artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liijoh
    • January 2007
    • 29

    artemia

    läser på olika ställen om artemia.

    Vilka fiskar gillar detta?

    Ska det var frysta eller ska man köpa ägg?

    Var köper man ägg?

    Fiskar vi har är (flera akvarier), Scalarer, praktbotia, pakistanbotia, guppy, black molly, klogrodor, neon tetror, malar.
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #2
    ägg köper man i zoobutiken. man kläcker artemina själv å ger det till yngel eller små fiskar.

    fryst artemia köper man också i zoobutiken och det passar lite större yngel och vuxna fiskar.

    ps. att kläcka artemia är lätt.
    -----------------------

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Ursprungligen postat av liijoh
      läser på olika ställen om artemia.

      Vilka fiskar gillar detta?

      Ska det var frysta eller ska man köpa ägg?

      Var köper man ägg?

      Fiskar vi har är (flera akvarier), Scalarer, praktbotia, pakistanbotia, guppy, black molly, klogrodor, neon tetror, malar.
      Eftersom du har vuxna fiskar, passar frysta bättre.
      Man kläcker artemiaägg för att föda upp små yngel.
      Dyrt om omständigt att mata vuxna fisakr med det
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Viktigt är att Artemia-ägg som man köper är färska och av bra kvalitet. Man kan köpa större mängd (1 liter) och förvara i frys och sedan ha en liten mängd i en burk mer lättillgängligt som man tar av för kläckning. Har man ett akvarium med små fiskar är 1/2 milliliter (ett halvt kryddmått) väl mycket per dag. Då räcker en liter 2000 dagar och det är väl lång lagringstid även i frys (om man inte kommer under -18 grader). Med ett flertal akvarier med yngel kanske 2 ml per dag är lämpligt och då räcker en liter i ca 1 1/2 år.

        Kommentar

        • topcabbie
          • January 2007
          • 128

          #5
          Att odla artemia

          Nästan allt jag har hittat på Zoopet handlar om att kläcka artemia, men är det nån här som har odlat upp egen artemia till full storlek?
          De utvecklas ju under ca 6 veckor till att kunna reproducera, som veritabla levandefödare.
          Vad har du i så fall använt för metod?
          Vad har du matat dom med?
          Hur ser "tekniken" ut?
          Bilder?
          Jag har sett och läst en del artiklar i ämnet, men inte hittat något med bilder, eller som varit "steg för steg"-inriktade.
          /Roland
          Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
          (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
          Hemsida Mina akvarier

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Ursprungligen postat av topcabbie
            Nästan allt jag har hittat på Zoopet handlar om att kläcka artemia, men är det nån här som har odlat upp egen artemia till full storlek?
            De utvecklas ju under ca 6 veckor till att kunna reproducera, som veritabla levandefödare.
            Vad har du i så fall använt för metod?
            Vad har du matat dom med?
            Hur ser "tekniken" ut?
            Bilder?
            Jag har sett och läst en del artiklar i ämnet, men inte hittat något med bilder, eller som varit "steg för steg"-inriktade.

            Har också läst om detta, och vad jag tycker verkar vara svårt att få reda på är vilken salthalt man ska hålla för de större artemiorna, efter själva kläckningen. Skulle vara kul att se hur andra har gjort.
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            • Queen_xiter
              • January 2007
              • 264

              #7
              Hej! lånar tråden lite..
              Jag har ett 100 liters med väldigt mycket yngel i, har nu fått palettyngel oxå som jag har tänkt att mata med artemia. Haft smulad mat till dom andra (guppy, platy, molly) men funderar på följande..
              Fiskarna är ju så små, o de är ganska strömt o dom är lite sega på o fatta att de är mat hur ska dom kunna hitta artemian i karet? Aldrig använt de förr så ja har ingen aning.. :P
              Kolla in min hemsida
              www.dammaquaristen.se

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                använd en apoteketspruta och en liten slang och rikta ner där yngelen befinner sig!
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Queen_xiter
                  • January 2007
                  • 264

                  #9
                  Ursprungligen postat av smurfmats
                  använd en apoteketspruta och en liten slang och rikta ner där yngelen befinner sig!
                  De verkade ju vettigt, får helt enkelt testa o se va de går..
                  Kolla in min hemsida
                  www.dammaquaristen.se

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Ursprungligen postat av topcabbie
                    Nästan allt jag har hittat på Zoopet handlar om att kläcka artemia, men är det nån här som har odlat upp egen artemia till full storlek?
                    De utvecklas ju under ca 6 veckor till att kunna reproducera, som veritabla levandefödare.
                    Vad har du i så fall använt för metod?
                    Vad har du matat dom med?
                    Hur ser "tekniken" ut?
                    Bilder?
                    Jag har sett och läst en del artiklar i ämnet, men inte hittat något med bilder, eller som varit "steg för steg"-inriktade.
                    Gör en sökning på sea monkey så skall du se Rätt stor business
                    captain.at är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, captain.at har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • Tors hammare
                      • April 2007
                      • 572

                      #11
                      Här har du en diskussion angående kläckning och odling av artemia.
                      Mvh Peter

                      Kommentar

                      Arbetssätt...