Matning av mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffy34
    • April 2007
    • 882

    #16
    Hej!

    hörde att de äter potatis(jag har en ancistrusmal)
    äter de kokad potatis då eller rå?

    någon?

    Kristoffer

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #17
      De äter pasta med och ris! Man kan ju alltid testa små bitar från det som är kvar av dagens middag,men bara små bitar så det inte blir skräpigt ifall de inte äter upp...Skalad konserverad majs funkar med

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • Stoffy34
        • April 2007
        • 882

        #18
        ok

        men de äter potatis alltså?!!

        la i ett par kokta potatisbitar nu

        pasta med, ris?

        åh fan
        tackar för alla bra tips!

        ha en bra kväll/natt!!

        Kristoffer

        Kommentar

        • Stoffy34
          • April 2007
          • 882

          #19
          jag hoppas att min mal börjar äta mer

          han växer så GRYMT långsamt
          han är nu kanske 4 cm

          var 3 cm när jag köpte den för ca 2 månader sen

          hoppas han gillar den kokta potatisen jag la i just nu!!

          Kristoffer

          Kommentar

          • Tigerlily
            • February 2007
            • 36

            #20
            våran mal har inte riktigt kommit underfund med att man ska äta broccolin ännu.. men däremot så har våra praktbotior och guramis blivit helt tokiga i det

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #21
              Ursprungligen postat av Tigerlily
              våran mal har inte riktigt kommit underfund med att man ska äta broccolin ännu.. men däremot så har våra praktbotior och guramis blivit helt tokiga i det
              Jag har märkt på mina ancistrusar att de kan vara väldigt misstänksamma mot ny mat. När jag första gången hade ner squash ville dom absolut inte ha. Jag fick prova många gånger innan dom kom på att det nog var det bästa dom tycket om
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #22
                Min metod är lite annorlunda och har tidigare kritiserats lite, inte för att metoden är dålig, utan bara för att jag slösar lite tid och energi på det.


                steg 1. jag tar algtablett/sjunkbomb lr vad det kallas och lägger det i en liten mugg, i denna mugg häller jag sedan lite varmt vatten. därefter så krossar jag tabletten med en rund sten jag har och maler den kan man säga. Kort sagt så pulveriserar jag tabletten.

                steg 2. jag stänger av filterpumpen eftersom denna annars suger in tablettpulvret.

                steg 3 jag stoppar ner muggen i ett hörn och häller ut maten. jag häller alltid ut den på samma ställe så malarna vet vart maten finns.

                FÖRKLARING.
                på detta vis är jag 100% säker på att alla fiskarna får mat eftersom alla fiskar jag har älskar algtabletterna. ett tips. För att distrahera de dominantare fiskarna jag har gör jag såhär : någon sekund innan jag häller ut "tablettpulvret" kastar jag i lite flingfoder på andra sidan av akvariet så de dominanta simmar dit direkt.

                min metod kanske är lite onödig enligt en del. men som sagt, jag går runt med gott samvete helt utan oro över att någon stackare går runt med hungrig mage.

                testa och se själva resultatet
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #23
                  ps gör ni detta. låt då pumpen vara stängd i ca 5-7min så pulvret inte sugs in i filtret.
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #24
                    Jag gillar ditt sätt att mata Amaro Lite omständigt, men du säger ju att det funkar för dina fiskar. Man får komma på olika sätt som funkar beroende på vilka fiskar man har i karet.
                    Jag har förutom räkor, lite större kar med Corydorasmalar och lite tetror samt regnbågsfiskar. Jag matar alltid med foder som sjunker ner till malarna, t ex räkmix och stor upptinad artemia. Då kommer maten ner till malarna, men dom viftar upp lite så att de andra fiskarna får roffa åt sig. Men malarna gör först. Om jag skulle mata med flingor som flyter på ytan kommer inte så mycket ner på botten till malarna.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    Arbetssätt...