Artemiakläckning, problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    Artemiakläckning, problem!

    Hej.
    Jag lyckas otroligt nog inte kläcka fram en enda liten artemia från mina ägg. Jag vet inte vad som är fel -temp, vattenkvalité? Vad tror ni jag kan göra fel?
    Jag använder mig av Zoopet's egen guide, till punkt och pricka. Och det är extra viktigt att jag lyckas nu när mina Neo(?)L.multifasciatus har blivit med yngel.

    Mvh Fredrik
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Tja, om du gör allt rätt ska det ju funka

    Kanske om du beskriver med egna ord hur du gör steg för steg så går det att komma på något? Annars kan väl iofs artemiaägg vara av varierande kvalitet, men någon borde ju alltid kläckas.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Om det är lite kallt vatten kan det ta några dygn innan de kläcks.
      Och kvalitén varierar. Dåliga ägg kläcker ju inte bra eller alls.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Har du väntat en extra dag, och du har följt guiden, då är äggen dåliga.
        Jag har just fått köpa nya ägg själv, de ägg jag använde för två år sedan gav nu mycket få artemia.
        Inga artemia alls skulle kunna tyda på att äggen blivit fuktiga under lagringen, eller är mycket gamla.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • FredrikH
          • February 2007
          • 724

          #5
          Jag har väntat 4-5 dygn, så då lär det vara äggen som är dåliga.

          Hur jag gör:
          1 msk vatten i 1l vatten i den s.k. zoopetDIY-lådan. Ställer lådan i ett fönster, väntar..
          200l SA
          Pågång: Biotopakvarium Östasien!

          - Vem är den där lol alla snackar om?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            1 msk salt menar du väl.
            Och alltför kraftigt solsken blir nog för varmt i ett sommarfönster.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Långås
              • December 2005
              • 1368

              #7
              Jag hade också jätteproblem ibörjan. Kläcktes så gott som ingenting. Labbade massa med temperatur, salthalt mm men fick inte till det. Sedan bytte jag märke på äggen (köpte ej jätteförpackning på åleds efter rekomendation sedan var alla problemlem borta. Behöver nu inte alls vara noga med temp eller salthalt, kläcks alltid med väldigt hög procent. Så testa först att byta leverantör på äggen.
              Mvh Peter

              Kommentar

              • FredrikH
                • February 2007
                • 724

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                1 msk salt menar du väl.
                Och alltför kraftigt solsken blir nog för varmt i ett sommarfönster.
                Stämmer, och har bambupersienner eller vad man ska kalla dem, just för att det inte ska lysa så mycket på växter och dyl.
                Ser ut som det är dåliga ägg då, testar en annan leverantör.
                200l SA
                Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                - Vem är den där lol alla snackar om?

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  ställ den inte i fönstret drar för kalt på kvällarna.
                  stäl den nån annan stans o ställ en lampa brevid.

                  använd 1.5msk salt till 1liter vatten funka bättre för mig
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • teletubis
                    • September 2005
                    • 224

                    #10
                    ställ burken på ljusrampen

                    Kommentar

                    • Hong
                      • February 2007
                      • 61

                      #11
                      Kopierade från klaras.se. Där finns bilder i artikel. Själv har jag inte provat men skulle kunna tänka mig ngn gång i fram tiden.

                      "Pajformen ställer jag på diskbänken där ett lysrör är igång hela dagen. Rumstemperaturen varierar mellan 15 och 22 grader vintertid. Jag använder ingen syresättning, det räcker med den vida ytan som pajformarna har. Kläckning har skett efter 24 till 30 timmar.
                      Här har de just börjat kläckas. Till höger i bild syns de första kläckta nauplierna, resten av formen innehåller ännu okläckta och till vänster syns skal från de som kläckts.

                      Jag blandar 7 dl kallt vatten med 3 strukna teskedar havssaltflingor (Falkens gourmetsalt, finns i dagligvarubutiker). När saltet löst sig häller jag på 1 ml artemiaägg (Hobby). Sen får formen stå tills äggen kläcks. När tillräckligt många har kläckts täcker jag över 2/3 av formen med en tidning. De kläckta nauplierna söker sig då mot ljuset på den otäckta sidan och jag suger upp dem med en medicinpipett. Jag trycker ut dem i en artemiasil och sköljer dem i en skål kallt vatten. Därefter matar jag fiskarna genom att jag doppar silen i akvariet. Perfekt mat för yngel och även de vuxna fiskarna uppskattar att få jaga levandefoder, de far runt som tokiga.
                      Har du inte kläckt artemia förut - varför inte prova detta enkla sätt..."
                      Lycka till!

                      Kommentar

                      • 2bias
                        • January 2007
                        • 95

                        #12
                        Jag är i vecka 3 nu på min odling stora och fina har dom blitt tror till och med parning är på g nu såg jag imorse
                        ang vatten kvalite och salt, samt temp så var inte mina så skinkiga jag har en liten plast bytta som tar ca 3-4 dl jag höftar ganska friskt med saltet men cirka 5 ml malt havssalt från falken hade jag i början och nu fyller jag bara på de som dunstar.

                        Så de ser lite ofrächt ut men dom gillar de tydligen så, ljus dynget runt hade jag bara dom första 36 timmarna för att få full kläckning nu har jag bara ljuset på när jag matar dom för dom blir minstsagt tokiga när ljuset kommer på och mata de gör jag med mortlade waffers av spirulina och nån annan med shrimps i, matar dom typ 3-4 ggr per dag
                        Lite synd att dom små liven ska bli mat
                        Mer jobbigt är att de tog sån tid att få upp dom i vad jag kallar matbarstorlek tror nog jag köper fryst artemia i fortsättningen de är för mycket bök med en odlig

                        Kommentar

                        • Intercepter
                          • January 2006
                          • 962

                          #13
                          kolla så det är riktigt salt du använder har hört folk prövat kläcka med seltin och inte fått nåt bra resultat

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            #14
                            hur förvarar jag bäst mina artemia ägg? Hört från alla möjliga håll att äggen inte funkar om dom förvaratas dåligt?
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              stora mängder förvaras gärna i frysen i ett väl tillslutet tillstånd.
                              tillverkarna brukar dock oftast rekommendera kylskåpet.
                              men väl tillsluten skall förpackningen vara.
                              det jag använder den närmaste tiden förvarar jag i en filmburk i rumstemp dock.
                              fukt skadar "artemiaäggen"
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...