färsk broccoli?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    färsk broccoli?

    hej går det att ge färsk broccoli eller måste den vara fryst?

    /Mvh Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Spelar ingen större roll egentligen. Jag brukar köra den i micron nån minut i en skål med lite vatten före jag släpper ned den för då är det enklare att repa av ett par blad och fördela ut till småakvarierna. Vill jag inte mata övriga akvarier släpper jag ned den fryst. Fisk tar tydligen inte skada av fryst mat överhuvudtaget enligt flera trådar här.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Förväll den gärna lite snabbt annars har den en tendens att flyta, likaså om du köper fryst broccoli i påsar från frysdisken så kan du släppa ner dessa direkt då de sjunker.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av woodo
        hej går det att ge färsk broccoli eller måste den vara fryst?

        /Mvh Oscar
        Broccoli kan väl funka bra till dina L-malar, och kanske några arter till, men förvänta dig inte att alla fiskar kommer gilla det.
        Jag föreställer mig att förvälld broccoli är lättare för firrarna att få i sig....samtidigt som den sjunker lättare...
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ursprungligen postat av Olivin
          fryst. Fisk tar tydligen inte skada av fryst mat överhuvudtaget enligt flera trådar här.
          Det uppstod en frekvent uppkomst av nån mag-tarm åkomma med svullna magar och slutade med död när jag gav dem otinat frysfoder, detta upphörde när jag började tina fodret före matning.... Detta är min erfarenhet!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Det uppstod en frekvent uppkomst av nån mag-tarm åkomma med svullna magar och slutade med död när jag gav dem otinat frysfoder, detta upphörde när jag började tina fodret före matning.... Detta är min erfarenhet!
            Ja fiskar som nallar mat ur frysen ute i naturen är väl inte helt vanligt i alla fall..... om fisken har stor mun så skall man nog helst tina fodret så att de INTE sväljer frysta bitar hela, men småfisk, typ guppy, kan man lika gärna slänga ner en bit mat otinad till, de kan ju ändå bara äta det som tinat loss från klumpen....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Hong
              • February 2007
              • 61

              #7
              Jag ger mina malar färska grönsaker och de mår bra.

              Kommentar

              Arbetssätt...