Det här med att fånga mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Det här med att fånga mat

    Det är första våren jag gör det, och hittills bara två ggr. Så jag är minst sagt nybörjare!

    Hur gör ni? Jag får upp en massa grums (typ jord, smulade blad, stickor osv). Jag har en stor kökssil som jag silar igenom, men en hel del svarta mygglarver kommer INTE igenom hålen. Och det silade resultatet är väldigt grumsigt iallafall. Jag är inte sååå förtjust i tanken att hälla ner det i karen...

    Förra gången fick jag tag på en stor ilsken sak som visst kallas för husmask (eller nå´t) Den här gången, efter en första silning/ursköljning hittade jag en stor snäll snäcka samt - en IGEL - UÄHH! Inte vet jag om det var en blodigel men det såg precis ut som en sån... måste erkänna att jag spolade ner den på toa... vet inte riktigt om mina nerver tål foderletning - man får så mycket konstigt på köpet Jag brukar inte vara pipig, men en del saker är mindre trevliga. Blodiglar och fästingar hör till den kategorin.
    Always look at the bright side of life
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    jag har en bytta i trädgården för att fånga mygglarver det funkar utmärkt.Annars är det bara att åka hem till mamma och pappa och deras regnvattentunna

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      blodiglar är ganska sällsynta så du borde vara glad om du fick se någon, vilket jag dock betvivlar.. de ser ut så här http://www.xl.hik.se/fakta/vaxterodj...r/blodigel.gif och är alltså väldigt färggranna... dock när det sitter ett gäng på vadarbrallorna kan man bli lite äcklad av dem..
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Zwitta
        • October 2006
        • 406

        #4
        Jag ville skaffa en blodigel som husdjur men jag vet inte vart jag skulle få tag i en så det vart ingen för min del. Jag plockar bort löv, barr och andra småsaker för hand och sen häller jag över larverna i en finmaskig hov och sen släpper ut de i en burk med rent kranvatten.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Zwitta
          Jag ville skaffa en blodigel som husdjur men jag vet inte vart jag skulle få tag i en så det vart ingen för min del. Jag plockar bort löv, barr och andra småsaker för hand och sen häller jag över larverna i en finmaskig hov och sen släpper ut de i en burk med rent kranvatten.
          Blodiglar kanske fortfarande kan inhandlas via apotek.
          Gick i alla fall för några år sedan enligt en tråd jag deltog i för något år sedan.
          Möjligen måste detta ske på recept.
          Men man kan ju alltid höra sej för...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Här är den tråden:

            läs långt ner i den...
            i mina diskussioner med Erik...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              husmaskar e inte ilskna ju
              Är igentligen larver för sländor så kan bli jobbigt när den kläcks o flyger omkring i lägenheten dock
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Testa att fånga på lite djupare vatten så kommer det inte in så mycket skit från botten i håven. Drar du för snabbt med håven så virvlar du runt mycket och får då med dig all skit hem.
                Fångade myggisar i förrgår och diskusen fattade först inte vad det var för något som simmade runt dem, men de såg ut som ett gäng handbollar efter 10 minuter .
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #9
                  Tack - det var ett vettigt svar. Det dumma är att vattnet är strömt längre ut - inte finns väl mygglarverna där? Äh - jag får väl återgå till att köpa maten


                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Testa att fånga på lite djupare vatten så kommer det inte in så mycket skit från botten i håven. Drar du för snabbt med håven så virvlar du runt mycket och får då med dig all skit hem.
                  Fångade myggisar i förrgår och diskusen fattade först inte vad det var för något som simmade runt dem, men de såg ut som ett gäng handbollar efter 10 minuter .
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #10
                    Nä så snygg var den inte Den var helt svart med sugplopp.

                    Ursprungligen postat av smurfmats
                    blodiglar är ganska sällsynta så du borde vara glad om du fick se någon, vilket jag dock betvivlar.. de ser ut så här http://www.xl.hik.se/fakta/vaxterodj...r/blodigel.gif och är alltså väldigt färggranna... dock när det sitter ett gäng på vadarbrallorna kan man bli lite äcklad av dem..
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mamma Mia
                      Tack - det var ett vettigt svar. Det dumma är att vattnet är strömt längre ut - inte finns väl mygglarverna där? Äh - jag får väl återgå till att köpa maten
                      Strömt vatten - sällan svarta mygglarver någonstans ens i lugnare områden.
                      (Jönköpings förbannelse - nästan allt vatten strömmar)
                      De svarta mygglarverna trivs i stillastående vattensamlingar.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      Arbetssätt...