fengädda och mystus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dunderhake
    • April 2007
    • 51

    fengädda och mystus!

    tja har äntligen införskaffat fisk till mitt kar(345L).
    dåligt utbud på sommarn tydligen!
    det blev två fengäddor(Polypterus endlicheri endlicheri) och två mystus(Mystus armatus tror jag),
    fengäddorna växer väl ur så småningom men då får jag väl sälja, är nu ca 7 cm.
    köpte även fryst oxhjärta och röda mygglarver.

    min fråga är hur ofta ska jag mata, jag vet att frågan kommer upp lite då och då men nu gäller det enbart rovfisk.
    finns det småyngel att köpa som foder, vore kul om dom fick jaga lite?

    kom gärna med lite info om fisken, dåligt med detta på nätet.

    sen skulle jag vilja ha förslag på fisk som lever högre upp i akvariet.

    mvh
    Dunderhake
  • dunderhake
    • April 2007
    • 51

    #2
    tydligen ingen med rovfisk i sina kar?

    lägger till en fråga som ej har med foder, störs fiskarna av att ha tänt länge på kvällarna?
    jag är kvällsmänniska och det är ju kul att se innehållet så mycket som möjligt.
    släcker nu vid 23.

    Kommentar

    • petecore
      • April 2006
      • 147

      #3
      Jag håller en P. Ornatipinis (~30cm) matar den med räkmix, räkor med skal, daggmask och syrsor ska försöka få den att äta pellets. Jag tror fengäddor ser kasst så min har svårt att ta fiskar (håller den med ett stim kongotetror bla) tips på fisk till ditt kar är tex ormhuvuden av lämlplig storlek någon fisk ur släktet Datnioididae dem kommer iofs kasnke bli i största laget när dem blir vuxna. Jag har tänt i akvariet sent tänder sent också typ 11-23.

      /Peter
      www.auroramusik.se

      Kommentar

      • jimmyas
        • March 2006
        • 65

        #4
        Ursprungligen postat av dunderhake
        tja har äntligen införskaffat fisk till mitt kar(345L).
        dåligt utbud på sommarn tydligen!
        det blev två fengäddor(Polypterus endlicheri endlicheri) och två mystus(Mystus armatus tror jag),
        fengäddorna växer väl ur så småningom men då får jag väl sälja, är nu ca 7 cm.
        köpte även fryst oxhjärta och röda mygglarver.

        min fråga är hur ofta ska jag mata, jag vet att frågan kommer upp lite då och då men nu gäller det enbart rovfisk.
        finns det småyngel att köpa som foder, vore kul om dom fick jaga lite?

        kom gärna med lite info om fisken, dåligt med detta på nätet.

        sen skulle jag vilja ha förslag på fisk som lever högre upp i akvariet.

        mvh
        Dunderhake
        du behöver inte vara orolig på ett bra tag att dom växer ur,dom växer väldigt långsamt.
        att mata med levande är inte specielt spännade när det gäller endlicheri dom har väldigt dålig syn,så fisken måste typ simma precis ovanför huvudet på dom om dom ska lyckas ta dom

        ett tips som foder är antingen stör eller lax pellets.
        jag matar mina kanske varannan dag eller var tredje.

        som sällskaps fiskar till går det att ha dats eller som jag har vanlig blad fisk (nandus nandus ) och gars.
        bara det är lugna fiskar som inte är för små
        tänk oxå på att det finns en viss risk att ha L-malar tillsammans med fennisar, dom kan skadda dom.
        --------------------------------------------------------------------------
        jag gillar bara små och snälla fiskar


        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=7672

        Kommentar

        • dunderhake
          • April 2007
          • 51

          #5
          jo även blinda hönor finner mat till slut men det lär inte vara spännade att se på!

          idag fick dom upphackade räkor , jag har listat ut att jag måste dela upp matningarna så att mystusarna blir mätt först och sedan i med lite till så gäddorna kommer fram.


          varannan dag verkar vettigt, tack för alla tips.

          Kommentar

          Arbetssätt...