Hur mycket mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    Hur mycket mat?

    Hur mycket mat ska jag ge mina fiskar? Har ett antal malar, 2 scalarer, ett gäng neontetror, 1 kampfisk, 3 svärdbärare, 4 mollysar, 2 okända fiskar, och så en groda.
    I matväg har jag: Wardley Shrimp pellets, Tetra Pro flingfoder, Tetra maltabletter, Tetra Tips (tabletter som man klämmer fast på rutan så att firrarna kan käka därifrån) och så röda frysta mygglarver (plattan ser ut som choklad).
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    ge malarna en tablett när det är mörkt, någon timme efter att du släckt ljuset. om du inte har så stora malar går det bra med en halv tablett.

    i övrigt ska du bara ge vad fiskarna kan äta upp på några få minuter. inget ska hamna nere på botten utan dom ska klara att äta upp mängden medan den är uppe vid ytan. så har jag lärt mig iallafall

    sök på "röda mygg" i forumet här och tänk sedan efter om du verkligen vill använda dom. de är extremt allergiframkallande och alla fiskar tål dom inte heller. mina två pansarmalar dog när de hade ätit larverna så jag slängde min kaka direkt... prova annat foder, eller vita eller svarta mygglarver istället, är mitt råd det finns ju så mycket annat.
    / Ebba

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      kan tillägga att jag inte matar mina fiskar varje dag, utan cirka var tredje. även då får dom ganska lite. jag brukar se på neontetrorna vad som blir lagom, när deras magar blivit lite runda får dom inte mer. lägger ner en liten liten nypa åt gången bara.
      / Ebba

      Kommentar

      • albino_myra
        • September 2006
        • 161

        #4
        har hört ganska mycket om dessa röda mygglarver. Är osäker på om jag vill använda dom, vet inte ens hur dom ahr hamnat i vår frysbox :P dessutom så har jag Fina Fiskens mygglarver, har hört en massa otrevlit om dessa. Så ni rekommenderar hellre andra mygglarver?
        Klarar sig verkligen dina fiskar med att bara få mat var tredje dag?
        Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

        Kommentar

        Arbetssätt...