Kan de äta obegränsat med grönisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Kan de äta obegränsat med grönisar?

    Har 5 siamensis och 3 fullvuxna skäggtömsmalar, och snart tillkommer äpplesnäckor. Jag är väl knasig som älskar dessa algätare när jag inte har några direkta alger, men jag stödmatar med grönisar istället. Min fråga är om samma sak gäller dessa djur och grönsaker, som det gör med fisk och flingfoder, att de kan äta ihjäl sig? Om jag slänger i nya grönsaker så fort de gamla är slut, blir det för mycket?


    * Jag varierar grönsakssorterna. Jag kompletterar även med olika maltabletter, och de tar förståss del i fiskarnas foderrester. 1 brysselkålshuvud äts på 3 dagar.

  • kimaspl
    • April 2007
    • 26

    #2
    Jag kanske inte den mest kompetenta att svara på det här, men är nästan säker på att det nästan bara är människor som äter eller svälter ihjäl sig av egen vilja. men kan tänkamig att andra problem kan uppstå med mycket oäten mat i akvariet .. Men snäckorna torde väl fixa den överblivna maten ganska snabbt om jag har förstått rätt med dom.

    Kim

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      tror de flesta fiskar äter tills dom dör pga i naturen är tillgång på föda liten.
      ju mer dom äter ju mer energi gick åt till o fånga maten.

      1brysselkol huvud på 3 dagar är kanske lagom för dom individerna

      men låt inte mat ligga i akvariet i 3 dagar om det är de du gör ge dom 1/3 del varje dag om du inte redan ger dom det
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • kimaspl
        • April 2007
        • 26

        #4
        Hittade ett intressant inlägg i ett annat forum om det här ämnet...

        LÄNK till: Does Your Fish Eat Like a Pig? - Not so Good?

        Mother Nature has placed a subliminal ‘chip’ in the fish’s brain. If the fish isn’t getting the nutrition it needs, it is driven to eat more. If the fish is unsure of its next meal, it gorges itself when it can. The fish is eating so much because there is something missing in its diet – the right kind of protein, carbohydrate, the right kind of fats/lipids, vitamins, elements, etc.
        Så en fisk med rätt diet äter tills den är "mätt" och sluar sedan att äta.

        Kommentar

        • lottiz
          • December 2003
          • 429

          #5
          Jättespännande text! Försökte dock läsa mer om exakt hur en gott sammansatt kost skulle se ut för mina fiskar, men där blev det svårare. Men jag har stor variation på maten, och det är ju åtminstone en god bit på vägen. Sen äter mina fiskar tills de har en söt bula på magen, sen varvar de ner och lämnar övrigt åt malarna att äta. Siamensisarna har slutat äta på växterna sen jag börjat stoppa i grönisar utöver maltabletterna, och maten verkar räcka länge. Det finns nog en del kvar att lära, men jag verkar inte vara helt illa ute.

          Kommentar

          Arbetssätt...