Det här med att fånga mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Det här med att fånga mat

    Det är första våren jag gör det, och hittills bara två ggr. Så jag är minst sagt nybörjare!

    Hur gör ni? Jag får upp en massa grums (typ jord, smulade blad, stickor osv). Jag har en stor kökssil som jag silar igenom, men en hel del svarta mygglarver kommer INTE igenom hålen. Och det silade resultatet är väldigt grumsigt iallafall. Jag är inte sååå förtjust i tanken att hälla ner det i karen...

    Förra gången fick jag tag på en stor ilsken sak som visst kallas för husmask (eller nå´t) Den här gången, efter en första silning/ursköljning hittade jag en stor snäll snäcka samt - en IGEL - UÄHH! Inte vet jag om det var en blodigel men det såg precis ut som en sån... måste erkänna att jag spolade ner den på toa... vet inte riktigt om mina nerver tål foderletning - man får så mycket konstigt på köpet Jag brukar inte vara pipig, men en del saker är mindre trevliga. Blodiglar och fästingar hör till den kategorin.
    Always look at the bright side of life
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    jag har en bytta i trädgården för att fånga mygglarver det funkar utmärkt.Annars är det bara att åka hem till mamma och pappa och deras regnvattentunna

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      blodiglar är ganska sällsynta så du borde vara glad om du fick se någon, vilket jag dock betvivlar.. de ser ut så här http://www.xl.hik.se/fakta/vaxterodj...r/blodigel.gif och är alltså väldigt färggranna... dock när det sitter ett gäng på vadarbrallorna kan man bli lite äcklad av dem..
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Zwitta
        • October 2006
        • 406

        #4