Ut och fånga mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ut och fånga mygglarver

    Nu finns det massvis med svarta mygglarver i Sthlmstrakten. Ut med er och fånga smaskens till era fiskar Leta efter stillastående små vatten som småträsk i skogen, översvämmade hagar, stillastående dikesvatten och pölar. Man kan kolla t ex där ett träd fallit i skogen. Där brukar bli en grop med vattensamling där roten lyft från marken. Men gå inte under en sån rotfälla om stammen är kapad, då kan den slå igen.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • Miina
    • April 2005
    • 215

    #2
    Dumma frågor är jag duktig på att ställa, så här kommer en till!

    Hur förvarar jag mygglarverna när de kommer hem till mig? Eller går det inte, behöver man fånga nya hela tiden?
    Kram Miina

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Bra fråga Miina, jag är liksom du nybörjare på mygglarver, sedan undrar jag var hittar man bra håvar för fångst ?
      Mvh Leif

      Kommentar

      • Miina
        • April 2005
        • 215

        #4
        Ursprungligen postat av albjohn
        Bra fråga Miina, jag är liksom du nybörjare på mygglarver, sedan undrar jag var hittar man bra håvar för fångst ?
        När jag var liten och fångade grodyngel med mina småbröder, kom vi till vår mammas stora förfäran hem med myggyngel i överflöd. Min erfarenhet är att det räcker med att fiska upp så många du behöver med en burk (eller så fyller du bara burken med vatten och låter mygglarverna komma med på köpet ).
        Kram Miina

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Köp en fiskmaskig håv på zoo-affären - berätta vad du skall använda den till. Diameter på cirka 20-25 cm kan räcka och du kan använda den till dafnier senare.
          Förvara mygglarverna i t ex en hink som ställs svalt, t ex utomhus i skugga.
          Det är vad jag gör iaf
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Miina
            • April 2005
            • 215

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Köp en fiskmaskig håv på zoo-affären - berätta vad du skall använda den till. Diameter på cirka 20-25 cm kan räcka och du kan använda den till dafnier senare.
            Förvara mygglarverna i t ex en hink som ställs svalt, t ex utomhus i skugga.
            Det är vad jag gör iaf
            Hur länge tar det innan de utvecklas till myggor? Dem vill man ju helst inte få i överflöd av...
            Kram Miina

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Det finns en stenålderståt här på Zoopet om när GooGoo hade matat med levande mygglarver.. å dom gömde sig bakom bakgrunden... GooGoo och hennes man fick en ny hobby efter det, nämligen att jaga mygg i vardagsrummet!!! Uppfattade det så att dom kläckta myggorna gjorde nya mygglarver där bakom... så det blev lixom ingen ände på eländet...

              Hur mycket som var galet tokeri ala GooGoo och vad som var allvar är jag inte helt säker på...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Ursprungligen postat av albjohn
                Bra fråga Miina, jag är liksom du nybörjare på mygglarver, sedan undrar jag var hittar man bra håvar för fångst ?
                En enkel håv tillverkas av fotdelen på en tunn strumpbyxa för damer. Spänn strumpan om en bygel tillverkad av kraftig ståltråd. Skaftet kan vara en träpinne som annars bara ligger och skräpar.
                h. Johan

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Jag som har en fin håv i garderoben ståendes ju....kanske man ska ut och kolla läget i skånepölarna oxå när man ändå är hemma och ska vila foten
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    simmar mygglarverna omkring i vattnet alltså? eller ligger dom på ytan?
                    är dom svåra att få syn på?
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • Thorn
                      • February 2007
                      • 83

                      #11
                      Ursprungligen postat av andreassofus
                      simmar mygglarverna omkring i vattnet alltså? eller ligger dom på ytan?
                      är dom svåra att få syn på?
                      De syns inte så mycket men dra några gånger fram o tillbaka med håven så ser du hur det rör sig i håven sen.
                      {Daniel}

                      Kommentar

                      • Zwitta
                        • October 2006
                        • 406

                        #12
                        Här där jag bor står de i stora klungor som ser ut som svarta moln och det är jättelätt att fånga upp dem. För att spara dem är det bäst att frysa in dem i såna block man gör isbitar av och sen sparar man dem i frysen.

                        Kommentar

                        • svante2
                          • January 2003
                          • 18

                          #13
                          Brukar spara mina mygglarver i kylen, släng ut det gamla äckliga vattnet och häll på kallt kranvatten, dom håller sig länge i kylen utan utvecklas till mygg, möjligt att näringsvärdet på dom blir tveksamt efter 2 veckor simmandes i kylen, men dom brukar klara sig fint, den som vill kanske kan mata med LITE (Jag menar LITE) upplöst jäst för att få upp näringsvärdet lite, jäst innehåller väldigt mycket bra saker faktiskt.

                          Har varit ute ett par gånger och letat nu efter mygg, men bara hittat cyclops, i mina favoritpölar är det tydligen inte riktigt dags än, bor också i sthlms trakten.

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Spar du dom i kylen för länge är det ju bara att stoppa in armen och vips odlar man mygg själv..... (Försök till humor så här på kvällskvisten)
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              I Jönköping var dom väl sisådär halvstora för ett par dagar sedan
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...