bästa vardagsfodret till corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    bästa vardagsfodret till corydoras?

    sen jag köpte dem har jag matat mina corydoras med "hikari sinking wafers" och det fungerar bra, dvs, pansarmalarna kommer snabbt fram till tabletten och äter på den tills den är borta.

    har även testat nutrafin basix "staple food tablets", men dessa löste upp sig så snabbt och en massa små bitar lossnade som malarna inte var så intresserade av.

    jag antar att "hikari sinking wafers" inte är det absolut bästa fodret att ge malarna - jag vill gärna att de får mycket näring för dom har vuxit dåligt när jag hade dom i ett annat akvarium. det är först nu dom får äta ofta och mycket.

    kort sagt: vilket foder skulle jag kunna komplettera med? finns det någon annan, bättre sorts tabletter än de jag redan nämnt?

    jag vill inte ge dom röda mygglarver, men det kanske finns något annat liknande som ni tycker funkar bra? säg i så fall gärna exakt namn och utseende/märke.

    tacksam för svar
    / Ebba
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Jag ger mina Sera Viformo som är lite tjockare tabletter och det gillar mina iaf, sen får de lite räkor någon gång i veckan och växer bra. Men det finns säkert mer bra mat .

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Tack för tips!

      När alla säger räkor, menar de då frysta räkor/räkstjärtar som man köper i vanlig butik? Jag tycker dessa är så salta när man äter dom... Eller har jag fel?

      Ska man tina dom och skölja dom noggrant och ge i små bitar i så fall, eller hur funkar det?
      / Ebba

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Maltabletter är ett mycket bra foder för Corydoras men det måste vara maltabletter som är avsedda för köttätande malar.
        Gröna/alg/spirulina-tabletter är avsedda för de malar som äter alger och är inte så lämpliga för just Corydoras
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          Tack för tips!

          När alla säger räkor, menar de då frysta räkor/räkstjärtar som man köper i vanlig butik? Jag tycker dessa är så salta när man äter dom... Eller har jag fel?

          Ska man tina dom och skölja dom noggrant och ge i små bitar i så fall, eller hur funkar det?
          Jag ger de frysta räkor som jag skalar och sköljer innan och sen hackar i små bitar och klämmer ihop lite till en boll så den sjunker ner så de hinner se den för de är inte de enda som gillar räkor .Finns ju räkmix att köpa också eller om man vill göra själv men det har jag inte provat.Mygglarver gillar mina också så det kan du ge.

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Nej, jag har förstått detta och köper såklart endast tabletter som är avsedda för pansarmalar och andra köttätande malar. Men ibland är informationen på fodret dålig.

            "Nutrafin basix" fick jag bara ett smakprov av, det står att det är för "alla bottenlevande fiskar" och detta låter ju konstigt eftersom det finns både växt- och köttätande sådana malar. Dessa tabletter tänker jag inte köpa.

            Men "Sera Viformo" som jag tipsades om verkar ju vara för köttätande malar, det är en pansarmal på bilden på flaskan. Så jag får testa dessa vid tillfälle.

            / Ebba

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Ska testa med en liten liten bit räka om några dagar. Vågar inte ge för mycket eftersom dom är ovana med sådant foder.
              / Ebba

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13129

                #8
                som vardagsfoder använder jag sera vipagran (granulat) det tillgodoser mina corydoras bra eftersom det sjunker ganska snabbt och hamnar utspritt på botten! tabletter är problem att ge dem eftersom alla mina andra fiskar roffar åt sig dem och corysarna blir nästan utan....
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  jo, så var det förut för mig med. men nu har vi ju flyttat corysarna till ett eget kar med finkornig sand, så nu kan de äta i lugn och ro.

                  så jag tror det blir enklast med tabletter ändå. annars kan jag ju alltid testa vipagran med någon gång.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • BengtO
                    • May 2005
                    • 216

                    #10
                    Fryst artemia tycker jag funkar bäst

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      jag får kolla upp det med.... är artemia mygglarver eller är det något annat? har aldrig fattat det riktigt. smutsar det inte ner vattnet väldigt? det tyckte jag det gjorde någon gång när jag köpte fryst foder.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • petecore
                        • April 2006
                        • 147

                        #12
                        artemia är ett kräftdjur vad jag vet. Ett bra foder har jag fått berättat för mig och erfarit... Har dock inte matat malar/pansarmalar me det...
                        www.auroramusik.se

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13129

                          #13
                          Ska tillägga att mina corydoras har också lärt sig att ta för sig av maten på vattenytan... så dem är inte helt bundna till botten
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            ojdå! men jag tycker det verkar naturligast för dom att böka på botten... och eftersom dom är ensamma i akvariet så verkar det allra enklast att ge dom mat där nu när dom har sand och allting.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              de äter all mat som kommer ner på botten: flingor, granulat, tabletter. Jag försöker mata med levandefoder så ofta jag kan, levande svarta-vita- och röda mygglarver, dafnier(vattenloppa), cyklops(vattenloppa), och alla frysta foderdjur. Dessutom odlar jag micromask, grindalmask, och enkyträer (också en mask) detta äter alla mina fiskar med stor aptit, och de allra flesta är just köttätare. Frysta vuxna artemia funkar också bra, speciellt om du av någon anledning inte vill ge frysta röda mugglarver. Det frysfoder jag hittills tycker håller bäst kvalitet är ÅLED´S produkter.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...