Astaxanthin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    Astaxanthin

    Jag hörde på TV idag att lax innehåller Astaxanthin. Undrar därför om någon har provat med lax i räkmixen.

    mvh Michael Persson

    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Micke,
    Det är väl snarare så att lax får foder som innehåller astaxanthin. Så det är att gå över ån efter vatten att använda lax av den anledningen, koncentrationen blir alldeles för liten.
    Så av den anledningen är det bättre att använda ett kommersiella akvariefiskfoder som innehåller astaxanthin, på samma sätt som det laxarna matas med laxpellets.
    Om man skall använda fisk i räkmixen är det bättre att använda vitfisk eftersom det binder ihop fodret bättre.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #3
      På det sättet det berättades på TV fick jag för mig att det skulle finnas naturligt i lax. Eftersom det är så dyrt med astaxanthin slog det mig då att lax kunde vara ett alternativ av den anledningen. Nu när du säger det så inser jag att det självklart är så att det kommer från fodret.
      Jag ska testa med NOVASTA i räkmixen nästa gång tänkte jag. Är det någon som vet om den mängd tillverkaren rekommenderar är lagom? De rekommenderar mellan 2,5-5 g NOVASTA/kg foder vilket ska motsvara 50-100 mg astaxanthin/kg foder.

      mvh Michael Persson

      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Jag köpte 5-grams sachetter (påsar) fr. Novasta, och de rekomenderade en påse till 1,2-1,5 kg foder. Tydligen skulle de ha olika kvaliteter på astaxanthin beroende på användningsområde.

        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #5
          Har du märkt någon effekt när du använt det?

          mvh Michael Persson

          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Nja, det är såpass nyligen jag gjorde räkmixen så jag vill inte uttala mig ännu, men de jag känner som använt det har varit nöjda.
            Förmodligen inte helt nödvändigt, men det är ju en naturlig produkt använd även i kommersiella sammanhang med possitivt resultat, så helt värdelöst är det säkert inte. Bra också att det gick att köpa i portionsförpackningar. Gör man inte kollosala mängder med räkmix kan ju pulvret bli för gammalt annars.

            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            Arbetssätt...