föda för att fiskarna ska växa lite fortare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Härja
    • March 2007
    • 298

    föda för att fiskarna ska växa lite fortare

    finns det något jag kan ge fiskarna för att de ska växa lite fortare, eller är den iden väldigt dum?
    www.nittionio.com
    mina egna fotografier
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Vad har du för fiskar?

    Sällskapsfiskar brukar älska allt köttigt foder. Svarta mygg brukar vara ett uppskattat foder. Ju oftare du matar i lagom mängd+bra vatten kvalite så brukar de växa så det knakar.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Härja
      • March 2007
      • 298

      #3
      jag har till större delen guramis som jag skulle tycka va lite roligare om de växte lite....
      svarta mygg? är de de asen som flyger omkring inne i mitt rum eller är de fryst?
      www.nittionio.com
      mina egna fotografier

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Om man strävar efter feta fiskar så skall man ge fett foder - dvs de funkar ungefär som vi människor

        Annars tycker jag att levande foder (t.ex. Artemia nauplier) är att föredra eftersom det dels inte är så fett och dels får det fiskarna att röra på sig mer.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Svarta mygglarver kan du fånga i vattendrag, i en vatten tunna osv. Se bara till så att det inte är vattendrag som det förekommer utsläpp i osv. Det finns även frusna mygglarver att köpa. Röda mygg brukar fiskarna var stormförtjusta i, men de brukar plockas vid mycket förorenade vattendrag, villket inte är så hälsosamt varken för dig eller fiskarna. Protein rikt foder finns även att köpa. Artemia för att kläcka, men även som frusen. Oxhjärta är ett sk. broiler foder, men användes främst till diskus. Det finns många olika typer av foder. Räkmix (frusen) brukar fiskarna åxå älska.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Storleken på akvariet påverkar också fiskarnas tillväxt även så antalet vattenbyten som någon skrev här ovan. När det gäller yngel så verkar detta påverka mera än fodertypen. Mina Scalareyngel satte jättefart i tillväxten när de blev så stora att de kunde ta Dr Basslers granulat... vad det är i det fodret som ökar tillväxten vet jag inte... hög proteinhalt kanske?

            Kjell #4, människor blir inte feta av fett, däremot av fett i kombination med mycket kolhydrater Hur det är med firrar vet jag däremot inte.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Pellets...

              Minipellets som man ger till bebis ciklider... Men se till att inte ge för mycket så det simmar runt en massa små balongfiskar sedan OCH BLÖT UPP DEM INNAN DU MATAR SÅ DE INTE SVÄLLER I MAGEN FÖR DÅ ÄR DET KÖRT!!!
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              Arbetssätt...