Äter han för mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Äter han för mycket?

    Jag har en mal som går ensam i ett akvarium, och under de senaste två dagarna har han ätit 4 skivor gurka. Han är inte särskilt stor heller, kanske 7 cm. Är det farligt för honom att äta så mycket? Han verka då tycka om det. Förutom skalet, som han lämnar till mig.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ursprungligen postat av maria_
    Jag har en mal som går ensam i ett akvarium, och under de senaste två dagarna har han ätit 4 skivor gurka. Han är inte särskilt stor heller, kanske 7 cm. Är det farligt för honom att äta så mycket? Han verka då tycka om det. Förutom skalet, som han lämnar till mig.
    Om han verkar må bra annars så är det nog ingen fara. Gurka består ju mest av vatten, också.
    Men använd ekologisk gurka om du kan...det finns bekämpningsmedel som inte alls är bra att få ner i vattnet.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Testa att växla foder till malen, tex broccoli och algtabletter brukar vara populärt för malarna.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Om han verkar må bra annars så är det nog ingen fara. Gurka består ju mest av vatten, också.
        Men använd ekologisk gurka om du kan...det finns bekämpningsmedel som inte alls är bra att få ner i vattnet.
        Jag upptäckte idag att det ser ut som om han har fått en svampinfektion eller något, han har en vit fläck på huvudet. Men kan det komma från gurka? Jag har antagit att det var stress. Innan han flyttade hem till mitt akvarium hade han fått bo några dagar i en spann, och sen själva flytten kan väl ha varit lite jobbig också. Även om akvariumet säkert är trevligere än en spann.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Prova att posta den frågan på Sjukdomar eller på Mal-delen av forumet. De vet säkert.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Vet du vad det är för en mal? Det finns otaliga mal-arter och alla har inte samma behov vad gäller kost (eller miljö). En del malar är huvudsakligen växtätare medans andra behöver mer animalier.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Testa med ett vattenbyte så kanske "svampinfektionen" försvinner självmant....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Vet du vad det är för en mal? Det finns otaliga mal-arter och alla har inte samma behov vad gäller kost (eller miljö). En del malar är huvudsakligen växtätare medans andra behöver mer animalier.
                Nej, jag fick ju den med akvariumet och den förra ägaren hade ingen aning. Det är en ganska mörk liten mal, med en massa piggar runt munnen. Min mammas kompis har fått för sig att den har en tagg på ryggen också och att den därför är en drakmal, men jag har ingen aning och jag lyssnar inte på honom särskilt mycket för jag är inte säker på att han vet vad han pratar om.
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av maria_
                  Nej, jag fick ju den med akvariumet och den förra ägaren hade ingen aning. Det är en ganska mörk liten mal, med en massa piggar runt munnen. Min mammas kompis har fått för sig att den har en tagg på ryggen också och att den därför är en drakmal, men jag har ingen aning och jag lyssnar inte på honom särskilt mycket för jag är inte säker på att han vet vad han pratar om.
                  Hmm, piggar runt munnen låter som en ancistrus, men de har ingen tagg på ryggen, utan bara en rätt stor ryggfena. Det finns flera olika ancistrus-arter och vuxenstorleken varierar, men alla äter ganska mycket vegetabiliskt (alger och vissa växter). Squash, förvälld broccoli, gröna ärtor (utan skal) och gurka äter de gärna. Men man ska även ge dem algtabletter.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Hmm, piggar runt munnen låter som en ancistrus, men de har ingen tagg på ryggen, utan bara en rätt stor ryggfena. Det finns flera olika ancistrus-arter och vuxenstorleken varierar, men alla äter ganska mycket vegetabiliskt (alger och vissa växter). Squash, förvälld broccoli, gröna ärtor (utan skal) och gurka äter de gärna. Men man ska även ge dem algtabletter.
                    Det är svårt att ta bilder på honom också, så jag kan inte visa. Det enda sättet att få fram honom till rutan är att lägga fram gurka där, men bilderna blir ändå för dåliga för att se hans munsnygghet.

                    Jo, jag har märkt att han äter vissa växter.
                    Ska tänka på att köpa algtabletter till honom också då.
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      eller så kan man göra som jag....se till att ha ett stort bestånd med svärdsplantor....mina två ancistrus sättar i sig 1-2 stora blad i veckan....beståndet hinner prexis producera nya blad i samma takt....
                      squash/broccoli/algtabletter rör de inte,,,,,lite gurka tar de...men inte mycket...
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • maria_
                        • March 2007
                        • 2867

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        eller så kan man göra som jag....se till att ha ett stort bestånd med svärdsplantor....mina två ancistrus sättar i sig 1-2 stora blad i veckan....beståndet hinner prexis producera nya blad i samma takt....
                        squash/broccoli/algtabletter rör de inte,,,,,lite gurka tar de...men inte mycket...
                        Det kan man kanske prova då. Om de har det i djuraffären..
                        Med vänlig hälsning,
                        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Svärdsplantor (Echinodorus) är ganska vanliga akvarieväxter, så det har de säkert.

                          De algtabletterna som jag ger mina algätande malar är JBL:s Novo Pleco Chips. De är inte så stora så det är lätt att dosera.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • maria_
                            • March 2007
                            • 2867

                            #14
                            Bläk. Var och köpte algtabletter idag. De var ju dyrare än fiskarna!
                            Med vänlig hälsning,
                            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av maria_
                              Bläk. Var och köpte algtabletter idag. De var ju dyrare än fiskarna!
                              Ja men att mata dom med vatten (gurka) blir ju inte heller så billigt
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...