Blad till räkor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Blad till räkor.

    Har letat på forumet men jag hittar inte vad jag har läst detta. men jag har sett att man kan mata räkor med blad som man plockar ute. någon som vet vilka blad det är?

    om man nu hittar dom bladen ska man göra rent dom eller så?
    Läste att råkorna äter spenat, men tycker dom om nästan alla frysta grönsaker?
    jag har 8 st amonos pch 12 st red cherry..

    Ha det gött!
    Mvh Patrik
  • LinneaHYLK
    • October 2006
    • 206

    #2
    Bok och eklöv kan du lägga i räkornas kar. Skölj dom gärna med kokande vatten först.

    Spenat har jag aldrig gett till mina, men brysselkål gillar både räkorna å ancistrusarna. Morötter har funkat på andras räkor, men det gillade inte mina. Gurka å squasch å sånt funkar också att ge...

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      okej, bok och ek sa du =) kan bli kul och testa. sen lästa jag att man kan ge dom "räkmix" då borde man kunna ge dom vanliga räkor som vi äter?
      Det finns inget man kan ge dom som är ty farligt så man kan testa eller?

      Ha det gott!
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Man brukar lägga i döda löv och på dessa bildas det infusiorer och annat godis som räkorna gillar att knapra på, såvitt jag vet iaf så äter inte räkorna själva löven. Löv sänker även PH och kan ev. färga vattnet lite brunt på samma sätt som rötter, alkottar eller torv gör, och många räkor trivs med en aning surt vatten. Lämpliga sorters löv är boklöv eller eklöv för dessa multnar inte lika snabbt i vattnet som andra sorter. Oavsett vilken sort man använder så brukar man plocka upp löven ur tanken när de satt igång och lösa upp sig för att de inte ska bli för skräpigt i vattnet och för att inte själva multningsprocessen i sig ska kunna förstöra vattnet.

        Så det är ett ganska indirekt sätt att mata räkor på men kan ändå rekommenderas då det verkar som räkorna trivs med ett par löv på botten. En del affärer säljer torkade löv men enklast är ju att plocka fjolårslöv själv. Är de fulla av sand och skräp är det lämpligt att skölja av dom och sen låta dom torka på papper. En del kokar dom dessutom för att minska på färgningen av vattnet fast då lär man ta kål på alla sporer från infusiorer.

        Vad gäller grönsaker så tror jag det mesta fungerar, har inte hört att någon sort skulle vara skadlig. Har själv matat med små bitar av brysselkål, morot, grönsallad osv. Se bara upp med mändgen, det är lätt att övermata. Man ska inte låta rester ligga och multna för länge i vattnet, säg efter ett dygn är det bra att plocka upp ev. rester. Eller så ger man inte mer än att det är uppätet efter ett dygn - och det är verkligen små mängder som behövs till några räkor.

        Att mata med räkmix är bra för att det är bra för deras skal att vara "kannibaler". Räkor käkar dessutom upp sina egna gamla skal efter ömsningarna. Kan man bara mata med tillräckligt små mängder räkmix är det alltså bra. Artemia är också bra just av det skälet.
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          Oj! det var allt jag behövde tror jag, hehe. tack så jätte mycket, hade det bra!!!!
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Limia1
            • December 2006
            • 325

            #6
            Vill bara tillägga att räkorna verkligen äter av de gamla fjolårslöven. En av mina filrerande räkor har ensam plockat 3 boklöv, nästan in till nerverna på 3 veckor. Hur mycket de plockar av löven, beror på vilken sorts räka det är och vad mer de får att äta.

            Man kan även använda andra fjolårslöv till räkor, det går bra med rönn, lönn, björk och asp löv också. Dessa bör dock betraktas mest som foder och bara läggas i ett och ett elller möjligen ett par åt gången, om man har många räkor.

            Orsaken till att man mest använder bok och ek, är att dessa bryts ner långsammare och därför kan man dekorera med dem i större mängder, utan att de förmultnar i akvariet. Tyvärr så är de också svårare för räkorna att äta de hårdare löven.

            MVH/Anita

            Kommentar

            Arbetssätt...