Äta för ätandets skull?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DevilDoll
    • March 2007
    • 84

    Äta för ätandets skull?

    Äter fiskarna alltid för att de är hungriga eller äter de för ätandets skull?

    Jag har just gett mina mat tidigare ikväll och släckte nyss lampan och släppte ner en algtablett till malen (har inga alger i karet än). Försökte släppa den "tyst" men en av cikliderna såg den och direkt var de andra fiskarna på den, inget kvar till malen alltså. Måste de vara hungriga för att äta? Hur ska jag garantera malen mat?
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    fiskar kan mer eller mindre äta ihjäl sig om det vill sig riktigt illa.
    fisk i akvarium äter ofta mer än fisk i det vilda pga tillgång.
    malen får mat genom matrester och senare, alger.

    eller växter E..

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Äta bör man annars dör man.
      Flingor och dylikt må vara näringsvärt men kanske inte alltid ger tillräcklig bukfylla...
      Och så är vi tillbaka till - Äta bör man annars dör man och den som inte äter eller inte får äta.....
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fiskarna kan inte bli mätta utan finns det bara utrymme i tarmarna så proppar de i sig så länge det finns mat.
        Därför är det så vanligt med övergödda fiskar och övermatning i akvariet är nog en 100 ggr vanliga dödsorsak än svält.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • DevilDoll
          • March 2007
          • 84

          #5
          Ursprungligen postat av bena
          fiskar kan mer eller mindre äta ihjäl sig om det vill sig riktigt illa.
          fisk i akvarium äter ofta mer än fisk i det vilda pga tillgång.
          malen får mat genom matrester och senare, alger.

          eller växter E..
          Matrester kan han ju drömma om i detta akvariet. Cikliderna har levt på guldfiskfoder i ett halvår... De äter som galna nu... Den tidigare ägaren var här igår och släppte kommentaren vid foderdags: "Sådär glada blev de aldrig när jag matade dem".

          Malen överlever antar jag. På nått vis. Med eller utan växter... :P

          Kommentar

          • Fiddan
            • June 2006
            • 885

            #6
            Ett knep som jag har läst är att man kan ta en kruk bit knäcka ett ägg smeta på och sedan garnera med vanligt flingfoder eller liknade och ställa in i micron tills att du ser att ägget har koagulerat.klart för servering.

            Kruk skärvan behöver inte vara en kruk skärva vadsomhelst egentligen bara det inte förgiftar fiskarna eller gör sönder i micron.
            skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              Ursprungligen postat av Fiddan
              Ett knep som jag har läst är att man kan ta en kruk bit knäcka ett ägg smeta på och sedan garnera med vanligt flingfoder eller liknade och ställa in i micron tills att du ser att ägget har koagulerat.klart för servering.

              Kruk skärvan behöver inte vara en kruk skärva vadsomhelst egentligen bara det inte förgiftar fiskarna eller gör sönder i micron.
              Ok men varför
              Dom får jobba lite men endå kan dom lika gärna simma omkring o leta foder istället

              ge dom squash istället så får dom jobba o mindre jobb
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              Arbetssätt...