Vita mygglarver, allergi och andra funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • abbimicke
    • May 2007
    • 599

    Vita mygglarver, allergi och andra funderingar

    Har lite frågor kring vita mygglarver som jag just köpt, frysta sådana.
    Har hört att röda mygglarver kan ge allergi, och då jag är allergisk mot myggstick undrar jag om vita mygglarver också kan framkalla allergi?

    Är det bra att ge fiskar vita mygglarver? Är det bra att ge döda/frysta? Hur ska man göra när man ger fiskarna dem? Antar att man ska tina dem först
    http://kiwi.msun.se <- blogg

  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Allergi mot myggstick och frysta vita mygglarver har inget gemensamt. Du kan ge dina fiskar otinade larver.
    Vita mygglarver ger inga stickande myggor.
    Röda mygglarver ger heller inga stickmyggor. Det är däremot ett ämne i dem som är allergiframkallande. Bör helst undvikas som fiskfoder.
    Svarta mygglarver som är ett mycket uppskattat fiskfoder utvecklas däremor till stickmyggor. Mata era fiskar så mycket som möjligt med det så att vi slipper detta gissel.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • abbimicke
      • May 2007
      • 599

      #3
      Ursprungligen postat av Guy Palm
      Allergi mot myggstick och frysta vita mygglarver har inget gemensamt. Du kan ge dina fiskar otinade larver.
      Vita mygglarver ger inga stickande myggor.
      Röda mygglarver ger heller inga stickmyggor. Det är däremot ett ämne i dem som är allergiframkallande. Bör helst undvikas som fiskfoder.
      Svarta mygglarver som är ett mycket uppskattat fiskfoder utvecklas däremor till stickmyggor. Mata era fiskar så mycket som möjligt med det så att vi slipper detta gissel.
      Jo, men har läst i andra trådar på zoopet att folk får allergischocker bara genom att öppna påsen med larver eller att ta i dem. Vi har frysta, vita mygglarver i iskuber, kan man verkligen lägga ner en sådan kub i vattnet? Kan de äta från den?
      http://kiwi.msun.se <- blogg

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4
        Ursprungligen postat av abbimicke
        Jo, men har läst i andra trådar på zoopet att folk får allergischocker bara genom att öppna påsen med larver eller att ta i dem. Vi har frysta, vita mygglarver i iskuber, kan man verkligen lägga ner en sådan kub i vattnet? Kan de äta från den?
        Ja dom kan äta den allt eftersom den smälter, jag brukar tina mina i en glasburk och blanda med t.ex. artemia eller annat och sedan spiller jag ned det i akvariet. Du kan sluta vara rädd för allergier, det gäller bara röda mygglarver.

        Kommentar

        Arbetssätt...