Hur ofta mata mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Härja
    • March 2007
    • 298

    Hur ofta mata mal

    jag har en mal på ca 15 cm. jag har algtabletter ocg släpper ner ca 1 om dagen. ibland missar nån dag ... hur ofta ska jag ge en tablett om man ska vara petig?
    www.nittionio.com
    mina egna fotografier
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    bra som du gör nu! ska tillägga att sugmalar inte är så strikta vegitarianer som många tror, utan de uppskattar mycket animaliskt foder (:
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Jag hoppar in med en fråga jag med här, vi har 4 ancistrus, jag sticker ner antingen tinade ärtor (skalade) en kväll, sen kanske tabletter 3st en kväll, sen broccolikvistar (2-3små) en kväll och brysselkål en kväll kanske..

      Jag vet inte, verkare det okej med lite variation? dom verkar glada iaf älskar ju allting, men dom har gått åt hårt på vissa växter dock ändå.. så jag vet inte..

      Man vill inte ge för mycket så det blir en massa rester..

      Ibland går inte allt att få upp efteråt..så då vill man inte ha så mycket liggandes kvar.. men platysarna hjälper till att smaska broccoli osv också..
      Så det blir sällan nåt kvar.

      Men hur mycket ger ni andra? Vi har en stor hane på 10cm+ och en (eventuell) hona på 7cm, och 2 små på 4-5cm..

      Den stora äter väl mycket, så kanske dom får för lite?

      Cabombaväxterna blir lite ansade och avkapade med jämna mellanrum, jag misstänker att det är dom som är där och gnager på dom..

      Men samtidigt så är knappt nåt kvar till dagen efter, lite broccolikvistarna är kvar dagen efter, men uppätna tills kvällen typ, ärtor kan det finnas lite kvar av dagen efter också.. brysselkål har dom nyligen börjat få, dså det kan jag inte säga än..
      Tabletter syns inte till dagen efter.. så kanske dom får tillräckligt? ganska så bra iaf?
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        det beror på hur mycket foder du ger dina andra fiskar... om de kommer åt att äta av det också? om inte så tycker jag du ska ge dem ca: 4-6 tabletter varje kväll då belysningen släcks! broccolin o ärterna är mest godis och tillför inte så mycket näring...
        själv útfodrar jag med granulat som sjunker ganska snabbt och de kan förse sig av det och jag/min maskin utfodrar 2ggr/dag + tablettfoder typ varannan kväll...
        Senast redigerad av åheim; 10 July 2007, 19:53.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Zirconia
          • May 2007
          • 701

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          det beror på hur mycket foder du ger dina andra fiskar... om de kommer åt att äta av det också? om inte så tycker jag du ska ge dem ca: 4-6 tabletter varje kväll då belysningen släcks! broccolin o ärterna är mest godis och tillför inte så mycket näring...
          själv útfodrar jag med granulat som sjunker ganska snabbt och de kan förse sig av det och jag/min maskin utfodrar 2ggr/dag + tablettfoder typ varannan kväll...
          Ja, lite får dom väl av det andra fodret men inte så mycket är det väl..

          Men okej, mer tabletter då, då vet jag att det är liksom mer mat och det andra är mer godis
          Det visste jag inte..
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

          Kommentar

          Arbetssätt...