en svår fråga för er kanske

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lee24
    • April 2007
    • 19

    en svår fråga för er kanske

    men hur mkt mat borde man ge,7st slöjstjärtar, två malar, två bottenfiskar, 2silverhajar, två scalarer.sen har ja en elefantnos men han får röda mygglarver som även scalarerna äter. känns nästan som man matar ihjäl dom ... slöjisarna e så på så dom andra kanske inte får nåt heller,..hmmm
    LEE
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av lee24
    men hur mkt mat borde man ge,7st slöjstjärtar, två malar, två bottenfiskar, 2silverhajar, två scalarer.sen har ja en elefantnos men han får röda mygglarver som även scalarerna äter. känns nästan som man matar ihjäl dom ... slöjisarna e så på så dom andra kanske inte får nåt heller,..hmmm
    Halloj.

    Ingen kan svara på den frågan utom du:
    Ge dem så mycket mat som det äter upp på 1-2 minuter. Mat ska inet ligga längre än så.

    Är det vuxna fiskar så kan du mata en gång / dag. Mindre fiskar föredrar mat 2 ggr / dag. Men då i lite mindre doser.

    Sluta mata dem med röda mygglarver. Det är tämligen dåligt foder som är extrem allergiframkallande.

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av lee24
      men hur mkt mat borde man ge,7st slöjstjärtar, två malar, två bottenfiskar, 2silverhajar, två scalarer.sen har ja en elefantnos men han får röda mygglarver som även scalarerna äter. känns nästan som man matar ihjäl dom ... slöjisarna e så på så dom andra kanske inte får nåt heller,..hmmm
      Jag hoppas verkligen du har ett stooort akvarium och att det inte är nystartat (med tanke på hur många och hur stora fiskar du har däri).

      Sen undar jag vad det är för malar (det finns otaliga arter och de har olika behov beträffande kost och miljö) och för bottenfiskar (samma sak där)? Svårt att veta vad, hur och när du ska mata dem när man inte vet vad det är för arter.

      Och så reagerar jag på att du har slöjtjärtar ihop med tropiska fiskar. Ursäkta att jag låter så negativ men jag får en stark känsla av att du inte har skaffat de nödvändiga kunskaperna innan du skaffade fiskarna
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Om elefantnosen skall överleva måste du nog övermata eller ge den ett eget akvarium. Men det är riktigt svårskötta fiskar. Ser du att den äter röda mygglarver skall du ge den det. Hellre än att den svälter ihjäl.

        Kommentar

        • lee24
          • April 2007
          • 19

          #5
          stew:::... dom på zoo sa att dom skulle äta det, så ja lyssan på dem!!
          batski:::... nej det e flera år gammalt. köpte det av nån och alla fiskar va där i!! plus dom på zoo sa att dom fiskarna kan blandas inge problem!!!!!
          LEE

          Kommentar

          • lee24
            • April 2007
            • 19

            #6
            BATSKI! varför kan man inte ha sjöjiasr med tropiska fiskar??? på zoo sa dom inget, har frågot först vilka fiskar man kan ha, så dålig info isf, inte kunskap!!! tar ju den info ja får o gör till kunskap....
            LEE

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av lee24
              BATSKI! varför kan man inte ha sjöjiasr med tropiska fiskar??? på zoo sa dom inget, har frågot först vilka fiskar man kan ha, så dålig info isf, inte kunskap!!! tar ju den info ja får o gör till kunskap....
              Man bör inte ha kallvattensfiskar ihop med tropiska fiskar just för att de trivs bäst vid olika temperaturer och i olika miljöer.

              Det som sägs på zooaffärer ska man ofta ta med en stooooor nypa salt. Det är inte alls ovanligt att de ger helt galen information. Tyvärr. Visst finns det även affärer där de har bättre kunskap, men långt ifrån alla.

              Här på zoopet (Avdelningar -> Sötvattensfiskar - artbeskrivningar) kan du läsa lite om de olika arternas egenskaper och behov.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Stew
                Halloj.

                Ingen kan svara på den frågan utom du:
                Ge dem så mycket mat som det äter upp på 1-2 minuter. Mat ska inet ligga längre än så.

                Är det vuxna fiskar så kan du mata en gång / dag. Mindre fiskar föredrar mat 2 ggr / dag. Men då i lite mindre doser.

                Sluta mata dem med röda mygglarver. Det är tämligen dåligt foder som är extrem allergiframkallande.

                Mvh

                Stefan
                Röda myglarver är ett ypperligt foder (MEN allergiframkallande p.g.a. det räda färgämnet de innehåller), men man skall inte mata enbart med det....skulle du vilja/må bra av att äta ENBART köttbullar t.ex.??? Nej, tänkte väl det, mata med lite av varje, man som någon annan sade; inte mer än att de äter upp det på några minuter.
                Jag tycker nog också att fiskmixen är lite underlig, men om du bara kan tillfredställa fiskarnas värmekrav så kan du mycket väl hålla dem tillsammans, men jag skulle nog utetslutit slöjstjärtarna ändå....de klarar sig i vanlig rumstemperatur, men TRIVS nog hellre/bättre i några grader lägre temp.
                När det gäller utfodring så gör jag så här, jag matar mest med olika frysfoder (Röda mygg, artemia, bosmider) och kompletterar med olika torrfoder (ciklidpellets, tabletter, och ett suveränt foder som egentligen är tänkt till Malawi och Tanganyikaciklider: JBL Novo Rift.) dessutom (när andran faller på) så får de levandefoder: mest cyklops och dafnier, men iblad så finns det också svarta och vita mygglarver. Till detta så matar jag med Micromask och då och då även med Grindalmask, de 2 senare odlar jag själv som yngelfoder....när det är säsong så fångar jag även MYSIS, men tyvärr inte så ofta som jag själv vill...det kommer ofta nå´t emellan...
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  lee24:
                  Leta reda på en AKVARIEAFFÄR istället för ett zoo med blandade djur, akvarieaffären är ju liksom mera beroende av att ge bra info.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • lee24
                    • April 2007
                    • 19

                    #10
                    batski! ja jag vet att guldfiskarna vill ha runt 20, och elfantnos runt 28. men när vi köpte akvariumet så va det inställt på 26 grader, så har dom haft i flera år.. färg o allt blir bättre i lägre grad. oki kan man flytta 7 st till en 50L?? det blir nog trångt fast 4 e stora o 3 e små hinner kanske köpa ett större, innan dom blir stor.Ja enligt zoo kan man ju ha 2slöjisar i en kupa på 8l... motsvarar ca 10st i 50l , mkt li´ten plats. soppa!!
                    LEE

                    Kommentar

                    • A.P
                      • April 2006
                      • 48

                      #11
                      Håller med tummen, man får mycket mer bra råd och fakta när man handlar i akvarieaffärer. Om du bor i sthlm eller nära, åk till fridhemsakvarieaffär, dit åker jag, jätte bra affär! hehe oj, blev lite reklam nu men..jaja
                      / Agnes

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av lee24
                        batski! ja jag vet att guldfiskarna vill ha runt 20, och elfantnos runt 28. men när vi köpte akvariumet så va det inställt på 26 grader, så har dom haft i flera år.. färg o allt blir bättre i lägre grad.
                        Där guldfiskarna kommer ifrån varierar tempen med årstiderna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54 medans i tropikerna varierar den inte så mycket. 28 grader är typ maxtempen för elefantnosen så 25-26 grader funkar jättebra för dem. Det är däremot för varmt för slöjsarna.

                        Ursprungligen postat av lee24
                        oki kan man flytta 7 st till en 50L?? det blir nog trångt fast 4 e stora o 3 e små hinner kanske köpa ett större, innan dom blir stor.
                        Jag tycker absolut inte du ska flytta slöjstjärtarna till ett 50 liters. Inte bara för att det ÄR för trångt för dem, utan även för att de skiter ner ganska mycket och vattnet riskerar att bli dålig ganska fort.

                        Ursprungligen postat av lee24
                        Ja enligt zoo kan man ju ha 2slöjisar i en kupa på 8l... motsvarar ca 10st i 50l , mkt li´ten plats. soppa!!
                        De har FEL FEL FEL!!! "Informationen" om att guldfiskar klarar sig bra i minimala akvarier utan filtrering beror på okunskap och gamla och felaktiga föreställningar. På den tiden då man började hålla dessa stackare i små skålar trodde man även att t ex gorillor kunde leva i små kala burar helt utan stimulans - bara de fick mat och vatten. Man var för dum för att förstå att även andra arter än människan har behov av mer än bara luft/vatten och mat för att må bra. De måste även ha utrymme, en lämplig och stimulerande miljö och ett för arten naturligt socialt liv.

                        Det bästa hade varit om du kunde omplacera slöjisarna till någon som har ett stort kallvattensakvarium, eller skaffa ett själv.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • lee24
                          • April 2007
                          • 19

                          #13
                          funderar

                          på hur ja ska lösa det hära, just nu mår ju alla prima där inne, simamr runt o har jätte kul. ingen mår ju dåligt.har inte möjligthet att köpa ett till kar heller bor för litet vilka av mina fiskar tycker du då ja kan ha i 50l? just nu bor bara två grodor där!!!
                          LEE

                          Kommentar

                          • johannesnk
                            • January 2006
                            • 182

                            #14
                            det är synd att de inte vill/kan informera, med det är frågan om man ska ta fram moral pinnen varje gång, hoppas du hittar en bra lösning!

                            Lycka till

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Tyvärr är det inga av dina fiskar som skulle trivas i 50 liter. Du kan ju alltid sänka tempen till ca 24 grader, men gör det successivt en grad i taget med några dagars mellanrum.

                              Sen kan du annonsera efter ett nytt hem till slöjisarna. Kan hända att du får svar av någon seriös akvarist som har ett lämpligt kallvattensakvarium.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...