Ge fiskarna myrägg och myror..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    Ge fiskarna myrägg och myror..?

    Var idag på jakt efter daggmask till fiskarna. När jag vände på en planka hittade jag ett myrbo fullt med myrägg. skulle man kanske kunna ge fiskarna detta(syftar mest på fjärilsciklider)? Läste nånstans att myror innehöll väldigt mycket nyttigt, skulle dessa också kunna gå bra till fjärilsciklider?
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Myrägg från sockermyror (de små svarta) funkar bra hos mig. Jag har inte fjärilsciklider själv men varför skulle det inte funka? Myror har jag aldrig testat (har inte ens tänkt på det) så om du bestämmer dig för att göra det så berätta hur det gick.
    h. Johan

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Myrägg är klassiskt fiskfoder.
      Myror innehåller mycket myrsyra vilket gör att de har skarp smak, och tjockt skelett som gör att de har rätt lågt näringsvärde, men accepterar dina fiskar att äta myror (många fiskar vägrar) så visst, mata med myror. Det skadar inte.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Tänk på att "myrägg" flyter.
        Så därför helst till fisk som tar maten från ytan.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • petecore
          • April 2006
          • 147

          #5
          Är inte vissa myror fridlysta? tänker främst på skogsmyran...
          www.auroramusik.se

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Nej, inga myror är fridlysta. Däremot kanske markägaren blir sur om du går och gräver upp skogsmyrestackar.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...