Ut och fånga mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #31
    Husmask = nattsländelarv
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #32
      Tar man ut husmasken ur huset är det f.ö. förträfflig fiskmat.
      Förutsatt att fisken är tillräckligt stor för att äta dem, förstås.

      Var ute och skulle fånga vattenloppor idag, så jag håvade i en vik i mälaren. Fick inte tag i några mängder, men fick istället...mysis!

      Första gången jag hittat mysis i sötvatten. De stod på mycket grunt vatten inne bland vassen. Håller som bäst på att vänja dem vid rumstemperatur. Jag fick så pass mycket att jag både kan mata mina större fiskar, samt släppa ner ett gäng i mina småakvarier - det vore kul om de kunde överleva där.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • tveten
        • October 2006
        • 33

        #33
        Hittade inga mygglarver än här i Dalsland men i en kruka i växthuset hade sockermyror (eller vad de små svarta heter) byggt ett bo. Kan man ge myrägg till fiskarna?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #34
          Javisst, förutsatt att det inte är för stort för fisken. Myrägg är klassisk fiskmat.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • tveten
            • October 2006
            • 33

            #35
            Toppen jag vill hellre mata fiskarna än få tomatkrukorna underminerade :-)

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #36
              Mina golden wonders (Apl lineatus) gillade verkligen myrägg.
              Dom flyter så det blir bara fisk som accepterar flytande foder som tar myräggen
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • tveten
                • October 2006
                • 33

                #37
                Jag tänkte Scalarerna skulle få dem men Rosentetrorna och Kejsartetrorna hann före. Jag får försöka plocka fler imorgon. De gillade det verkligen i alla fall hann knappt landa på ytan.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #38
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Första gången jag hittat mysis i sötvatten. De stod på mycket grunt vatten inne bland vassen. Håller som bäst på att vänja dem vid rumstemperatur. Jag fick så pass mycket att jag både kan mata mina större fiskar, samt släppa ner ett gäng i mina småakvarier - det vore kul om de kunde överleva där.
                  Azur - Hur gick det med dom - några survivors?
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  Arbetssätt...