Thai Fairy Shrimp Eggs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    #61
    12 dagars resa har raderat ut mina odlingar. Så vet man det. Några dagar går bra men inte 12. Kanske är det ockås bristen på ljus så här års.

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #62
      Jag matar mina Dvärgkardinalyngel med naupilierna från dessa nu och får fram hyfsade mängder även om de inte är lika många som vanlig artemia. Ynglen äter dessa dock medan salt-artemia är för stora så viss nytta gör dom trots allt.

      Inser också att jag måste ha slängt bort odlingar förut som jag trott varit misslyckade men som kanske inte var det. Utan ficklampa, förstorningsglas och en burk med lämpligt genomskinliga väggar är det helt enkelt lätt att tro att burken är tom.

      Ett av mitt tidigaste försök gav iaf vuxna exemplar och jag silade vattnet från den burken genom kaffefilter som nu stått och torkat i en dryg vecka. Ska testa lägga det torra grumset i ny burk och se om det funkar att odla vidare. Återkommer med hur det går.
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #63
        Spännande!

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #64
          Nu är det fullt med naupilier i burken med "återanvända" ägg. Förstås svårt att säga säkert om dessa är från ägg som lades av förra kullen, dvs "riktig" vidareodling, eller från ägg som av någon anledning inte kläcktes första gången. Får se hur detta försök lyckas, hoppas dessa kan klara sig och bli större.
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #65
            Att av misstag mata burken med moina-nauplier är inte någon särskilt bra idé (jag hade yngel i liknande burkar). Nu är det mycket som hoppar minsann...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Olivin
              • July 2006
              • 573

              #66
              Har upprepat försöket med att sila grumset från botten från odling där de vuxna räkorna dött ut och fått fram massor av nya naupilier. Så vidareodling verkar funka och det borde vara rätt enkelt att få burken med ägg att räcka "oändligt" länge. De torkade kaffefiltren med ägg borde vara enkla att skicka med posten dessutom.

              Nåt jag tycker mig se är att i andra omgången är det färre vanliga vattenloppor och nästan enbart sötvattensartemia.

              Har låtit fullstora räkor gå tillsammans med yngel som varit för små för att äta upp dom men det verkar inte som räkorna överlever i akvarievatten av någon anledning. Jag hade antagit att de skulle trivts bra där och fortsatt lägga ägg men det verkar inte gå.
              Medlem i VAAF www.vaaf.se

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #67
                Roligt att det går så bra.

                Just nu experimenterar jag med extra saltfattigt vatten (mindre än 100 mikroSiemens). Tanken är att äggen ju är beroende på att växelvis torka ut och vätas och då borde regnvatten vara det rätta. Plus rätt temperatur förstås.

                Kommentar

                • Olivin
                  • July 2006
                  • 573

                  #68
                  Kanske är det alla näringsämnen i det vanliga akvarievattnet som är problemet? Undrar hur destillerat vatten skulle funka?
                  Medlem i VAAF www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #69
                    Dags med en liten rapport:
                    Min senaste teori är att man skall använda saltfattigt vatten så jag tog en halv plastflaska, som man ser på bilden, och fyllde den med RO-vatten blandat med kranvatten från Norrköping till ett ledningstal omkring 150 mikroSiemens.
                    Själva kläckningen överträffade mina förväntningar. Under de första dagarna formligen vimlade det av naulier, som man ser på bilden. Nu gällde det att få dem att växa till sig.
                    Dagligen matning med jäst utrört i vatten (ganska mycket varje gång vilket inte verkar påverka odlingen negativt - snäckorna gör förstås sin del i det hela), 22° och vanligt ljus.
                    Alla växte inte till sig av någon anledning med ganska så många och det ser man på bilderna som är tagna uppifrån ner i flaskan. En har blivit riktigt stor och är fantastiskt orangefärgad på hela kroppen.
                    Nästa steg är att försöka upprepa det hela i ett litet akvarium på en så där 12 liter och något varmare. För den sakens skull har jag skaffat en oxydator.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • legob
                      • May 2007
                      • 642

                      #70
                      Senaste nytt från sötvattensartemia-fronten.

                      Nu har jag lyckats hålla dessa (bilderna) artemior vid god vigör i säkert 2 månader. De får jäst eller grönvatten i stort sett varje dag och verkar vara väldigt duktiga filtrerare.

                      På de två första bilderna ses fullvuxna individer. På den första bilden ser man fångstarmarna ganska bra, på den andra äggläggningsanordningen, som sitter alldeles bakom armarna och man ser t.o.m. en klase ägg.

                      De lägger ägg men frågan är om snäckorna, som är tänkta som rengöringshjon också snaskar i sig äggen?

                      De andra bilderna är baby-artemiorna precis när de börjar få den vackra rödorangea färgen.

                      Det verkar verkligen inte vara så svårt att hålla dem vid liv. Massproduktion som foder är en annan sak. Att få mängder av nauplier är lätt men resten...
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Olivin
                        • July 2006
                        • 573

                        #71
                        Två månader! Fantastiskt Är det i 12 lit eller i läskflaskan du haft dom?

                        Massproduktion - nej, det lär det väl inte bli från dessa, det är väl så att en torkperiod krävs för kläckning av äggen? Har du testat suga upp lite grums från botten och se om det går att kläcka något nytt från det?
                        Medlem i VAAF www.vaaf.se

                        Kommentar

                        • NULL
                          • August 2007
                          • 45

                          #72
                          Jättebra rapportering, kunde man ge poäng, skulle du fått ett gäng av mig för den här tråden. =)
                          "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #73
                            Intressanta små gynnare det där, synnerligen när det är sötvatten vi talar om!

                            Tänk om man kunde få tag i lite bara för att prova *blink blink*
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • legob
                              • May 2007
                              • 642

                              #74
                              Ursprungligen postat av Olivin
                              Två månader! Fantastiskt Är det i 12 lit eller i läskflaskan du haft dom?

                              Massproduktion - nej, det lär det väl inte bli från dessa, det är väl så att en torkperiod krävs för kläckning av äggen? Har du testat suga upp lite grums från botten och se om det går att kläcka något nytt från det?
                              Den här gången var det faktiskt en tom marmeladburk med så där 2-3 dl vatten. Inget innanhav precis.

                              Jag näns inte mata dem till fiskarna för de är så fina att titta på.

                              Kommentar

                              • legob
                                • May 2007
                                • 642

                                #75
                                Ursprungligen postat av Olivin
                                Två månader! Fantastiskt Är det i 12 lit eller i läskflaskan du haft dom?

                                Massproduktion - nej, det lär det väl inte bli från dessa, det är väl så att en torkperiod krävs för kläckning av äggen? Har du testat suga upp lite grums från botten och se om det går att kläcka något nytt från det?
                                Det som står på tur är att simulera en torrperiod. Det är det ena. Det andra är att se om de får vatten från lermarker. Jag tänker på mineralinnehållet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...