Ska pumpen vara på när man matar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • abbimicke
    • May 2007
    • 599

    Ska pumpen vara på när man matar?

    När man matar med flingfoder och pumpen är på så sprids ju fodret över hela akvariet och fiskarna hinner inte äta. Ska man stänga av pumpen helt när man matar då?
    http://kiwi.msun.se <- blogg

  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    #2
    Näe, du kan nog ha pumpen på fast du matar. Det spelar ingen roll, firrarna får nog i sig det de behöver ändå
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Risken är stor att man glömmer att starta pumpen efter matningen, så låt pumpen gå.

      Ska jag vara ärlig så jag har själv glömt starta pumpen några gånger
      främst i samband med vattenbyte men även vid matning när jag provat den varianten att stanna pumpen.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • albino_myra
        • September 2006
        • 161

        #4
        Jo, albjohn, det har hänt mej med därför låter jag pumpen gå hela tiden, jag vet var mitt minne drar sina gränser
        Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Ursprungligen postat av albino_myra
          Jo, albjohn, det har hänt mej med därför låter jag pumpen gå hela tiden, jag vet var mitt minne drar sina gränser
          Skönt att höra att det händer fler, då är jag kanske inte fullt så senil som jag ibland misstänker
          Mvh Leif

          Kommentar

          • albino_myra
            • September 2006
            • 161

            #6
            Jo och jag gjorde det samma med värmaren som jag gjort med pumpen. Då solen lyste på i rummet drog jag ut sladden från värmaren för att firrarna inte skulle "kokas" - och glömde att lägga i den igen. Så tempen åkte bergochdal bana några gånger. Fast firrarna klarade sig
            Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

            Kommentar

            • kitkat
              • March 2007
              • 58

              #7
              Hej!

              Jag stänger alltid av pumpen vid matning, så gör jag med alla mina 3 kar. Tycker det blir mer lugnare på det viset och alla firrar kan äta i lugn och ro. Det är ju ingen fara om du skulle glömma att sätta på pumpen typ i 1 timme eller 2, mina fiskar tycker nästan det e skönt när det e lite lugnt i vattnet en stund.

              Det är upp till var och en hur dom vill göra, men så gör jag i alla fall. Tycker även att vattnet blir mindre grumligt då när man matar med torrfoder, och det som hamnar i gruset det tar mina Kulhii-ålar hand om.

              Kommentar

              • albino_myra
                • September 2006
                • 161

                #8
                kitkat: hur uppför sig dina Kuhli ålar? jag har två stycken, och man ser inte så mycket av dem ..
                Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                Kommentar

                • kitkat
                  • March 2007
                  • 58

                  #9
                  Ursprungligen postat av albino_myra
                  kitkat: hur uppför sig dina Kuhli ålar? jag har två stycken, och man ser inte så mycket av dem ..
                  Hej albino_myra!

                  På dagarna gömmer dom sig under nån rot eller sten, men vid matdags kommer dom fram och äter det som hamnar på botten.

                  Men på kvällen när det är släckt då är det full fart på dom. Upp och ner för akvariets rutor och runt och letar mat på botten, jag brukar ge dom algtablätter innan jag släcker helt i rummet för annars så tar dom andra fiskarna det.

                  Nu har jag 4 st, 3 vanliga och 1 jätte. Innan hade jag bara 2 st och då va dom jätteblyga, men nu när dom e många så är dom tuffare.

                  Hur många har du?

                  MVH// Kitkat

                  Kommentar

                  • kitkat
                    • March 2007
                    • 58

                    #10
                    Oj.. såg nu att du skrev 2 st (sorry). Om du köper fler som sagt så ser du dom nog oftare.

                    Kommentar

                    • albino_myra
                      • September 2006
                      • 161

                      #11
                      jo har funderat på att köpa fler. På morgonen då lampan kommer på brukar dom vara framme, men om man försöker se dom på dagen så hittar man dom ingenstans. Vad menar du med jätte kuhliål?
                      Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                      Kommentar

                      • kitkat
                        • March 2007
                        • 58

                        #12
                        Ursprungligen postat av albino_myra
                        jo har funderat på att köpa fler. På morgonen då lampan kommer på brukar dom vara framme, men om man försöker se dom på dagen så hittar man dom ingenstans. Vad menar du med jätte kuhliål?
                        Tja!!
                        Jo det finns en större variant också som heter Jättekulhii, den e dubbelt så tjock som dom vanliga och lite längre. Jättesöta och stora, ser ut som vanliga kuli som tagit Anabola hahahaha

                        MVH

                        Kommentar

                        • _Lena_
                          • June 2006
                          • 1273

                          #13
                          Vi har alltid på pumparna då. Det gör så att fodret sprider sig i hela akvariumet så att alla fiskar får och inte bara de vid matningsplatsen.

                          Kommentar

                          • Sara1111
                            • April 2007
                            • 202

                            #14
                            Ursprungligen postat av albjohn
                            Risken är stor att man glömmer att starta pumpen efter matningen, så låt pumpen gå.
                            Man kan ju sätta äggklockan på 10 minuter så kommer man ihåg att sätta på pumpen.
                            Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

                            Kommentar

                            • t85207
                              • March 2007
                              • 179

                              #15
                              Har du något "lugnt hörn" där du kan hälla i fodret utan att det virvlar omkring så mycket ?
                              Pecka

                              Kommentar

                              Arbetssätt...