopteris
                          • May 2009
                          • 4

                          Jag får ta fram mikroskopet och försöka kolla om det är ägg på ytan. Är det så försvinner de nog lätt om/när vattnet byts.

                          Egentligen är det ju himla smart om äggen fastnar på en dammkant där det torkar upp istället för att vara kvar i vattnet bland hungriga damminvånare. Vid ett nytt rejält regn hamnar de ju i vattnet. Hmmm, för visst lever vissa av dessa på samma vis som triops? Dåligt påläst än så länge känner jag...

                          Fortsättning följer.

                          Kommentar

                          • ceratopteris
                            • May 2009
                            • 4

                            Nu har jag kollat lite snabbt - nix, njet, nada. Jag hittade inga ägg vare sig på ytan eller vid botten. Jag får leta igenom lite noggrannare om några dagar.

                            Men... gott om toffeldjur, klockdjur och andra småkryp.

                            Natti natti

                            Kommentar

                            • legob
                              • May 2007
                              • 642

                              Min leverantör har, åtminstone för tillfället, slutat sälja ägg. De gamla håller sig i alla fall i mer än ett år har jag kunnat konstatera men jag har inte lyckats med förökning. Jag trodde man bara hade att låta bottensatsen torka under en period och sedan starta om men så enkelt verkar det inte vara. Skam den som ger sig!

                              Kommentar

                              • NULL
                                • August 2007
                                • 45

                                Hittade en skum grej i ett fisktomt akvarierna en dag, la den under mikroskopet, det visade sig vara en clam shrimp, verkligen en lustig liten sak.
                                La tillbaka den i akvariet för och se om den kunde bli fler, men jag såg inte till någon efter det.

                                Jag har Fairy shrimp till killitorv, eftersom de kläcks på ungefär samma sätt som killiäggen, och inte förorenar torv som man torkar igen.
                                Så om jag har en art som inte är lätt att kläcka, har jag i lite samtidigt som jag blöter torven.
                                Om det finns de som har kläckts lite före fisken, så tar jag upp en del ibland och experimenterar, när jag känner för det.

                                Sist gick det hyfsat bra, tror det kan vara att jag testade att koka vattnet innan så att bakterierna skulle vara färre, eller att jag samtidigt såg till att jag odlade infusorier i samma låda som mat åt dem.
                                Som vanligt var det några som växte mycket snabbare än de andra, den här gången var det två honor och tre hanar.
                                Honorna var lite snabbare i tillväxten än hannarna.
                                Det blev inte som det oftast blir att det till slut bara är en kvar som vuxen, kanske det var bättre tillgång till mat den här gången, de fick inte bara infusorier, utan också en mix av diverse pyttesmått våt- och torrfoder jag hade hemma.
                                Jag tror jag fick dem att leva hela livet, möjligt att burken kraschade samtidigt som den sista dog, de mindre försvann, och det blev svårt att se någonting på grund av grönvatten.

                                Jag har bilder på dem, men vet inte hur man laddar upp dem hit...
                                "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

                                Kommentar

                                Arbetssätt...