Fiskens smaksinne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nå_Nirvana_Nu
    • June 2007
    • 702

    Fiskens smaksinne

    Hej,

    har funderat en del efter att ha läst lite inlägg och diskussioner här. Det står ibland att viss mat är kalasmat för fisken och att detta tycker fisken är riktigt smaskigt och gott. Det kan gälla allt från olika grönsaker till levande föda av olika slag.

    Men har då fiskarna smaksinne? som gör att de hellre skulle gilla gurka än till exempel ärtor? Eller mask jämfört med räkor?...eller vilken kombination det nu kan tänkas vara. Eller vad utgås det från när man skriver detta är "mums" för fisken?

    Jag funderade också över detta när jag slängde i en daggmask i ciklidkaret.
    De har aldrig fått mask tidigare men ändå slukade en av dem det utan minsta tveksamhet i ett enda nafs helt och hålletinnan någon av de andra hann blinka( det var heller ingen liten mask).

    Skriv gärna olika synpunkter och teorier som ni kommit över eller kommit fram till inom detta ämne.

    MVH NNN
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ursprungligen postat av Nå_Nirvana_Nu
    Men har då fiskarna smaksinne? som gör att de hellre skulle gilla gurka än till exempel ärtor? Eller mask jämfört med räkor?...eller vilken kombination det nu kan tänkas vara. Eller vad utgås det från när man skriver detta är "mums" för fisken?
    Varför skulle de inte ha det?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Nå_Nirvana_Nu
      • June 2007
      • 702

      #3
      med tanke på det jag skrev om daggmasken. Fisken hade ingen större aning om vad det var men hade inga tvivel om att den skulle ner i magen ändå och jag tror den svalde den hel med.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Jodå, fiskar har både lukt och smaksinne (vilket under vatten är nästan samma sak). Och det är ganska tydligt att de föredrar vissa smaker framför andra.

        Våra fiskar är vana vid att det mesta som vi slänger ner i akvariet är mat. Så de simmar genast och kollar i fall det är något ätbart. Skulle det inte smaka som mat spottar de ut det.

        De är även duktiga på att lukta sig fram till maten. Tänk på hajarna i havet som kan lukta en droppe blod på ganska stora avstånd. Sen finns det säkert skillnader i hur bra lukt-och smaksinne de olika arterna har.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Nå_Nirvana_Nu
          • June 2007
          • 702

          #5
          Ja efter vad du skriver, vilket mest troligt stämmer, så kändes det helt plötsligt ganska självklart att de har åtminstone luktsinne som ju antagligen hör ganska mycket ihop med smaksinne. Tack för svaret.

          Har de liknande utvecklat smaksinne som vi? fungerar tungan likadant med salt, surt, sött och beskt tro? Dessa är ju de smaker vi kan känna om inte luktsinnet används.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Nå_Nirvana_Nu
            Ja efter vad du skriver, vilket mest troligt stämmer, så kändes det helt plötsligt ganska självklart att de har åtminstone luktsinne som ju antagligen hör ganska mycket ihop med smaksinne. Tack för svaret.
            Var så god

            Ursprungligen postat av Nå_Nirvana_Nu
            Har de liknande utvecklat smaksinne som vi? fungerar tungan likadant med salt, surt, sött och beskt tro? Dessa är ju de smaker vi kan känna om inte luktsinnet används.
            Med tanke på att människan har så dåligt luktsinne skulle jag tro att fiskar har bättre luktsinne än vi. Sen hur deras smaksinne är uppbyggt vet jag faktiskt inte. Bara att de kan skilja på olika smaker och föredarar vissa framför andra.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...