röda mygglarver och dvärgbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    röda mygglarver och dvärgbotia

    I affären sa de att de bara ger röda mygglarver till alla sina botior. Jag vet ju, tack vare detta forum, att röda mygglarver kan ge allergi och undrar om det är någon som provat att mata sina botior med svarta eller vita mygglarver? Har en dvärgbotia sidhimunki. Undrar också hur ofta man behöver ge mygglarver?
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är klart botior lika gärna tar svarta och vita mygglarver.
    Man _behöver_ inte ge mygglarver alls.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Lilibet
      • June 2007
      • 346

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Det är klart botior lika gärna tar svarta och vita mygglarver.
      Man _behöver_ inte ge mygglarver alls.
      Inte? Det trodde jag var nödvändigt. Menar du att det räcker med flingfoder till botior (och om den nafsar på maltabletten till mina Corydoras)? Får inte botian proteinbrist (sniglarna räcker väl inte i evighet)? Vill att den ska trivas...
      Den som har flest saker när han dör vinner!

      Kommentar

      • Emmma
        • January 2007
        • 340

        #4
        Jag ger mina botior flingfoder på morgonen och fryst artemia eller räkmix på kvällen... fast så gjorde jag med alla fiskarna även innan jag skaffade botiorna och de verkar må bra

        Kommentar

        • Rambo
          • February 2004
          • 672

          #5
          Jag her bara frysfoder till mina fiskar. Dafnier eller bosmider till de minsta, fryst artemia till de lite större samt mysis och vanliga frysta räkor till de största. Finns massor av olika foder att välja på, iaf där jag handlar.
          Jag har inte matat med mygglarver på ett par år nu, svarta och vita mygglarver var inte särskilt populära hos mina fiskar och hadde en tendens att flyta runt i ytan.
          575l Åleds
          80l JAD
          Tiffany - perser/norskskogskatt
          Lizton - renrasig Bengal

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #6
            Fiskmat!

            Ursprungligen postat av Lilibet
            Inte? Det trodde jag var nödvändigt. Menar du att det räcker med flingfoder till botior (och om den nafsar på maltabletten till mina Corydoras)? Får inte botian proteinbrist (sniglarna räcker väl inte i evighet)? Vill att den ska trivas...
            Mina botior äter flingfoder, svarta eller vita mygglarver, hushållsräkor, torsk eller annat fiskkött, majs, gurka, ärtor och mycket mer. De ser inte ut att lida någon brist, är alerta och simmar numer även som ytfisk, fast de helst bökar i bottnen.

            Kommentar

            Arbetssätt...