Thai Fairy Shrimp Eggs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NULL
    • August 2007
    • 45

    #76
    Jag beställde lite mer för ett tag, som sen blev stående tills jag nyligen fick lite killiyngel. Då fick jag helt plötsligt hjärnsläpp och utan att kolla fick jag för mig att jag hade båda förpackningarna kvar, så jag använde upp allt jag hade på en vecka.
    Naturligtvis skulle jag behöva mer, dels till exprimenten som inte blev av, sen behöver mina killies fortfarande snabbt lite mer nu innan de har kommit till "artemia"-storlek, är det någon som har gett upp sina expriment och kan tänka sig att sälja vidare det som blev kvar?

    I http://www.sacsplash.org/mather/manu.../AppendixE.pdf pratades det om Branchinecta lindahli, verkar det som att de ni beställt(S. sirindhornae) har liknande livlängd(6-8veckor)?
    "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #77
      Jagt tror att jag nu har kommit fram till ganska så säkert att lervatten (från ett dike här i trakten) visar sig vara idealiskt. Min tidigare teori att saltfattigt vatten skulle vara det rätta har alltså visat sig helt felaktig.

      Priset på ägg har dessvärre gått upp rejält men å andra sidan 2,5 miljoner ägg räcker väl ett tag.

      Kommentar

      • NULL
        • August 2007
        • 45

        #78
        Hur gamla verkar det som att de ska vara för att börja lägga ägg?
        "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #79
          Vet faktiskt inte. Jag upptäckte ägghistorien av en slump men de växer rasansvärt fort och kanske när de får den där intensivt orangröda stjärten. De verkar producera massvis med ägg. Frågan är om man kan ta vara på dem.

          Eftersom de filtrerar vatten enormt fort måste man mata dem tätt. På de här bilderna ser man hur vattnet är lätt grumligt av jäst och hur matsmältningssträngen blir vit om man ger dem jäst. Och över en natt har de rensat vattnet.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • NULL
            • August 2007
            • 45

            #80
            Hittade lite om livslängden:
            "Comparative data indicated that S. sirindhornae had a longer life span (64.50±6.81 days) than B. thailandensis (25.40±9.03 days)."
            "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

            Kommentar

            • Bettas
              • May 2007
              • 54

              #81
              Ursprungligen postat av legob
              Jagt tror att jag nu har kommit fram till ganska så säkert att lervatten (från ett dike här i trakten) visar sig vara idealiskt. Min tidigare teori att saltfattigt vatten skulle vara det rätta har alltså visat sig helt felaktig.

              Priset på ägg har dessvärre gått upp rejält men å andra sidan 2,5 miljoner ägg räcker väl ett tag.
              Själv använder jag skalade artemia ägg, där jag fått en kläcknings procent på 90-95%. Flaskan innehåller ca: 4 milj. ägg
              http://kampfiskinfo.com/forum/index.php

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #82
                En snabb fråga bara! Det här verkar så intressant!

                Ska jag bara köpa den där burken och sedan hälla lite ägg i en liten burk med vatten och låta det vara i några veckor bara eller ? Eller hur går det hela till? Fattade inte riktigt hehe ^^

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #83
                  Ursprungligen postat av Aircut64
                  En snabb fråga bara! Det här verkar så intressant!

                  Ska jag bara köpa den där burken och sedan hälla lite ägg i en liten burk med vatten och låta det vara i några veckor bara eller ? Eller hur går det hela till? Fattade inte riktigt hehe ^^
                  Om det är sötvattenartemiorna fårn Thailand så lägger man bara i vatten. Redan nästa dag har man fått nauplier men de är så genomskinliga att man verkligen missar dem mycket lätt. Sedan kläcks (de flesta?) äggen inom en vecka och därefter av och till under flera veckor.

                  De producerar ägg - förmodligen i massor - så det borde gå att hålla igång en egen odling ungefär hur länge som helst. Hur lång torrperiod äggen behöver för att kunna kläckas igen vet jag inte.

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #84
                    Jag har precis läst en uppgift om att varje hona ger omkring 2600 ägg under sin livstid (gäller S. sirindhornae, som är den man får när man köper på Blue Betta). Det borde inte vara så svårt alltså att hålla sin egen odling gående och få sving på det hela med andra ord.

                    Det dyker upp hanar av och till men vad det gör för skillnad vet jag inte.
                    Så här ser i all fall en av dem ut. Det är några slags fångsorgan på huvudet som de håller fast hnorna med. (Det andra bluddret på bilden är en myriad Moina.)
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • NULL
                      • August 2007
                      • 45

                      #85
                      Nu har jag beställt lite mer. =)

                      De gamla äggen hade jag direkt i killi-torven. Torven har jag blött 4-5 gånger med en veckas mellanrum, och nya Anostraca dök upp 3-4 gånger precis som killisarna.

                      Jag fick tips om att artemia klarar väldigt skiftande salthalt, men inte förändring av salthalt, så vattenbyten var inte att rekommendera. Bättre var att med pipett suga ur döda och skräp.

                      Jag har för mig att jag läst att Anostraca-ägg är lättare att få fram satsvis, än kontinuerligt.

                      De två sista grejerna gör att jag funderar på att testa med att låta honorna gå i samma kar hela livet, men att "skörda" äggen på botten med pipett hela tiden, som sen får torka...
                      "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

                      Kommentar

                      • Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

                        #86
                        Fick hem mina nu också, slängt ner dom i vatten. Se hur fort det går.

                        EDIT: La ner dom i vatten kl 21 igår, redan sett att det börjat röra på sig lite. Sjuuuuuuuukt små saker som pluppar omkring.

                        //C
                        Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 24 April 2008, 17:43.
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                        Kommentar

                        • legob
                          • May 2007
                          • 642

                          #87
                          Varning!
                          Den stora hannen äter allt som rör sig och som är mindre! Den har lyckats nästan rensa en liten burk från Moina och nauplier.
                          På bilden ser man en fångad vattenloppa som den håller mellan sina fångstarmar och gnager på. Så har den blivit stor också - nästan dubbelt så lång som de andra.
                          Jag har "framkallat" bilden digitalt för att man skall se loppan tydligare så färgerna stämmer inte helt.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av legob; 11 May 2008, 11:08.

                          Kommentar

                          • tobias.nero
                            • January 2008
                            • 384

                            #88
                            Coolt, dom är ju riktigt söta ändå. Har du någon syresten eller cirkulation eller är det bara att slänga i äggen i skitigt vatten?
                            Vad var optimalt, vad har dina experiment kommot fram till?

                            Tack för en intressant läsning
                            MVH /Tobias

                            Kommentar

                            • legob
                              • May 2007
                              • 642

                              #89
                              Ingen cirkulation, ingen luftning. Lervatten och daglig matning med mindre mängd jäst.

                              Kommentar

                              • NULL
                                • August 2007
                                • 45

                                #90
                                Jag läste någonstans in någon beskrivning om att man inte ska köra kontinuerligt för att få bästa förökning, utan satsvis. Är det något ni verkar se stämmer?
                                "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

                                Kommentar

                                Arbetssätt...