Hur länge utan mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Hur länge utan mat?

    Hej! Jag har två torpeder i mitt lilla akvarium, dvs två st algätare, och jag funderar på att åka bort och undrar då hur länge de mår bra utan mat? Ska man lägga i någon algtablett innan man åker?
  • snigeln
    • February 2007
    • 15

    #2
    Hej jag heter snigeln
    fiskar klarar det typ1-2 dar utan mat
    mvh snigeln

    Kommentar

    • gasoline
      • April 2007
      • 15

      #3
      Det finns även tabletter som man lägger i som löser upp sig. Finns i de flesta djuraffärer. De heter tex 3 dagars tabletter och sådant. finns även så man kan vara borta 1 v osv.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Ursprungligen postat av johanski
        Hej! Jag har två torpeder i mitt lilla akvarium, dvs två st algätare, och jag funderar på att åka bort och undrar då hur länge de mår bra utan mat? Ska man lägga i någon algtablett innan man åker?
        ge nån algtablett innan avfärd sen klara dem sig nog fint upp till 2 veckor då dem är algätare... semesterfoder som föreslagits förgiftar bara vattnet!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Lägg inte i sådana tabletter som löser upp sig det är rent ut sagt uselt, alla fiskar klarar sig utmärkt i 2 veckor utan mat. Mata försiktigt i början när du kommer tillbaks, det är bättre att dom får vara utan mat än att tex någon granne ska mata dom vilket dödar en massa fiskar varje semester.

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #6
            Har du fler fiskar än dina algätare? Vilken typ av algätande fiskar har du?
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • A.P
              • April 2006
              • 48

              #7
              2 veckor utan mat e inga problem för fiskarna, kan ju hända dock att algätarna ger sig lite på växterna, fast dt beror ju oxå på villka växter du har...
              / Agnes

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Ursprungligen postat av gasoline
                Det finns även tabletter som man lägger i som löser upp sig. Finns i de flesta djuraffärer. De heter tex 3 dagars tabletter och sådant. finns även så man kan vara borta 1 v osv.
                rsoderberg har rätt, mata inte med "långtidsfoder," de är närmast ett säkert tips på att förstöra vattenvärdena, förgifta invånarna, och skaffa sig tråkigheter.
                Mata som vanligt tills dagen innan du ska iväg, gör ett ordentligt vattenbyte, och låt bli att mata samma dag, eller kvällen innan du ska åka, och fiskarna ska klara sig 2-3 veckor, om allting annat fungerar som det ska.
                B!

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mr B
                  rsoderberg har rätt, mata inte med "långtidsfoder," de är närmast ett säkert tips på att förstöra vattenvärdena, förgifta invånarna, och skaffa sig tråkigheter.
                  Mata som vanligt tills dagen innan du ska iväg, gör ett ordentligt vattenbyte, och låt bli att mata samma dag, eller kvällen innan du ska åka, och fiskarna ska klara sig 2-3 veckor, om allting annat fungerar som det ska.
                  B!
                  Jag skulle säga att 1-2 veckor inte blir något problem, skulle jag vara borta längre så ville jag helst ha någon pålitlig fiskvakt som sköter "semestermatningen" åt mig.
                  Är man rädd för övermatning så kan man ju alltid göra i ordning "portioner" för fiskvakten att bara hälla i, de kan då lämpligen innehålla små mängder av olika torrfoder, och sedan får man se till att fiskvakten inte matar mer än som stödutfodring, säg var 4: e dag ungefär...då äter fiskarna ändå oftast upp all mat även om det skulle bli lite mycket någon gång...men jag håller med er andra om att "långtidsfoder" kan vara livsfarligt för fiskarna.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #10
                    en vän till mig har sagt att fiskarna klarar sig i 1-2 månader utan mat om dom är pigga och krya, men det är inget att riskera. om du ska vara borta i minst 2veckor så är det nog bäst att anlita en pålitlig fiskvakt som matar, tar bort lik om det skulle finnas, tar bort döda blad och kanske gör ett litet vattenbyte.
                    fiskar under uppväxt klarar sig inte lika länge som fullvuxna fiskar.
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • Mr B
                      • September 2004
                      • 1310

                      #11
                      Jag föredrar att INTE ha fiskvakt som kommer och ställer till det. De kommer gärna och vattnar blommorna, matar fiskarna, men vattenbyte? Nä, det är för komplicerat. Då är det bättre att det inte matas, för kommer det ingen näring in i systemet, blir det inte farligt höga halter av några restprodukter i systemet på 2-3 veckor i heller.

                      Självklart förutsätter det att inte baljan är full med yngel, de klarar sig knappt i 2-3 dagar.
                      B!

                      Kommentar

                      • Vic
                        • November 2006
                        • 1533

                        #12
                        jag skrev pålitlig fiskvakt om du menade mitt inlägg, B.
                        Mvh Viktor


                        Apistogramma för hela slanten!

                        Kommentar

                        • JLi
                          • December 2004
                          • 773

                          #13
                          Vuxna fiskar klarar sig nog 1-2 veckor utan mat. Jag skulle minska med matningen litet före och göra vattenbyte innan jag åker. sen klarar de sig. Ingen mat -> inte så viktigt med vattenbyte. Detta är kanske ingen patentlösning, men det har funkat för mig.
                          h. Johan

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Mina ciklider klarar sig lätt fyra veckor utan käk utifrån...men de går rätt hårt åt mina växter då.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • Sara1111
                              • April 2007
                              • 202

                              #15
                              Kan man lämna fiskarna i 4-5 dagar under uppstarttiden? Om jag startar upp i helgen som jag tänkt kommer jag vara tvungen att göra det efter 2 veckor. Kanske bättre att vänta tills jag kommer hem.
                              Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...