goldens stoppade i sig en Dagslända

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pirripirri
    • November 2006
    • 36

    goldens stoppade i sig en Dagslända

    ja som rubrikel lyder har mina goldens pett i sig en Dagslända, var och städade akvariet och så vips krahs landar en slända ivattnet och mina goldens var snabbare en mej på att fånga upp den, det var ingen liten dagslända heller i storlek med mina goldens om man räknar med benen altså, undrar nu om detta kan vara dåligt för dom fiskarna som fick i sig denna Dagslända, eller klarar deras mage av mat smältningen utan problem?

    (visste inte om jag skulle sätta denna artikel i foder eller bland alla afrikanska ciklider, placerade den i foder för det verkar som liknanade samtalsämnen har varit uppe om detta)

    /ronny
    200l Malawi
  • Tors hammare
    • April 2007
    • 572

    #2
    Tja.. de äter ju rimligtvis insekter i sin naturliga miljö när de hamnar i vattnet.
    Mvh Peter

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Trot inte att det är några problem. fiskarna på jobbet brukar få flugor och dom lever än =)
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Pirripirri
        • November 2006
        • 36

        #4
        helt ärligt så såg det ganska tufft ut, man fick see när dom slogs om den och sländan försökte hålla sig vid liv även om det bara var för några sekunder. Det var som jag misstänkte då, vart lite mera fundersam på hur det funkar med svenska insekter, i fall dom har nånting i sig tropiska fiskar inte tål såbra.
        tack för dom snabba svaren
        200l Malawi

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          kan tänka mig att om dom har vart på typ häst eller hund skit så kanske det inte är så bra. annars tror jag inte det ska vara något. har hört att folk har matat sina fiskar med typ grodyngel och små fiskar från svenska vatten.

          har äver fått tips om att ta snäckor från havet och mata med.
          men jag tror att det kan vara ganska så bra för dom att få lite mer "naturlig" mat.
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Pirripirri
            • November 2006
            • 36

            #6
            Ursprungligen postat av patriksg
            kan tänka mig att om dom har vart på typ häst eller hund skit så kanske det inte är så bra. annars tror jag inte det ska vara något. har hört att folk har matat sina fiskar med typ grodyngel och små fiskar från svenska vatten.

            har äver fått tips om att ta snäckor från havet och mata med.
            men jag tror att det kan vara ganska så bra för dom att få lite mer "naturlig" mat.
            joo, naturlig mat skulle vara nått, skulle vara kul med nån räk liknande insekt som levde på botten på akvariet som fiskarna kunde jaga och peta efter mellan alla små stenar, så man får see deras naturliga beetende.
            Har sätt att efter matningen brukar dom flesta fiskarna simma ner till botten och leta efter nått mellan de trånga utrymerna, det är väll en naturlig instinkt dom har när dom äter så kryp från botten i deras naturliga miljö.
            200l Malawi

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av Pirripirri
              joo, naturlig mat skulle vara nått, skulle vara kul med nån räk liknande insekt som levde på botten på akvariet som fiskarna kunde jaga och peta efter mellan alla små stenar, så man får see deras naturliga beetende.
              Har sätt att efter matningen brukar dom flesta fiskarna simma ner till botten och leta efter nått mellan de trånga utrymerna, det är väll en naturlig instinkt dom har när dom äter så kryp från botten i deras naturliga miljö.
              Ut och fånga lite gammarus och asellus aquaticus, då.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Pirripirri
                • November 2006
                • 36

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Ut och fånga lite gammarus och asellus aquaticus, då.

                Gammarus ska jag kolla runt lite om jag kan hitta ett bra ställe att fånga sånna på, det hära måste jag prova.
                Men asellus aquaticus skännde jag inte igen är det något liknande vatten djur som lever i samma vatten som Gammarus eller?
                Detta är salt vatten djur eller? skulle vara kul att ha ett gäng och ha som foder lite då och då vid text vatten byten. Men jag antar att jag får fånga nya efter varje gång jag vill mata mina fiskar.
                tack för tipset ska garanterat prova detta
                200l Malawi

                Kommentar

                • icejoy
                  • August 2006
                  • 593

                  #9
                  Sicken tur man har som bor nära Raus i Helsingborg om man nu letar efter asellus aquaticus
                  Ska ta mig en runda dit en dag och se om man kan hitta något.
                  ___________________________________________
                  ___________________________________________
                  Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Gammarus finns i både salt och sött vatten, olika arter. Asellus finns i ej sura sötvatten, vilket ni borde ha gott i Skåne med all kalk därnere.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Pirripirri
                      • November 2006
                      • 36

                      #11
                      dessa fångas enklast med finmasking håv (altså inte den lilla akvarie håven jag har) och hink eller?
                      måste bara hitta ett ställe man kan fånga dom där man är själv annars står jag nog bara och skämmer ut mej 18år och fångar såm räkor man får väll gå gömma sig i vassen så inte brudarna ser en, hehe.
                      200l Malawi

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pirripirri
                        dessa fångas enklast med finmasking håv (altså inte den lilla akvarie håven jag har) och hink eller?
                        måste bara hitta ett ställe man kan fånga dom där man är själv annars står jag nog bara och skämmer ut mej 18år och fångar såm räkor man får väll gå gömma sig i vassen så inte brudarna ser en, hehe.
                        Japps. Har du ett strömmande vatten med sten och näckmossa så är alltid näckmossan full med fiskgodis som som det där. Om du inte vet hur näckmossa ser ut, så kan du söka på Fontinalis, så ser du. Är du intresserad av öringfiske, så är det alltid ett bra tecken om det finns sådan mossa på stenarna, förresten.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        Arbetssätt...