malawifoder för färgbehållning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Artifaction
    • February 2007
    • 107

    malawifoder för färgbehållning

    Var i fiskaffären idag och hörde att jag skulle köra något speciellt foder (tror det var någon form av granulat) för att mina malawi skulle hålla färgen, kommer dock inte ihåg vad den hette men burken var svart. den jag har nu heter tetracichlid granules skulle detta kunna vara en sådan variant?
    kan bara urskilja lite av tyskan på burken och det står nåt om naturlig färgprakt.
    är det ett bra foder dels för deras välbefinnande men också för att behålla färger bra?

    Sen funderade jag på vad min mal ska ha för mat, eller lever den bara av alger eller ska jag skaffa något till honom tror det är en Glyptoperichthtys, är iaf mycket lik en sådan.
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Ursprungligen postat av Artifaction
    Var i fiskaffären idag och hörde att jag skulle köra något speciellt foder (tror det var någon form av granulat) för att mina malawi skulle hålla färgen, kommer dock inte ihåg vad den hette men burken var svart. den jag har nu heter tetracichlid granules skulle detta kunna vara en sådan variant?
    kan bara urskilja lite av tyskan på burken och det står nåt om naturlig färgprakt.
    är det ett bra foder dels för deras välbefinnande men också för att behålla färger bra?
    Står där på burken att det innehåller spirulina eller astaxin så är det för färgerna. Givetvis innehåller det andra bra saker för dem också men de två hjälper till mycket med att hålla eller bättre på färgen.
    Hur precis det foder du använder har jag ingen egen erfarenhet av så det låter jag någon annan svara på.

    //MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Artifaction
      • February 2007
      • 107

      #3
      Skulle det kunna vara spurenelemente = spirulina

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av Artifaction
        Skulle det kunna vara spurenelemente = spirulina

        Det där lär betyda "spårelement", och är olika ämnen som behövs i ytterst små koncentrationer.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Vet inte vad detta är för foder. Skulle inte mata mina malawisar med foder som jag inte riktigt har koll på. Deras magar är känsliga, och får de i sig tex granulat med mycket animalsika fetter i så kommer det vita bajset och avmagrande magar som ett brev på posten...!

          Ofta så verkar säljare sälja mat för ciklider till alla cilkilider, oavsett om de heter Påfågelciklid, discus eller malawiciklid...

          Skulle rekomendera dig att köra på säkra kort med dina malawis... Tex räkmix (med astaxin i, för färgen).

          "tetracichlid Granules" har ju en bild på en mbunas på förpackningen. Men samtidigt skryter de med sitt höga näringsvärde och att det är en massa protein i. Lagom är bäst för malawis har jag kommit fram till... Och här verkar det vara lite för mycket av det goda.
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • rent vatten
            • April 2005
            • 1061

            #6
            Ursprungligen postat av Artifaction
            Var i fiskaffären idag och hörde att jag skulle köra något speciellt foder (tror det var någon form av granulat) för att mina malawi skulle hålla färgen, kommer dock inte ihåg vad den hette men burken var svart. den jag har nu heter tetracichlid granules skulle detta kunna vara en sådan variant?
            kan bara urskilja lite av tyskan på burken och det står nåt om naturlig färgprakt.
            är det ett bra foder dels för deras välbefinnande men också för att behålla färger bra?

            Sen funderade jag på vad min mal ska ha för mat, eller lever den bara av alger eller ska jag skaffa något till honom tror det är en Glyptoperichthtys, är iaf mycket lik en sådan.
            Aquatic Nature tror jag du menar.Deras burkar är svart.

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Alla verkar ha glömt den stackars malen.
              Den måste även den få tillskott av mat och då är väl vanliga algtabletter ett bra alternativ, ge den nån tablett på kvällen efter ljuset är släckt så den får ha den ifred bara.

              Jag antar att det är en sån du har
              Mvh Leif

              Kommentar

              • Artifaction
                • February 2007
                • 107

                #8
                Ursprungligen postat av rent vatten
                Aquatic Nature tror jag du menar.Deras burkar är svart.
                Ja det stämmer, tror det var den här.


                Så min nuvarande burk som jag gav 200 för är inget bra (jädra försäljare)

                Får väl fixa ihop lite räkmix.

                Men är det fodret (den svarta) bra? är det värt att köpa den?

                albjohn: kunde inte se artbeskrivningen (är inte goldmedlem)
                men då ska jag gå och köpa algtabletter idag så inte den stackaren ligger med kurrande mage
                Måste ändå kolla över någon lösning till en gravid perlmutt (fick en med munnen full när jag köpte) vill ju inte att dom andra ska äta upp dom så jag ska försöka leta upp något litet kar att ha henne i tills hon släpper dom.

                Hur ofta ger man den en sådan tablett till malen?

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Jag ger mina Ancistrusar en var om dagen ungefär, malar gillar att äta.
                  Desutom får dom en gurkbit ibland när det finns hemma vilket dom älskar.

                  Nu finns det olika storlekar på tabletterna men du får väl försöka bedöma vad som verkar vettigt till din mal, man kan ju även dela dom stora tabletterna om malen är liten, men som sagt dom gillar mat och vill därför ha ganska mycket.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    • April 2005
                    • 1061

                    #10
                    Men är det fodret (den svarta) bra? är det värt att köpa den?
                    Ja,det är ett bra foder, men gör slut på ditt först innan du köper nytt foder.Det är säkert inte dåligt det du har heller.

                    Kommentar

                    • jojomek
                      • March 2006
                      • 39

                      #11
                      Jag matar mina ciklider med Aquatic Nature exel och jag tycker det är ett kanon foder

                      Kommentar

                      • mayday
                        • November 2005
                        • 2085

                        #12
                        Varför inte bara köra med räkmix så slipper du allt bekymmer
                        inehåller allt dom behöver
                        ______________________________________________

                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                        Kommentar

                        • Artifaction
                          • February 2007
                          • 107

                          #13
                          Ja jag funderade på de här med räkmixen, läste dock att jag helst inte ska köra det i ett nystartat kar utan först efter ca 6 veckor.

                          Men nu har jag fått andra saker att tänka på!!

                          En av golden honorna samt golden hanen hade ikväll vit trådsmal avföring ca 3-4cm långt första tanken var buksot, testade att släppa ner ett tiotal pellets för att kolla aptiten (har bara matat en gång sedan uppstart, la i golden i lördags och rödzerba och perlmutt i söndags) men aptiten var det inget fel på kollade hanen i nästan 5 min efter att han tagit mat och han spottade inte ut den. kollade vattentest=alla värden bra dom ser inte uppsvällda eller sjuka ut och dom är pigga och simmar runt för glatta livet.

                          Kan det vara "vanligt" vitt bajs eller är det garanterat någon sjukdom när det är vitt, eftersom jag nu har karet under uppstart är jag ju inte så sugen på att slänga i medicin som dödar bakteriefloran om jag inte absolut måste, vad göra?? ska jag avvakta eller medicinera? och i så fall med vad, har ju sett en massa olika förslag på medicin mot buksot, men vilken är den bästa.
                          Har den riktiga kameran på jobbet men jag tog en med telefonen, suddig bild men man ser den vita strängen.
                          bild

                          kollade precis och nu har båda tappat avföringen (förutom ca en halv cm)

                          Senast redigerad av Artifaction; 26 March 2007, 23:03.

                          Kommentar

                          • nike83
                            • November 2005
                            • 354

                            #14
                            kan vara bukvattensot! om de börjar bli inaktiva skulle jag börja medicinera!
                            Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                            5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                            Kommentar

                            Arbetssätt...