Matvägrande arowana

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CizziB
    • January 2004
    • 115

    Matvägrande arowana

    Hur ska vi få vår 58cm arowana att äta? Har prövat med pellets (som den åt hos tidigare ägare), rå torsk, räkor och myggisar.... Men den vill inte ha nått. Har bara ätit en pellets bit på snart en vecka... Börjar bli orolig...
    Det som inte tar död på en, gör en starkare!
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Antagligen protesterar den mot sin nya miljö!? Vad har den för miljö förresten?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • HenrikV
      • January 2007
      • 358

      #3
      Lustigt. Jag satt just och läste artbeskrivningen till Arowana. Där stod det att vuxna exemplar brukar vägra äta annat än levande foder såsom fiskar och möss. Du kanske får prova om det skulle kittla smaknerverna på din fisk...
      Tanganyika

      Kommentar

      • matlo
        • May 2007
        • 295

        #4
        nja det håller jag inte med om pellets kan du glömma att ge rakt på bara, det skiter min i iallafall jag brukar vara rättså taskig, jag gömmer pelletsen i fiskbitar etc liksom trycker in den så fattar inte han att det ligger pellets i där, så han/hon får alla dom vitaminer dom ska ha. Sen kan det ta upp emot 2veckor minst innan stora fiskar äter(tar minst 1-2månader för en arowana att svälta ihjäl om den är normal jödd), har själv bra erfarenhet av arowana, och andra större sötvattens fiskar. Men du kan bara vara lugn, den lär knappast dö av att vara utan mat i en vecka. Om jag hade varit i dina kläder så hade jag väntat med mat helt i en vecka till och sen testat att dingla lite med fiskbiten på ytan så han får syn på den. Som sagt, ta lite pellets och tryck in den i fiskbiten, och vik ihopa så den inte trillar ut. Du kan även testa med att köpa mus ungar (okej låter taskigt jag vet men sån är naturen) Har även gett min arowana det, (blinda dock) den jag har nu är inte tillräkligt stor ännu att kunna ta en vuxen mus, men det tar väll något år till.
        En fråga bara, hur stort är ditt akvarium? du behöver minst 1000l-2000L för en vuxen arowana med öppen stor simyta, då dom blir runt 100-120cm. Dom brukar hamna i alldedes för små akvarium vilket jag tycker är förjävligt.
        Senast redigerad av matlo; 07 July 2007, 15:32.
        Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

        Kommentar

        • matlo
          • May 2007
          • 295

          #5
          glömde även säga om det är din första arowana så kan jag tippsa vad du kan ge:
          kackerlackor
          Syrsor, maskar. maggots etc/alla möjliga insekter som trädgården eller djur affären har att erbjuda.
          räkor(med skal) det enda du ska göra är att tina då så klart och bryta av spröna som sitter längst fram på huvudet så den inte sticker sig, och spottar ut den igen.
          möss, kanske råttor när den är 100cm.
          fisk/levande eller fisk bitar av alla möjliga slag.
          kyckling bitar.
          fläskfilé, inte andra sorters kött då den inte kan smälta det riktigt.
          Jag kan även tänka mig att nyfödda kyklingar skulle vara godis för dom, jag har inte testat det och ska inte heller (då jag inte har hjärta till att mata med sånna), men jag menar om du "vill" så skulle det vara bra mat. Menar mer om du bor ute vid landet eller något.
          Senast redigerad av matlo; 07 July 2007, 15:31.
          Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Antagligen protesterar den mot sin nya miljö!? Vad har den för miljö förresten?
            arowana behöver inte någon speciell miljö för att äta eller så den äter när det måste eller är hungrig. Har sett väldigt många i fula akvarium typ helt rent, alltså bara pump i akvariumet, det är därimot synd om fisken tycker jag. Dom ska ha så naturligt som möjligt där dom kommer ifrån.
            Senast redigerad av matlo; 08 July 2007, 01:39.
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            • CizziB
              • January 2004
              • 115

              #7
              Den bor nu i ett 720liters... I höst blir det troligtvis ett 1344liters... Lite "amazonas" inriktat inredning...

              Arowanan kan inte titta upp, så det är väl en bidragande faktor. Men den åt ju okej hos förra ägaren... Ska väl pröva med nån insekt här i veckan..
              Det som inte tar död på en, gör en starkare!

              Kommentar

              • matlo
                • May 2007
                • 295

                #8
                ursäkta? nu vet inte jag om jag missuppfattar detta men, du vet väll att en Arowana har speciella ögen? dom kan både se under och över, "2linser" eller vad det är som bryter vatten ytan så dom ser upp, därför måste det ALLTID vara helt täkt då det kan komma en nattmal eller nattfjäril som många kallar det eller kanske någon fet fluga och flyger över akvariumet också hoppar han ut ur akvarium och där med dör. Men det förmodar jag väll att du reda visste.
                annars har väll jag missuppfattar det med "arowanan kan inte tittar upp" men som sagt, du behöver inte vara orolig för att den ska svälta, kan även tillägga under parningen så äter inte hannen på 2månader eller mer då den har yngel i munnen som han vaktar vid livet, vet dock inte om det är möjligt att odla i akvarium, menar para 2 arowanor. Tänk också på senare i ditt 1400L eller vad det var att ha stor simyta, så du inte trycker ner allt för många rötter, så han har svängrum och sådant.
                Senast redigerad av matlo; 08 July 2007, 01:38.
                Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                Kommentar

                • jimmyas
                  • March 2006
                  • 65

                  #9
                  Ursprungligen postat av matlo
                  ursäkta? nu vet inte jag om jag missuppfattar detta men, du vet väll att en Arowana har speciella ögen? dom kan både se under och över, "2linser" eller vad det är som bryter vatten ytan så dom ser upp, därför måste det ALLTID vara helt täkt då det kan komma en nattmal eller nattfjäril som många kallar det eller kanske någon fet fluga och flyger över akvariumet också hoppar han ut ur akvarium och där med dör. Men det förmodar jag väll att du reda visste.
                  annars har väll jag missuppfattar det med "arowanan kan inte tittar upp" men som sagt, du behöver inte vara orolig för att den ska svälta, kan även tillägga under parningen så äter inte hannen på 2månader eller mer då den har yngel i munnen som han vaktar vid livet, vet dock inte om det är möjligt att odla i akvarium, menar para 2 arowanor. Tänk också på senare i ditt 1400L eller vad det var att ha stor simyta, så du inte trycker ner allt för många rötter, så han har svängrum och sådant.
                  hon menar att hennes arowana har fått dropp eye och därför inta kan titta upp,har arowanor 2 linser? som fyrögon fisken eller?vad jag har lärt mig så använder den två känsel spröt som sitter längsfram på underkäken för att hitta byten på ytan.
                  att arownaror hoppar efter byten i luften har jag aldrig sett men det är säkert mycket möjligt, men därimot om man skrämmer dom så hoppar dom grymt högt
                  och det har skett att arowanor har lekt i akvarium även om det kanske inte hör till vanligheten.
                  --------------------------------------------------------------------------
                  jag gillar bara små och snälla fiskar


                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=7672

                  Kommentar

                  • matlo
                    • May 2007
                    • 295

                    #10
                    nja, dom kan bryta ytan precis som sprutfisken och någonslämmkrälare eller något sånt var det, det vet jag till 100% om du har sett på tv om dom så tar dom byten i träden etc, mindre apor till och med. Samt alla möjliga fåglar. Fräcka fiskar, helt klart dom "roligaste" jag har haft någonsin, då jag hänger maten i taket med sy tråd ;P också får han hoppa hur han vill.
                    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                    Kommentar

                    • jimmyas
                      • March 2006
                      • 65

                      #11
                      Ursprungligen postat av matlo
                      nja, dom kan bryta ytan precis som sprutfisken och någonslämmkrälare eller något sånt var det, det vet jag till 100% om du har sett på tv om dom så tar dom byten i träden etc, mindre apor till och med. Samt alla möjliga fåglar. Fräcka fiskar, helt klart dom "roligaste" jag har haft någonsin, då jag hänger maten i taket med sy tråd ;P också får han hoppa hur han vill.
                      när du matar på det viset måste du filma det och slänga upp på youtube,för det skulle vara grymt att få se

                      kan tyvärr inte testa det på min efter som mitt kar är täckt på ovansidan
                      --------------------------------------------------------------------------
                      jag gillar bara små och snälla fiskar


                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=7672

                      Kommentar

                      • matlo
                        • May 2007
                        • 295

                        #12
                        Får se hur jag gör
                        Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                        Kommentar

                        • welljon
                          • January 2006
                          • 86

                          #13


                          här är den "in action" med en syrsa..
                          den har dock ätit hur mycke pellets som helst hos mig.
                          Jonny Sjöberg

                          Fiskar i karet:
                          Silver arowana(Osteoglossum bicirrhosum)
                          2 st. Ormhuvven(Channa aurantimaculata)
                          4 st. Praktbotior(Cromobotia macracanthus)
                          1 st. Gibbiceps
                          1 st. Ancistrus

                          Kommentar

                          • Fiddan
                            • June 2006
                            • 885

                            #14
                            Du använder inte fiskekrok när du fäster maten på tråden va?
                            För isf kan Arowanen fastna och inte komma loss. och då dör han.
                            skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                            Kommentar

                            • matlo
                              • May 2007
                              • 295

                              #15
                              ... JO självklart fiskar jag i mina akvarium, ska grilla han ikväll.. nej det gör jag inte. Jag tar en sytråd och liksom knyter den längst ut på biten så han inte får med sig tråd eller något sånt ner i magen.
                              Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...